2.9 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPutea fi evitat haosul din zona de est a Craiovei? Ford Otosan fierbe, dar păstrează aparențele

Putea fi evitat haosul din zona de est a Craiovei? Ford Otosan fierbe, dar păstrează aparențele

E trafic infernal în toată zona de est a Municipiului Craiova, de câteva zile bune. Acest lucru a dat complet peste cap activitatea din întreaga zonă. Cel mai mult are de suferit uzina Ford Otosan din Craiova, unde mii de oameni au întârziat la serviciu din cauza aglomeraţiei din trafic. 

Ar fi putut să fie evitată această situaţie complet haotică? Dacă punem cap la cap deciziile autorităţilor, ne dăm seama că se putea evita acest lucru. Să o luăm pe rând. În anul 2017 începea reabilitarea străzii Henry Ford. La vremea respectivă, aproximativ două luni s-a circulat cu greutate pe întreaga arteră, fiindcă erau instituite anumite restricţii pe segmentele pe care firma SC Domarcons SRL realiza lucrări.

Însă autorităţile s-au mulţumit doar cu asfaltarea, fără să ia în calcul şi alte situaţii ce pot apărea. Acum, la 6 ani distanţă, iese la suprafaţă o hibă la care autorităţile nu au fost deloc atente la vremea aceea: canalizarea pluvială. Un teren privat, aflat în apropierea sensului giratoriu de la Ford, era cel care a salvat ani la rând situaţia. Acesta prelua toată cantitatea de apă în zilele în care ploua. Însă, în urmă cu aproximativ 2 ani, proprietarul terenului a făcut lucrări de nivelare şi de atunci a început dezastrul. 

Tramvaiele noi s-ar putea defecta din cauza apei care se adună la Ford 

Toată apa care înainte ajungea pe terenul respectiv inundă acum, la fiecare ploaie, sensul giratoriu de la Ford. Aşadar, de anul trecut Compania de Apă Oltenia (CAO) spune că a programat lucrarea de introducere a canalizării pluviale. Numai că momentul ales s-a dovedit a fi cel mai nefericit cu putinţă. Cu toate acestea, directorul CAO spune că lurarea nu mai avea cum să suporte amânare. Principalul motiv ar fi acela că, în momentul în care vor circula tramvaiele noi când va fi gata calea de rulare, acestea s-au putea defecta din cauza apei.

„Lucrările sunt programate de anul trecut. Noi am aşteptat să primim autorizaţia de construcţie de la primărie, avizul de la Poliţia Rutieră, să facem managementul de trafic. Toată lumea a fost anunţată, avem toate actele în regulă. Nu e nevoie să fie poliţia acolo, nu prea are ce să facă. Ei ne-au indicat ce trebuie să facem, cum să separăm sensurile de mers, pe etape, pe tronsoane. Noi nu aveam cum să mai aşteptăm până când uzina intră în concendiu, la vară. Sensul giratoriu de acolo se inundă după fiecare ploaie, ajunge apa şi la 40 de centimetri. În scurt timp va fi gata şi calea de rulare a tramvaiului. Tramvaiele acestea noi se vor defecta cu siguranţă dacă vor trece prin apa din sensul giratoriu. Asta pentru că sunt foarte joase“, ne-a transmis Alin Şuiu, directorul CAO. 

Un teren privat, salvatorul de până acum al autorităților

Ne întoarcem în urmă cu şase ani, adică la momentul la care autorităţile ar fi putut rezolva toate problemele din zona Ford, dacă tot a fost perturbată situaţia traficului pentru asfaltare. Se pare că nimeni nu s-a gândit la introducere canalizării pluviale. Şi asta pentru că un teren privat, situat la un nivel mult mai jos decât strada, prelua, la momentul acela, toată cantitatea de apă. Probabil autorităţile s-au gândit că situaţia va dura la infinit. Numai că proprietarul a nivelat, în urmă cu aproximativ doi ani, toată suprafaţa terenului. Iar acum apa rămâne în sensul giratoriu de la Ford, neavând unde să se mai scurgă.

„Până acum nu a existat canalizarea pluvială în zona respectivă. Erau doar nişte drenuri pentru calea de rulare a tramvaiului. Până în urmă cu aproximativ doi ani exista un teren situat mai jos decât strada, pe care se aduna toată apă. Proprietarul a făcut umplutură pe teren, iar acum toată apa se strânge în sensul giratoriu. La fiecare ploaie mergem acolo cu două – trei vidanje să tragem apa“, a mai spus directorul CAO.

Când ar trebui să fie gata lucrările

L-am întrebat pe directorul CAO despre momentul în care preconizează că se vor finaliza lucrările.

„Săptămâna aceasta a fost cea mai grea pentru oamenii care lucrează la această canalizare pluvială. S-au făcut săpături la mare adâncime, am mai găsit nişte obstacole despre care nu fusesem informaţi înainte. Este vorba despre o conductă de gaze. Am făcut în aceste zile 35 de metri de lucrări, în sensul giratoriu. Urmează o porţiune de 150 de metri unde se vor face lucrări şi se va circula pe o singură bandă.

Noi ne propunem să terminăm lucrarea în această lună. Însă, nu depinde numai de noi. Este posibil să mai găsim şi alte obstacole cum a fost acea conductă de gaze, însă eu sper să nu mai fie cazul. De asemenea, mai este nevoie să ne permită şi vremea să terminăm la timp. Am vorbit cu cei de la Ford vineri (n.r. 5 aprilie) tocmai pentru a încerca să mai găsim alternative. Din păcate, nu există variante. Singura posibilitate ar fi ca ei să îşi decaleze programul de muncă. Ori să înceapă la 07.00, ori la 09.00“, a mai precizat Alin Şuiu. 

Fordul fierbe

Surse din cadrul Ford Craiova spun că există mari nemulțumiri legate de situația lucrărilor efectuate de CAO și de aglomerația cauzată de acestea, fiindcă angajații ajung târziu la serviciu. Cu toate acestea, pentru public, atât primăria cât și conducerea Ford Otosan au transmis mesaje care nu denotă în niciun fel tensiunea dintre ei. Mai mult decât atât, ambele susțin că există comunicare constantă.

Realitatea este că abia vineri primăria a avut o ședință cu reprezentanții Ford, după mai bine de trei zile de coșmar în traficul din zona de est a orașului. Cum iureșul lucrărilor pornise deja înainte ca autoritățile locale și Ford să se pună de acord cu un plan care să scutească angajații de neplăceri sau măcar să le diminueze disconfortul, singura care mai putea face ceva a fost compania de mașini. Mai ales că în acea parte a orașului nu există rute alternative. După ședința de vineri, liderilor de sindicat li s-a transmis să le ofere angajaților trei posibilități. Una dintre variante ar fi ca cei care vin cu speciala la serviciu să coboare la Arabesque, apoi să o ia la pas până la fabrică. A doua și a treia posibilitate au făcut referire la decalarea programului cu o oră, fie mai devreme, fie mai târziu.

Fierbe, dar nu recunoaște public

Gazeta de Sud a luat legătura cu reprezentanții companiei producătoare de automobile pentru a-i întreba dacă au fost consultați înainte de începerea lucrărilor. De asemenea, dacă uzina a avut pierderi din cauza traficului infernal. Însă, aceștia au preferat să fie diplomați și să păstreze aparențele. „Lucrările din apropierea uzinei noastre ne-au afectat activitatea în ultimele zile. Suntem în contact cu autoritățile locale pentru a identifica cele mai bune soluții în vederea diminuării impactului acestora asupra activității noastre zilnice”, au declarat reprezentanții Ford Otosan.

Sindicatul Ford Otosan, mai supărat decât conducerea…

În schimb, lidera de sindicat a fabricii a reacționat mai drastic. Nu se știe dacă Ford Otosan a dorit să își transmită nemulțumirile prin intermediul sindicatului, însă aceasta a făcut câteva precizări mai clare.

Lidera de sindicat de la Ford Otosan a reclamat o slabă comunicare cu autoritățile. Aceasta invocă faptul că în cadrul discuțiilor de vineri, Primăria Craiova și CAO nu au prezentat un program clar al lucrărilor de canalizare și un calendar bine conturat. Tot ce ar fi aflat reprezentații Ford Otosan de la autoritățile locale ar fi fost faptul că, timp de o lună, se va circula pe un singur sens, în zona respectivă, pe anumite segmente.

„Pentru un producător auto care are atâția oameni ce trebuie să ajungă la fabrică, următoarea lună va fi un haos. Tot ceea ce solicităm noi, Sindicatul, este să se lucreze și sâmbăta și duminica, pentru a finaliza mai repede. La această oră (n.r. – sâmbătă dimineața, 6 aprilie) șantierul este gol. Nimeni nu a venit să lucreze. Noi am venit la Ford Otosan, pentru că noi analizăm modalități prin care să schimbăm programul în fabrică”, a spus Maria Manea.

Aceasta a adăugat că este dificil să schimbi programul și fluxurile de producție într-o fabrică de această dimensiune. Maria Manea mai solicită colaborarea Primăriei Craiova pentru urgentarea lucrărilor în zonă.

Linia de rulare a tramvaiului, un alt punct nevralgic

Lucrările inițiate de CAO acum nu sunt singura problemă pentru traficul din zona Ford. Șantierul de la linia de rulare a tramvaiului este o altă „bubă” care nu ar fi trebuit să se intersecteze deloc cu lucrările CAO. Să recapitulăm ceea ce s-a întâmplat anul trecut. În luna mai au început lucrările la linia de rulare a tramvaiului.

Acestea ar fi trebui să se termine în șapte luni. Cel puțim așadeclara Lia Olguța Vasilescu la acel moment. „Este un proiect cu impact major în cea mai importantă zonă industrială a municipiului Craiova. Acesta va ajuta la descongestionarea traficului în zona fabricii Ford. În așteptarea noilor rame de tramvai, era obligatoriu să modernizăm calea de rulare pentru tramvai. De asemenea, stațiile de așteptare și intersecțiile rutiere din zonă, știut fiind faptul că în fiecare zi sunt mii de craioveni care folosesc acest mijloc de transport”, a afirmat, anul trecut, Lia Olguța Vasilescu.

La primărie, însă, timpul pare să se scurgă altfel, fiindcă se împlinește deja un an de la începerea lucrărilor, iar luminița de la capătul tunelului nu pare să se vadă.

Cine se ocupă de lucrări

De șantierul pentru calea de rulare a tramvaiului din zona Ford se ocupă asocierea Mari-Vila Com SRL Bucureşti – Metalcolect Prod SRL Târgu Jiu, alături de alți subcontractanți. Este vorba despre SOMET SA Bucureşti (5% din lucrări), Luxten Lighting Company SA Bucureşti (4%) şi Altimate SA (15,46%). Lucrarea trebuia să fie gata încă din decembrie 2022. Însă constructorul a dat vina pe vreme și a obținut de la primărie o păsuire, reluând lucrările în luna februarie. Mai mult decât atât, a mai solicitat de la municipalitate încă un milion de euro pe lângă suma de 5 milioane de euro obținută inițial în acest contract.

Surse din cadrul Ford, care urmăresc constant lucrările la calea de rulare, spun că ar exista probleme și că șantierul avansează foarte greu. Oricum, la un calcul simplu, ținând cont de amânarea de două luni din perioada iernii, lucrarea tot ar fi trebuit terminată până acum dacă ar fi respectat cele șapte luni pe care le presupunea termenul din contract.

Peste cele două lucrări din zona Ford se suprapun și lucrările de la Pasajul Electroputere. Acestea îngreunează și mai mult întreaga situație.

Ce spune Primăria Craiova

Am întrebat Primăria Craiova dacă a discutat în prealabil cu conducerea Ford Otosan în legătură cu lucrările Companiei de Apă, însă reprezentanții primăriei au trecut cu vederea întrebarea și au preferat să ne transmită că aceste lucrări erau absolut necesare și nu mai aveau cum să suporte amânare.

„Lucrările de reabilitare a căii de rulare a tramvaiului și cele de introducere a canalizării pluviale trebuiau efectuate concomitent din mai multe motive obiective. Iar unul dintre acestea este chiar existența unui șantier în zonă. Este vorba despre cel pentru linia de tramvai de pe strada Henry Ford. Având în vedere că se apropie termenul de finalizare a proiectului pe fonduri europene, reabilitarea căii de tramvai fiind în interiorul contractului, iar zona era veșnic inundată și necesita rezolvarea de urgență a preluării apei pluviale de la sensul giratoriu, se impunea suprapunerea celor două lucrări de anvergură.
Mai mult, găsirea unei soluții pentru ca zona să nu mai aibă de suferit la fiecare ploaie era obligatorie, având în vedere că noile tramvaie au garda mult mai jos și ar fi fost ulterior inundate, dacă s-ar fi dat drumul la linia de tramvai fără a introduce canalizarea pluvială. Fiind una dintre cele mai aglomerate zone atât pentru cei care lucrează pe platforma industrială, cât și pentru cei care merg spre localitățile învecinate sau vin la serviciu în Craiova, fără nicio posibilitate de a merge pe străzi secundare, și disconfortul este mare pentru toată lumea, inclusiv pentru cei care lucrează la fabrica Ford.
Din păcate, lucrările, însă, nu pot fi întrerupte. Totodată, nici nu există variante de deviere a traficului rutier care să degreveze zona în orele de vârf și să fie agreate de Poliția Rutieră”, a precizat primăria.

Primăria: „Programul platformei industriale poate fi adaptat situației”

Municipalitatea a mai vorbit și despre soluțiile necesare pentru ca disconfortul să dureze cât mai puțin. Interesant este că aceste soluții nu au fost găsite înaintea începerii lucrării, ci la câteva zile distanță, când traficul era în colaps.

„Singurele soluții prin care oamenii să aibă cel mai puțin de suferit la traversarea zonei respective, sunt, pe de o parte, cele care țin de Compania de Apă Oltenia, care a luat decizia de a lucra 24 de ore din 24, și, pe de altă parte, cele care țin de programul de lucru de pe platforma industrială. Acesta poate fi adaptat situației date, pentru o scurtă perioadă de timp, mai precis pentru următoarele trei săptămâni. Suntem în dialog permanent cu conducerea Ford și Poliția Rutieră. Deși aceste lucrări provoacă disconfort pentru o scurtă perioadă de timp, implementarea acestora era obligatorie. Așa cum este și refacerea podului Electro, ale cărui lucrări se apropie de finalizare, fiind un proiect ce face parte din programul Saligny”, au mai adăugat reprezentanții municipalității.

Una peste alta, de astăzi, aproximativ 6.000 de angajați ai Ford Otosan vor fi nevoiți să își schimbe programul brusc, fiindcă autoritățile locale nu s-au obosit să discute din timp cu reprezentanții companiei pentru găsirea unei soluții înainte ca dezastrul din trafic să dea peste cap activitatea fabricii.



ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS