Povestea controversată a lărgirii străzii Henri Coandă în cadrul proiectul de străpungere a străzii Traian Lalescu în Bulevardul Calea Bucureşti pare departe de capitolul final.
Şantierul este deocamdată în pauză, însă Primăria nu ne-a transmis momentan de ce.
Garda de Mediu a cerut suspendarea acordului de mediu
Garda de Mediu Dolj a cerut în trei adrese trimise în luna octombrie Agenţiei pentru Protecţia Mediului Dolj suspendarea acordului de mediu pentru nerespectarea lăţimii străzii precizate în documentaţie, subiect larg abordat de Gazeta de Sud. Conform proiectului autorizat, aici ar urma să fie înghesuită o stradă cu patru benzi a câte trei metri într-un spaţiu care are pe alocuri doar 14,5 metri lăţime. În acord s-a strecurat menţiunea că strada va avea 4 benzi a câte 3,5 metri, deşi proiectul prevede ca o bandă să aibă doar 3 metri lăţime. Î
n ciuda notificării transmise de Garda de Mediu, Agenţia pentru Protecţia Mediului Dolj nu a luat măsura suspendării acordului. APM Dolj precizează într-un răspuns la o solicitare că menţiunea celor 3,5 metri în loc de 3 este, de fapt, “o eroare”. O eroare care a produs… oroare. Cea a locuitorilor din zonă, supăraţi de proiectul care le aduce o stradă de patru benzi în buza proprietăţilor.
APM Dolj nu a dat curs solicitării Gărzii de Mediu
Într-o discuţie cu Gazeta de Sud despre neconcordanţa între lăţimea benzilor din acordul de mediu şi proiectul tehnic autorizat, comisarul şef al Gărzii de Mediu Dolj concluziona, după ce iniţial încerca să explice că nu intră în atribuţiile instituţiei pe care o conduce, că va notifica APM să suspende acordul. Ceea ce s-a şi întâmplat. Garda de Mediu poate solicita suspendarea acordului de mediu dacă acesta nu este respectat, având atribuţii de control. Numai că APM nu a dat curs solicitărilor, a transmis Garda.
GdS a cerut un punct de vedere din partea APM Dolj la începutul lunii noiembrie, însă nu am primit niciun răspuns până în prezent, deşi termenul de maxim 30 de zile calendaristice prevăzut de lege pentru acesta a expirat.
A fost o… eroare
În schimb, APM a transmis un răspuns unei craiovence în data de 14 noiembrie, în care spune că pe 30 octombrie Primăria Craiova a trimis o adresă “prin care îşi asumă că singura modificare este de fapt o eroare”. Mai exact, “în documentaţia transmisă către APM Dolj, a fost precizată lăţimea benzilor carosabile pentru strada Henri Coandă ca fiind de 3,5 metri (similar ca şi la strada Traian Lalescu), în loc de 3,0 metri cum ar fi trebuit să fie în mod normal”.
Gazeta de Sud a analizat documentaţia pusă la dispoziţie de APM Dolj şi a constatat că „eroarea” s-a produs în momentul realizării unui raport de impact asupra mediului, iar informaţiile din acest document au fost preluate apoi în acordul de mediu.
APM Dolj spune că aspectele sesizate nu intră în competenţa sa, “deoarece nu sesizează nerespectări ale condiţiilor impuse în Acordul de Mediu nr. 5 din 29.03.2022”. Însă în acordul de mediu a fost preluată informaţia greşită despre lăţimea benzilor, aşadar neconcordanţa între proiectul autorizat şi acord există.
APM concluzionează că acordul de mediu rămâne valabil cu obligativitatea respectării condiţiilor pentru protecţia factorilor de mediu.
Întrebări fără răspuns
În acest moment se ridică cel puţin două întrebări.
- Chiar şi dacă neconcordanţa între acordul de mediu şi proiectul tehnic este cauzată de o eroare, aceasta rămâne. Ce se întâmplă în acest caz, în condiţiile în care legea spune că organul emitent poate suspenda şi/sau anula acordul de mediu dacă prevederile sale nu sunt respectate?
2. În ce măsură diferenţa între lăţimea benzii din raportul de impact asupra mediului, preluată şi în acordul de mediu, este o eroare inofensivă, care nu prezintă efecte asupra mediului? Diferenţa între 3 metri şi 3,5 metri pentru o bandă carosabilă este sau nu neglijabilă?
Gazeta de Sud a arătat în articolele trecute că normele STAS prevăd în mod normal o lăţime de 3,5 metri pentru o bandă carosabilă în cazul drumurilor de categoria a II-a, cu patru benzi de circulaţie. Lăţimea benzii se poate dovedi un factor de siguranţă, mai ales în condiţiile în care trotuarele vor fi, în unele zone ale străzii, de numai un metru lăţime, o altă măsură controversată din punct de vedere tehnic.
Pietonii, expuşi pericolului?
Locuitorii de pe strada Henri Coandă consideră că înghesuirea unei străzi cu patru benzi de circulaţie într-un spaţiu îngust îi va expune pe pietoni la riscuri ridicate, mai ales că odată cu străpungerea către Calea Bucureşti şi lărgirea străzii este de aşteptat să crească şi viteza de circulaţie în zonă.
Gazeta de Sud a cerut mai multe clarificări cu privire la normele tehnice ale proiectului pentru lărgirea străzii Henri Coandă şi din partea Inspectoratului de Stat în Construcţii, însă nici de aici nu am primit un punct de vedere până în acest moment.