Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a vizitat marţi fabrica Ford Otosan din Craiova, ocazie cu care a anunţat începerea programelor Rabla Clasic şi Rabla Plus 2024. Alături de ministru s-a aflat şi preşedintele Ford Otosan Craiova, Müjdat Tiryaki, care a menţionat că, în curând, fabrica din oraşul nostru va începe producţia pentru autoturisme full electrice. Astfel, la Craiova se va produce primul autoturism electric din România.
Vizita ministrului Mediului nu a fost una întâmplătoare în cadrul fabricii Ford Otosan de la Craiova, ci a vrut să marcheze aici evenimentul de lansare a programului Rabla din acest an, în contextul în care Ford Otosan demarează, în curând, producţia pentru primul autovehicul full electric produs în România.
„Astăzi marcăm lansarea programului Rabla 2024. Aici, la Ford Otosan Craiova, am lansat modele Ford Transit Courier şi Ford Tourneo Courier şi Ford Puma, care continuă să fie cel mai bine vândut autoturism Ford din Europa. Compania Ford Otosan are un puternic angajament în Craiova şi în România pentru un viitor mai verde şi ne propunem să fim primul producător de autovehicule electrice din România. Sper să văd cât mai multe produse fabricate în România în timpul mandatului meu şi vreau să mulţumesc autorităţile române pentru sprijin. Fabrica Ford Otosan Craiova este una dintre cele mai verzi fabrici din cadrul Otosan, iar obiectivele noastre locale sunt aliniate cu obiectivele de sustenabilitate pe termen lung. Ford Otosan este un investitor strategic în regiune şi suntem extrem de mândri că jucăm un rol cheie în procesul de electrificare ale Ford Europa“, a declarat preşedintele Ford Otosan Craiova – Müjdat Tiryaki.
Ministrul se laudă cu un buget record pentru Rabla Plus
Mircea Fechet a transmis faptul că bugetul de anul acesta pentru Rabla Plus este unul record. „În această dimineaţă (n.r. marţi dimineaţa), la ora 10.00, am lansat Programul Rabla pentru anul 2024. Este o mare bucurie să mă aflu astăzi la Craiova, la fabrica Ford, pentru că am văzut cu ochii mei cum se produc aceste maşini, am văzut linia de fabricaţie şi am fost plăcut impresionat nu doar de numărul mare de angajaţi, nu doar de cifrele extrem de ambiţioase pe care cei de la Ford le-au prezentat, ci am văzut cât de impotantă este tehnologia nouă şi cât de importante sunt investiţiile pe care Ford le-a făcut aici.
În numele Ministerului Mediului aş vrea să le mulţumesc pentru tot ce fac aici. Revenind la programele noastre, anunţ încă o dată, cu deosebită bucurie că anul acesta, la Rabla Plus, adică la autoturisme electrice şi plug-in hibrid avem un buget record, respectiv 1 miliard de lei, cea mai mare sumă pe care Ministerul Mediului a pus-o la dispoziţie până acum. Am decis că aceasta este calea cea dreaptă – să reuşim să majorăm bugetul pentru transport verde şi să echilibrăm cu celelalte bugete.
Acest buget record se corelează foarte bine cu un alt element de noutate la fel de important. Este vorba despre faptul că aici, în România, la fabrica Ford, se va produce în curând primul autoturism electric. Este o veste extraordinară pentru economia românească, în general, şi pentru un aer mult mai curat în viitor. Asta înseamnă că sumele cu care finanţăm Programul Rabla Plus vor rămâne în România. Sunt extrem de optimist legat de modul în care românii vor accesa Programul Rabla Plus şi în acest an“, a spus Mircea Fechet.
Cum a evoluat achiziţia de maşini electrice în România
Ministrul Mediului a menţionat şi faptul că achiziţia de maşini electrice în ţara noastră a avut o evoluţie foarte bună în ultimii ani. „Dacă privim în urmă, în 2016, în România s-au achiziţionat doar 39 de maşini electrice. Aceste cifre au tot crescut, iar în 2020 ajunsesem la peste 2.400 de maşini electrice cumpărate, în 2021 am avut peste 10.000, în 2022 au fost peste 11.000. În toată această perioadă menţionată am finanţat peste 38.000 de autorisme full electrice. Sunt convins că unul dintre motivele pentru care românii au ales maşinile electrice a fost şi acela că AFM acordă această bonificaţie“, a adăugat Mircea Fechet.
Rabla 2024: Ministerul oferă subvenţii la jumătate, dar mai multe pentru maşinile electrice. Dorinţa pentru viitor: să dispară Rabla Clasic
Ministrul a fost întrebat de jurnalişti dacă nu cumva înjumătăţirea subvenţiilor pentru maşinile electrice va determina cumpărarea unui număr mai mic de autovehicule. „Cred că trebuie să menţionez încă o dată bugetul – 1 miliard de lei. Valoarea bonificaţiei a scăzut, iar acest lucru s-a întâmplat ca urmare a unei OUG din luna decembrie 2023. Pentru noi, ca minister, acest lucru nu poate decât să însemne mai multe autoturisme finanţate şi speranţa mea este că şi cu o bonificaţie mai mică apetitul pentru maşini electrice va rămâne la fel de mare. Cred că trebuie să aşteptăm să vedem cum evoluează programul şi am convigerea că românii vor vrea, în număr mare, să beneficieze de bonificaţia de 5.000 de euro, atât cât este acum.
Eu nu apreciez această sumă ca fiind nejustificat de mică, pentru un autoturism care, de multe ori, nu depăşeşte 25.000 de euro. Eu zic că este o sumă binevenită şi ea poate determina o persoană să achiziţioneze un autoturism electric în detrimentul unui autoturism cu combustibil. În ceea ce priveşte bugetul mai mic pentru Rabla Clasic, eu nu pot să zic decât că ne ţinem de promisiuni. Iar promisiunea pe care am făcut-o şi în trecut şi pe care o fac şi pentru viitor este aceeaşi, respectiv că vom lua banii de la Rabla Clasic şi îi vom muta către Rabla Plus. Trebuie să înţelegem că această diminuare va însemna că, la un moment dat, vom finanţa doar autoturisme prietenoase cu mediul“, a mai menţionat ministru Mediului.
Programul Rabla şi problema eco-bonusurilor
Ministrul Mediului a vorbit şi despre modul de funcționare a programului Rabla, atunci când se ajunge în situaţia în care un vehicul plug-in hybrid este subvenţionat mai puţin decât un mild-hybrid mai poluant. „În anumite condiții, dacă se adaugă multe eco-bonusuri, se poate întâmpla acest lucru (n.n. ca prin cumularea sumelor un PLHEV să fie mai slab finanțat decât un mHEV) însă din discuțiile avute cu colegii mei este destul de puțin probabil. Vom vedea cum decurg programele și, în măsura în care vom identifica anumite anomalii bineînțeles că avem toate instrumentele pentru a putea corecta orice disfuncționalitate”, a explicat ministrul.
În cadrul aceleiaşi întâlniri, preşedintele AFM, Laurenţiu Neculaescu, a adăugat faptul că Programul Rabla a împlinit 20 de ani, odată cu deschiderea sesiunii din 2024. Acesta a subliniat că, în decursul acestor ani, s-a reuşit scoaterea din circulaţie a peste un milion de maşini vechi şi s-au cumpărat peste 700.000 de maşini noi.
Despre staţiile de încărcare
Ministrul Mediului a fost întrebat şi despre problema lipsei unei infrastructuri solide a staţiilor de încărcare. „Fără îndoială, oricâţi bani vei primi de la guvern, dacă nu ai unde să îşi încarci maşina electrică este în zadar. Tocmai din acest motiv încercăm să complementarizăm toate acest programe cu alte tipuri de finanţări care, printre altele, remediază chiar această problemă. Noi avem în minister un program de finanţare a staţiilor de încărcare, care merge foarte bine. Aş mai spune faptul că staţii de încărcare electrice se finanţează prin mai multe programe, nu doar prin cele de la AFM. Fără îndoială, există o strategie în acest sens la nivelul Guvernului, iar finanţarea este vitală, fiindcă altfel, apetitul pentru maşinile electrice nu va mai fi aşa de mare“, a încheiat ministrul Mediului.
Citeşte şi: Câţi bani a încasat Primăria Craiova din parcările ocazionale în ultimii doi ani