3.4 C
Craiova
sâmbătă, 28 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalStaţiile de încărcare a vehiculelor electrice, tot în faza de proiect la Craiova

Staţiile de încărcare a vehiculelor electrice, tot în faza de proiect la Craiova

În Craiova se vorbeşte de câţiva ani de staţii de încărcare a vehiculelor electrice destinate maşinilor private. Ba chiar au fost aprobate şi 18 locaţii pentru amplasarea lor, dar totul se află încă la faza de proiect. Fără a lua în calcul cele două stații electrice și 244 de prize existente în parcarea subterană și cele câteva staţii stații puse la dispoziție de privaţii Kaufland şi CEZ, craiovenii care au autoturisme electrice nu găsesc încă un loc public unde să-și reîncarce vehiculul. 

Craiova este încă deficitară la acest capitol, cu toate că numărul maşinilor electrice este în creştere, iar acest lucru a fost semnalat, ieri, de consilierii USR Craiova, într-o conferinţă de presă. Aceştia au acuzat executivul de lipsa unor astfel de staţii de încărcare, deşi există aprobate, încă din 2021, mai multe amplasamente, nouă dintre ele chiar la solicitarea consilierilor municipali USR. Proiectul USR acceptat de executiv a fost implementat însă prost încă de la bun început, aşa că a murit din faşă, în timp ce proiectul primăriei este tot la Administraţia Fondului de Mediu (AFM), în evaluare. Rezultatul: Craiova nu are încă nicio staţie de încărcare a vehiculelor electrice amplasată pe domeniul public. 

Cum a murit proiectul USR privind staţiile de încărcare a vehiculelor electrice

În conferinţa de ieri, consilierii USR au enumerat alte municipii din România unde există deja staţii de încărcare a vehiculelor electrice: Timișoara – 16 stații de încărcare pentru mașini electrice până în septembrie 2022 și urmează încă 49 prin PNRR, Vâlcea – 7 stații de încărcare electrice și nu mai puțin de 68 stații de implementat în viitor prin PNRR.

„Comparativ, administrația PSD de la Craiova nu a reușit să pună în funcțiune nicio stație de încărcare pentru mașini electrice din cele 18 anunțate în acest mandat de către Olguţa Vasilescu”, a afirmat Dan Pîrșan, membru în Biroul Local USR Craiova. Prin consilierul local Eduard Cîrceag, USR Craiova a propus încă din 2021 un proiect de realizare a nouă stații de încărcare pentru mașini electrice. Proiectul a fost aprobat în Consiliul Local, dar implementarea lui a fost deficitară. Sau, mai bine spus, soluţia aleasă de autorităţi a făcut ca proiectul să eşueze. 

Varianta sortită eșecului: investiție privată, chirie de mii de euro

Un lucru anticipat, de altfel, şi de GdS la acea vreme, în articolul „Stațiile electrice private, proiectul himeră al Primăriei Craiova“. Cum s-a ajuns aici? În prima jumătate a anului 2021, Consiliul Local Craiova aproba şi apoi stabilea nouă amplasamente pentru amenajarea de staţii de reîncărcare a automobilelor electrice, la propunerea consilierilor USR.

O stație de reîncărcare a vehiculelor electrice se dorea și în parcarea de pe strada Sfântu Dumitru, la intersecția cu strada Felix Aderca

Autorităţile locale au decis însă ca investiția să fie una sută la sută privată. Adică, primăria punea la dispoziție nouă parcări publice, situate în zone intens circulate din Craiova, iar firma care câștiga licitația realiza toată investiția pe cheltuiala ei şi plătea apoi o chirie pentru folosirea terenurilor. Suprafeţele stabilite pentru a fi închiriate pe 10 ani aveau între 21 mp şi 34 mp şi se aflau în preajma unor obiective cu trafic intens, cum ar fi Spitalul Județean de Urgență, Piața Centrală, Piața Gării, Big Craiovița, Parcul „Nicolae Romanescu“, strada Sfântu Dumitru, Grădina Botanică sau Judecătoria Craiova. 

Staţiile de încărcare a vehiculelor electrice, tot în faza de proiect la Craiova. Trei licitaţii şi o negociere directă, niciun investitor

Afacerea nu a surâs însă niciunui investitor, cu toate că licitaţia pentru închirierea celor nouă amplasamente a fost reluată de încă două ori, ba chiar s-a apelat şi la negocierea directă. Era şi greu de realizat o astfel de investiţie, având în vedere că şi chiriile, aşa cum au rezultat ele din raportul de evaluare, era destul de mari. Suma era diferită, în funcţie de zona în care se află terenul (mediană, central, ultracentral), dar tot ajungea la câteva mii de euro pe an.

Cea mai mare chirie era pentru terenul de pe strada A.I. Cuza (3.916 euro/an, adică 326 de euro/lună) şi pentru cel de la Piaţa Centrală (3.691 de euro pe an, 308 euro/lună). Cea mai ieftină variantă pentru investitor era chiria pentru staţia de încărcare din Craioviţa Nouă (1.166 de euro pe an, adică 97 de euro/lună). Aşa că proiectul, unul care ar fi fost util craiovenilor cu maşini electrice, a eşuat încă din primăvara anului trecut. Şi aşa a rămas. 

Nici proiectul Primăriei Craiova din 2020 nu e prea avansat

În paralel, Primăria Craiova s-a lăudat şi ea cu alte nouă locaţii pentru amplasarea de staţii de reîncărcare a vehiculelor electrice. Autorităţile susţineau în 2021 că au depus încă din 2020 dosarul de finanţare pentru proiectul privind amplasarea a nouă staţii de încărcare rapidă, cu trei puncte de încărcare: pe strada Romul (o staţie), pe strada Nicolaescu Plopşor (o staţie), pe bulevardul Decebal, la Facultatea de Automatică (o staţie), şi pe Calea Bucureşti, în dreptul Electroputere Mall (şase staţii).

În Craiova nu există încă staţii de încărcare a vehiculelor electrice, amplasate pe domeniul public.
În Craiova nu există încă staţii de încărcare a vehiculelor electrice, amplasate pe domeniul public.

Nici aici lucrurile nu au avansat prea mult. Adică, staţiile încă nu au apărut. Potrivit reprezentanţilor municipalităţii, proiectul gândit de primărie este tot la Administraţia Fondului de Mediu, în evaluare. „A fost depus a doua oară, pentru că expirase o autorizaţie de construire, şi asta pentru că proiectul nu a fost evaluat la timp de către AFM. În ceea ce priveşte proiectul USR, el nu s-a concretizat pentru că nu s-a prezentat nimeni la licitaţia pentru închirierea terenurilor. Aşa a fost proiectul, pentru operatori privaţi, dar nu a fost nimeni interesat. Au fost trei licitaţii şi o negociere directă“, au precizat reprezentanţii municipalităţii. 

Staţiile de încărcare a vehiculelor electrice, tot în faza de proiect la Craiova. Cu ce propuneri a mai venit USR Craiova

În conferinţa de presă de ieri, USR Craiova a cerut implementarea cât mai rapidă a proiectului privind realizarea stațiilor de încărcare pentru mașini electrice și suplimentarea acestora cu unele de mare putere, pentru tranzit. De asemenea, s-a propus executivului realizarea unui parc fotovoltaic pentru producerea energiei electrice din surse regenerabile, pentru autoconsum. „Prin proiect se poate asigura energie electrică pentru consumul propriu, cum ar fi iluminatul public, iluminatul în incinta instituțiilor administrației locale, consumul de energie electrică în clădirile instituțiilor administrației locale: primărie, creșe, grădinițe, unități de învățământ, spitale, centre pentru îngrijire bătrâni etc“, susţin useriştii.

Eduard Cîrceag, consilier local USR Craiova

„Au trecut aproape 2 ani de când am depus un proiect prin care primăria trebuia să instaleze nouă stații de putere redusă în oraș, a trecut de Consiliul Local, dar degeaba, nu au făcut nimic concret cu el. Nu au avut câteva mii de euro pentru niște stații de încărcare amărâte pe care chiar și un supermarket este în stare să le instaleze. Au și vor avea în schimb milioane de euro pentru fântâni, festivaluri și târguri. Atât pot”, a conchis Eduard Cîrceag, consilier local USR Craiova. 

Staţii de reîncărcare doar pentru autobuze

Achiziţia de autobuze electrice a presupus şi staţii de încărcare pentru acestea. Contractul cu Solaris pentru cele 16 autobuze electrice articulate a presupus și instalarea a 16 stații de încărcare lentă și a 4 stații de încărcare rapidă. Cele 30 de autobuze electrice de la BMC vor sosi la pachet cu 37 de stații de încărcare (30 lente și 7 rapide).

De asemenea, prin intermediul Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă ar mai putea fi cumpărate încă 22 de autobuze electrice, cu alte 22 de staţii de reîncărcare lentă şi 8 staţii de reîncărcare rapidă. „Depunerea proiectului de faţă (cel prin PNRR – n.r.) implică automat o alocare suplimentară pentru achiziționarea a 45 stații de reîncărcare pentru vehicule electrice pentru municipiul Craiova şi două staţii pentru comuna Ișalnița“, mai explica Primăria Craiova.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS