-1.1 C
Craiova
duminică, 24 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljSe lucrează la Tronsonul I al Drumului Expres Craiova-Pitești. Ritmul de până acum, deloc promițător

Se lucrează la Tronsonul I al Drumului Expres Craiova-Pitești. Ritmul de până acum, deloc promițător

Tronsonul I al Drumului Expres Craiova-Pitești, codaș la capitolul lucrări încă de la început, se află în acest moment într-o perioadă în care se încearcă recuperarea timpului pierdut. Luni, 5 februarie, se lucra destul de intens pe șantierul din zona ce duce spre Ghercești, însă procentul atins până acum de firma constructoare nu este deloc promițător.

Lucrări cu viteza melcului și multe amânări

Lucrările de la Tronsonul I al Drumului Expres Craiova-Pitești au fost câștigate inițial de firma italiană Tirrena Scavi, care s-a apucat de lucru în toamna lui 2019. Numai că pe parcursul lucrărilor au început să se înregistreze întârzieri, mobilizarea pe șaniter era aproape moartă în multe luni, iar aceste aspecte au dus la nerespectarea termenului de finalizare. După câteva amânări, lucrările ar fi trebuit să fie gata la finalul anului 2022. Însă Tirrena Scavi nu a mai putut să revină pe linia de plutire din cauza mai multor probleme economice, iar lucrările au intrat complet pe linie moartă. Astfel că la finalul lui 2022, când șoferii ar fi trebuit să poată utiliza această porțiune de drum, italienii reușiseră să ducă lucrarea doar până la aproximativ 56-57% din total. Acest tronson de drum măsoară o distanță de 17,7 kilometri, și ar trebui să lege Craiova de Robănești.

Primul contract, reziliat în decembrie 2022

De-a lungul timpului, în cei trei ani în care Tirrena a lucrat ca melcul, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a susținut că lucrările sunt în grafic. Până la un moment dat, când Sorin Grindeanu, ministrul Transporturilor, a început să declare public că lucrările merg prost, că s-au trimis mai multe notificări către firma italiană și a amenințat cu rezilierea contractului. Dar italienii nu au reușit să se redreseze, așa că Grindeanu a încheiat contractul cu ei chiar în luna în care ar fi trebuit să inaugureze drumul, adică în decembrie 2022. Imediat după aceea au început procedurile pentru a pune la punct toate documentele cu ajutorul cărora să poate scoate la licitație execuția lucrărilor rămase de făcut în urma italienilor.

Cine se ocupă acum de Tronsonul I și în ce ritm se lucrează

În luna august, CNAIR semna contractul pentru realizarea lucrărilor rămase la Tronsonul I al DEx cu asocierea de firme turco-română Ozaltin Insaat Ticaret ve Sanayi Anonim Sirketi – Strade Bauunternehmung S.R.L. – Visio Construction Works S.R.L. Valoarea contractului este de circa 440 de milioane de lei fără TVA, adică peste 100 de milioane de euro. Practic, noul contract se referă la un procent de aproximativ 43% din lucrări. Abia în luna octombrie au reînceput lucrările propriu-zise pe Tronsonul I. Așadar, se împlinesc aproape patru luni de când asocierea de firme este pe șantier.

Ritmul de până acum nu prea promite nimic

Gazeta de Sud a transmis o solicitare către CNAIR și a întrebat cât s-a lucrat până acum. „În momentul de față, progresul fizic al lucrărilor de pe Tronsonul I al Drumului Expres Craiova – Pitești este de 5,1 % din restul rămas de executat. Perioada contractuală de finalizare a lucrărilor de pe acest tronson (I al DEx Craiova – Pitești) este martie 2025, dar antreprenorul și-a asumat finalizarea lucrărilor până la sfârșitul acestui an“, ne-a transmis CNAIR.

Procentul de 5% nu este deloc mulțumitor dacă ne raportăm la intervalul de timp în care acesta a fost realizat. În acest moment, lucrarea ar fi gata în proporție de 62%, iar asocierea româno-turcă ar mai avea încă 10 luni la dispoziție pentru a se ține de cuvânt în legătură cu inaugurarea drumului la finalul acestui an.

Însă, dacă luăm în calcul faptul că în trei luni și jumătate au reușit să realizeze doar 5% din lucrare, ne dăm seama că există o mare șansă ca promisiunea să fie încălcată. Dar există și posibilitatea ca asocierea de firme să tureze motoarele la maximum, să aibă o mobilizare extraordinară pe șantier anul acesta, iar Tronsonul I să fie gata în decembrie 2024. În același răspuns transmis către GdS, CNAIR a mai menționat că este cu plățile la zi și nu înregistrează restanțe financiare către constructorul de pe Tronsonul I. Așadar, din partea companiei nu este niciun fel de obstacol care să îngreuneze în vreun fel activitatea asocierii de firme care lucrează pe segmentul de drum cuprins între Craiova și Robănești. Timpul ne va spune dacă de această dată contractul va fi dus la bun sfârșit, în termenul stabilit.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS