0.6 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljGara din Filiaşi iese din mizerie. CFR a anunţat modernizarea acesteia

Gara din Filiaşi iese din mizerie. CFR a anunţat modernizarea acesteia

Gara din Filiaşi, aflată într-un stadiu avansat de degradare, va ieşi, în sfârşit, din mizerie. Unii ar spune că mai bine mai târziu decât niciodată, dar ţinând cont de anul în care ne aflăm, CFR a întârziat destul de mult până să pună la punct proiectul care o va transforma într-o gară decentă, iar lucrările vor dura destul de mult.

Peste 21 de milioane de lei va costa refacerea gării

Compania Naţională Căi Ferate şi-a îndreptat privirea, într-un final, şi spre Gara Filiaşi, care arată acum mai mult ca o clădire în care s-ar putea filma fără probleme scene dintr-un film de groază. Gara arată înfiorător, iar pentru călători este mai mult decât neplăcut să aştepte trenul într-un astfel de peisaj degradant.

Pe 8 aprilie a fost publicată în SEAP licitaţia pentru contractul „Modernizarea/reabilitarea a 47 de stații de cale ferată din ROMÂNIA – Lot SRCF Craiova stația FILIAȘI (proiectare și execuție lucrări)“. CFR a estimat că va investi pentru modernizarea acestei gări o sumă cuprinsă între 21.128.605,40 de lei şi 23.055.484,83 de lei, fără TVA. „Valoarea estimată a contractului proiectare și execuție este de 21.128.605,40 lei fără TVA (nu include sumele aferente provizionului „Cheltuieli diverse şi neprevăzute”), din care: – cheltuieli pentru proiectare: 878.500,00 lei fără TVA; – cheltuieli pentru execuție: 18.555.094,26 lei fără TVA; – cheltuieli pentru informare și publicitate: 174.600,00 lei fără TVA; – rezerva de implementare: 1.520.411,14 lei fără TVA.

Suplimentar acestei valori, Entitatea Contractantă, în conformitate cu prevederile art.14, din Legea nr. 99/2016 cu modificările și completările ulterioare, în aplicarea prevederilor art. 117, din Legea nr. 99/2016, optează pentru achiziția ulterioară de noi servicii și/sau lucrări similare de la ofertantul a cărui ofertă a fost declarată câștigătoare în cadrul prezentei proceduri de achiziție sectorială în cuantum de 1.926.879,43 Lei fără TVA, reprezentând 10% din valoarea estimată a contractului (fără valorile estimate pentru rezervele de implementare și organizarea de șantier), au menţionat reprezentanţii CFR în descrierea contractului.

Care este situaţia actuală a Gării Filiaşi

În documentaţia care însoţeşte proiectul de modernizare a Gării Filiaşi au fost trasate şi caracteristicile actuale ale acesteia. „În prezent, stația de cale ferată Filiaşi nu se ridică la standardele de interoperabilitate impuse transportului feroviar de călători. Aceasta prezintă o serie de carențe în ceea ce priveşte confortul, accesibilitatea, precum și exploatarea acesteia ca terminal de transport. Clădirea și întregul aparat de funcționare a Gării CF Filiaşi sunt degradate fizic și depășite din punct de vedere tehnic-. Acestea nu mai sunt de mult timp conforme standardelor actuale de igienă, siguranță și confort. Clădirea de călători, instalațiile de informare și avertizare, instalațiile care ar trebui să asigure confortul termic și serviciile conexe oferite călătorilor, necesită revizuiri și modernizări.

Obiectivul este format din două corpuri, clădirea de călători și corpul CED. Ambele au regim de înălţime P+E. Primul a fost dat în folosință în 1888, iar cel de-al doilea a fost construit ulterior, în anii 1962 – 1964. Aria construită este de 734 mp, iar aria desfășurată este de 1.468 mp. (…) La parterul clădirii se regăsesc casele de bilete, birourile administrative, sala de aşteptare, arhivă, spații tehnice și spații de închiriat. La etaj se află sala de instruire a personalului, birouri și alte încăperi care în prezent sunt nefolosite. Stația are regim de funcționare continuu, minim doi angajaţi aflându-se în permanența la fața locului“, se menţionează în documente.

Ce lucrări se vor face la Gara Filiaşi

Proiectul prin care gara va putea oferi condiţii decente călătorilor şi angajaţilor presupune „modernizarea/repararea clădirilor din stațiile de călători, cu accentul pus pe spațiile destinate serviciilor pentru călători, pe zona comercială cât și a facilităților pentru persoanele cu mobilitate redusă, handicap vizual.

De asemenea, asigurarea cu sisteme noi de ventilaţie/încălzire; înlocuirea instalațiilor electrice, sanitare, termice etc; ridicarea nivelului peroanelor în conformitate cu standardele europene în vigoare și reabilitarea copertinelor; reabilitarea/modernizarea pasajelor, pasarelelor și asigurarea accesului la peroane intermediare; corelarea pe zona stației a vitezei de circulație cu viteza liniei curente ce intră și iese din stație; reabilitarea liniilor din stație; refacerea sistemului de drenaj; montarea de panouri fonoabsorbante și/sau soluții alternative de reducere a nivelului de zgomot; modernizarea echipamenlui de telecomunicații inclusiv informare public călător; asigurarea elementelor de siguranță și confort pentru călători reprezentate de balusaade, garduri, etc.; siguranţa între linii, rampe pentru persoane cu dizabilităţi etc. (…)

Se propune demolarea parţială a clădirii existente, păstrând corpul destinat instalației CED. Se va realiza o nouă clădire de călători dimensionată pentru necesarul real de spaţiu destinat funcționării staţiei. Noua clădire va fi poziționată pe acelaşi amplasament pe care se află clădirea existentă. Prin reconstruirea clădirii de călători se va facilita accesul la peroane. Din punct de vedere urban, se va obține un nou punct modern de interes. Construcția va avea regim de înălțime parter și etaj și va încorpora toate funcțiunile tehnice și pentru călători. Aria construită va fi de 442 mp. Aria desfășurată va fi de 898 mp“, este specificat în caietul de sarcini.

Când ar trebui să fie gata

Firmele interesate să participe la această licitaţie pentru modernizarea gării din Filiaşi pot să depună ofertele până pe 15 aprilie. Apoi, etapele de evaluare vor avea loc până pe 6 august 2024. Potrivit CFR, elaborarea proiectului tehnic ar trebui să dureze 9 luni, iar execuţia lucrărilor 26 luni (inclusiv 6 luni – perioada pentru sezonul rece, condiții meteo nefavorabile pentru execuția lucrărilor). Un total de 35 de luni, adică aproape 3 ani. Aşadar, gara din Filiaşi va putea fi numită una decentă abia undeva la finalul anului 2027, dacă luăm în calcul şi perioada până ce licitaţia se va încheia.

Citeşte: RAADPFL mai ia un credit pentru hala care va adăposti linia de producţie a brichetelor

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS