3.4 C
Craiova
sâmbătă, 28 decembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAdministratieLucrări fantomă şi plăţi nelegale de sute de mii de euro la Primăria Scaeşti

Lucrări fantomă şi plăţi nelegale de sute de mii de euro la Primăria Scaeşti

Circa 800.000 de euro a plătit nelegal Primăria Scaeşti din Dolj pe lucrări de alimentare cu apă, salarii mărite şi cadouri pentru angajaţi, se arată într-un raport al Camerei de Conturi Dolj din acest an. Primarul comunei nu a contestat încă raportul pentru că aşteaptă date suplimentare. După ce citeşti ce au descoperit auditorii Camerei de Conturi, te întrebi în câte alte comune, nu numai din Dolj, autorităţile locale se joacă cu banii publici ca şi cum ar fi tipăriţi în spatele curţii.

Primul lucru menţionat în raportul Camerei este de încălzire şi joc de glezne administrativ. Concret, Primăria Scaeşti nu a evaluat şi înregistrat în evidenţa contabilă mijloace fixe în valoare de aproape 19.000 de euro plus TVA. Ce reprezintă ele? Contravaloarea a trei amărâte de telefoane IPhone 12 mini în valoare de 2.346 de euro plus TVA şi a 120 de tablete Zamolxe pe care primăria a plătit 16.632 de euro.

Cel mai probabil, device-urile comandate în 2021 au fost achiziţionate în contexttul pandemiei de COVID-19. De apreciat aici că primăria nu a cumpărat ultimul model de IPhone., ci s-a rezumat la varianta 12 şi aceea mini. Auditorii au mai găsit şi cinci laptopuri, dar cât au costat ele rămâne un mister. „Au fost identificate 5 laptopuri pentru care nu s-a putut stabili valorea de intrare“, au scris ei în raport.

Din preaplinul bugetului ei, primăria din Scaeşti a făcut şi alte „fapte bune“. De exemplu, în anul 2021 şi-a închiriat buldoexcavatorul şi tractorul unei firme, dar nu i-a mai cerut şi banii. 31 de ore au prestat utilajele, iar costul de 5.580 de lei a fost trecut la capitolul donaţii.

Şi acum să trecem la lucrurile cu greutate.

Piatră spartă, dar la ce preţ?

Primăria a dorit să cumpere piatră spartă. E bună la orice, dar mai ales la pietruirea drumurilor. Pentru asta a încheiat în martie 2020 un contract de furnizare în valoare de 123.050 de lei plus TVA cu firma Iutko Com. Şi a cumpărat-o. La ce preţ? Nu se ştie. Achiziţia a fost pe bogăţie.

Primăria nu a cerut listele de preţuri ale materialelor, iar firma nu le-a oferit nici ea. Desigur, achiziţia a fost directă, fără bătăi de cap cu licitaţii şi documente suplimentare. Pentru că nevoia de piatră spartă a crescut brusc, în acelaşi an, primăria a mai comandat un lot de 3.195 de tone în valoare de 203.432 de lei de la acelaşi furnizor. De data asta nici nu s-a mai obosit să încheie contract. Care e marea problemă aici? Simplu. Trebuia organizată o altă procedură de achiziţie, nu cumpărarea directă, deoarece depăşise pragul legal de 135.060 de lei.

Primăria Scaeşti, contracte sparte…

„Contractul a fost atribuit fără o valoare estimată înainte de atribuire, conform legii achiziţiilor publice 98/2016(…)Primăria nu a prezentat nici un document referitor la achiziţie(referat de necesitate, notă de estimare, procedura de achiziţie). Valoarea produselor şi serviciilor achiziţionate, acceptate la plată şi decontate de la Iutko Com depăşeşte pragul de 135.060 de lei până la care primăria avea dreptul să atribuie direct contractul de achiziţie publică.

Primăria a încălcat Legea 98/2016, deoarece nu avea dreptul de a diviza contractul de achiziţie în mai multe contracte distincte de valoare mai mică şi nici de a utiliza metode de calcul care să conducă la o subevaluare a valorii estimate a contractului cu scopul de a evita aplicarea procedurilor de atribuire reglementate de lege“, scrie Camera de Conturi.
La fel a procedat primăria Scaeşti şi la achiziţionarea serviciilor de cadastru în anii 2020 şi 2021. A atribuit contracte prin achiziţie directă în valoare estimată de peste 159.000 de lei plus TVA de la firma Andcad.

Lucrări fantomă sau fără rost de sute de mii de euro

Marea problemă a primăriei este contractul de modernizare şi extindere a reţelei de apă şi canalizare din comună. Auditorii Camerei spun că primăria a plătit nelegal nu mai puţin de 4,27 de milioane de lei firmei Erpia. Într-un singur an.

Prima problemă:

Amplasamentul organizării de şantier a fost indicat pe islazul comunal, iar la data vizitei în teren, pe amplasament se regăsea doar… islazul comunal. Nici nu avea unde să fugă, ce-i drept. Amenajarea de şantier nu exista pentru că nici nu fusese executată. Plătită, da. Iată ce spune Camera de Conturi Dolj:

„Nu au fost executate săpături pe acest amplasament, toată platforma fiind la acelaşi nivel, neexistând denivelări sau gropi pe alocuri şi nu au fost identificate locuri de depozitare a pământului sau molozului transportat. Nu au fost puse straturi de balast, piatră spartă şi fundaţie de beton pe amplasament. Nu au fost găsite pe teren cele două containere metalice, cele două toalete ecologice.

Nu au fost găsite împrejmuirile din plasă de sârmă cu o lungime de 160 de metri, porţi metalice şi nici fundaţii de beton pentru împrejmuire şi stâlpi. Aceste aspecte au fost constatate şi de comisia de inventariere a lucrărilor, dirigintele de şantier şi reprezentanţii constructorului. În concluzie au fost decontate şi încasate lucrări neexecutate în valoare de 401.4031 lei“.

Problema numărul 2:

La devizul racorduri la reţea de canalizare din februarie 2019 – iunie 2022 s-a constatat că la articolul „Piesă de trecere etanşă a conductelor din PVC 160 prin pereţi a fost decontată montarea a 1.200 de bucăţi care nu au fost identificate la vizita în teren. Lucrările înscrise în situaţiile de lucrări nu au fost executate, dar au fost facturate de către SC Erpia în cadrul devizelor. Şi, desigur, plătite. Suma totală plătită nelegal – 1.381.715 lei.

Similar, s-au decontat 626 de bucăţi racorduri canalizare DN 200 şi 628 racorduri de canalizare DN 250 care nu au fost identificate la vizita în teren. Valoarea lucrărilor nexecutate, dar facturate şi plătite nelegal este de 1,443 milioane de lei. De asemenea, s-au decontat 66 piese de trecere prin pereţi pentru care s-au plătit nelegal alte 79.994 de lei.

La fel au fost decontate nelegal şi 58 de piese de trecere etanşă a conductelor prin pereţi, care nu au fost văzute la faţa locului. Suma plătită nelegal este de 68.848 de lei. În concluzie, Primăria Scaeşti a plătit nejustificat lucrări de montaj piese de trecere neexcutate în valoare de 2.979.450 de lei.

Problema numărul 3:

Primăria a decontat nelegal şi 1.232 de bucăţi cămin racord cu baza DM 400, echipat cu un capac de fontă, cu trei intrări şi o ieşire. Pe teren au fost găsite toate cele 1.232 de bucăţi cămin, numai că aveau…o intrare şi o ieşire. „S-au decontat cămine care nu respectă proiectul tehnic şi nici oferta financiară“, spun auditorii.

La devizul sprijiniri maluri pentru reţeaua de canalizare a fost decontată montarea a 4.374 de metri pătraţi de sprijiniri metalice refolosibile. Pe teren s-a constatat că montarea racordurilor a fost efectuată prin săpături la o adâncime de până la 1 metru, nefiind necesară utilizarea de sprijiniri de maluri. S-au decontat nelegal 64.218 lei.

De asemenea, greutatea acestor 4.374 de metri pătraţi de sprijiniri metalice este de 2.187 de tone pentru care s-a plătit nejustificat transportul pe o lungime de 35 de km, adică 54.696 de lei. Alte aproape 30.000 de lei au fost decontate pentru montarea a 60 de metri liniari de conductă din oţel. La vizita pe teren, surpriză. Erau doar 18,6 meti liniari.

Să pompăm….

Plăţi pentru lucrări fantomă s-au făcut şi în cazul împrejmuirii staţiilor de pompare. Primăria a decontat împrejmuirea cu stâlpi prinşi în fundaţie de beton, uşi de acces pietonal şi uşi de acces auto pentru 14 staţii de pompare. Pe teren s-au găsit uşi de acces pietoni pentru 3 staţii şi nici o uşă acces auto.

Valoarea lucrărilor facturate şi plătite nelegal este de 107.215 lei. La valoare de bacşiş, 11.761 de lei, s-au decontat şi lucrări de turnare beton în zona de protecţie a porţilor de acces la staţia de epurare. Evident, pe teren s-a constatat că nu există nici fundaţie de beton.

Inutilele cămine

Generoasă şi degrabă plătitoare de lucrări în perioada februarie 2019 – iunie 2022 a fost primăria şi pentru 627 de cămine de vizitare şi alte 326 de cămine din beton. Surprinzător, căminele existau, dar nu prea îşi găseau rostul. Cele 627 de cămine erau prevăzute cu element de bază, inel de aducere la cotă şi cap tronconic, capacul şi rama fiind montate direct pe capul tronconic, neexistând placa de beton armat B250 pentru cămine.

Prin urmare, spun auditorii, cele 633 de bucăţi placă beton armat B250 pentru cămine decontate nu se justifică. Paguba – 308.931 de lei.

Probleme……fără număr

Camera de Conturi a descoperit că anumiţi angajaţi au beneficiat de venituri salariale care au depăşit indemnizaţia viceprimarului, contrar Legii 153/2017. În anul 2021 indemnizaţia viceprimarului, fără majorarea pentru implementarea de proiecte europene, trebuia să fie de 6.240 de lei, iar cea a primarului de 8.320 de lei.

Printr-o dispoziţie din noiembrie 2018 s-a dispus majorarea indemnizaţiei primarului cu 15%. Implicit a crescut şi indemnizaţia vicelui. „Analizând statele de plată pe 2021 rezultă că primarul şi viceprimarul au beneficiat de drepturi salariale mai mari decât cele cuvenite cu 19.321 de lei“, spune Camera de Conturi Dolj.

Cadouri şi pentru angajaţi

Din 2019 până în 2021 Primăria Scaeşti a dorit să facă un gest frumos pentru elevii comunei, practic viitorul localităţii, şi le-a oferit plase cu cadouri. 203 pachete cu fructe şi dulciuri au fost oferite în 2019, 198 de pachete în 2020 şi 183 în 2021. Numai că, pe lângă elevi, cadouri au primit şi angajaţii primăriei. Şi nu s-au rezumat la fructe şi legume, după cum au constatat auditorii. Plata nelegală de circa 8.000 de lei este infimă comparativ cu problemele de la contractul pentru reţeaua de apă, dar arată un mod de lucru la primăriei.

Primarul: V-a luat cam mult să vă activaţi

Primarul din Scaeşti, Mihaela Mateescu, aştepta parcă telefonul jurnaliştilor. „Mă aştept acum să vină şi televiziunile. V-a luat cam mult până să vă activaţi“, a spus edilul la început. Apoi a recunoscut că sunt unele neconcordanţe, dar a spus că aşteaptă date suplimentare pentru a lua o decizie în privinţa contestării raportului Camerei.

„Am cerut date de la firma de construcţii. Să vedem ce primim şi apoi, dacă este cazul, îi dăm în judecată“, a spus Mihaela Mateescu. Legat de indemnizaţiile pe care le-a mărit prin dispoziţie de primar, Mateescu a spus că acuzaţiile Camerei nu sunt corecte, deoarece prin lege au fost exoneraţi de returnarea banilor.

“Camera ştia de acest lucru chiar din timpul controlului“, a spus ea. Despre cadourile pentru angajaţi? „Aici, recunosc, a fost greşeala noastră. Trebuia să aprobăm prin hotărâre de consiliu“.

CITEŞTE ŞI: Descoperire uriașă. Peste 1000 de monede romane de argint, găsite în Dolj

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS