Primăria Craiova intenţionează să dea parcările supraetajate din oraş unui privat. Recent, administraţia locală craioveană şi-a arătat intenţia de-a comanda „servicii de consultanţă şi asistenţă în vederea desfăşurării procedurilor necesare încheierii unui contract de concesionare de lucrări şi servicii pentru obiectivul de investiţii parcări în oraşul Craiova”. Costurile se ridică la suma de 310 mii lei, iar firma contractantă trebuie să arate printr-un studiu de fundamentare din care să reiese modul în care proiectul trebui realizat: fie prin concesiune, fie printr-un contract de achiziţei publică.
Reprezentanţii primăriei spun că la acest moment , în Craiova parcările se realizează spontan, haotic, obturează traficul rutier şi deteriorează spaţiul verde. Cu alte cuvinte, în oraş, şoferii parchează la voia întâmplării fără a respecta o regulă anume.
În plus, problema locurilor de parcare nu aparţine doar zonei centrale, ci şi cartierelor de blocuri. Astfel, spaţiile publice de parcare cât şi numărul lor sunt insuficiente. Majoritatea acestora sunt amenajate pe stradă, reducând capacitatea de circulaţie mai ales pe străzile înguste.
În Craiova, urmează să se amenajeze mai multe parcări supraetajate în locuri diferite, din oraş.
Proiecte vechi
În urmă cu câţiva ani, administraţia locală craioveană punea la bătaie 134.226 de lei pentru elaborarea unui studiu de fezabilitate pentru construirea a cinci parcări supraetajate în diferite zone ale oraşului. Autoritatea locală explică de ce este necesară această investiţie:
Primele parcări supraetajate în Craiova vor fi pe Calea Bucureşti, la Piaţa Centrală, la Judecătorie şi pe bulevardul Nicolae Romanescu, în zona parcului şi la fostul Liceu Energetic.
Bani de la buget pentru SF-uri şi proiecte
În 2021, primarul Lia Olguța Vasilescu anunța că a identificat cinci locații unde vor fi construite parcări supraetajate pe structură ușoară, cu peste 200 de locuri. Edilul pomenea atunci de Calea Bucureşti, intersecţie cu strada Horia (teren de 1.500 mp), de zona Judecătoriei Craiova (amplasament de 1.000 mp), de zona Piaţa Mare (1.000 mp), de Calea Bucureşti – zona Bl. C9-C10 (238 mp) şi de bulevardul Nicolae Romanescu nr. 4 A (teren de 300 mp). Un lucru bun, având în vedere nevoia acută de locuri de parcare din municipiul Craiova.
Executivul chiar prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2022 suma de 14,5 milioane de lei pentru realizarea unor astfel de parcări. Din aceşti bani, 500.000 de lei erau bugetaţi strict pentru o parcare supraetajată cu un regim de înălțime P+2E în zona Liceului Energetic, pentru care se emitea, în martie 2022, şi un certificat de urbanism.
Asta după ce, în februarie 2022, Primăria Craiova mai emitea două Certificate de Urbanism pentru construirea a două parcări supraetajate: la intersecția străzii Calea București cu strada Horia și în fața Parcului „Nicolae Romanescu” (Bulevardul Nicolae Romanescu, nr 4A), vizavi de intrarea mică.
În 2023, executivul a bugetat un milion de lei pentru amenajarea unei parcări supraetajate P+3 în zona Liceului Energetic, alt milion de lei pentru proiect tehnic, asistenţă tehnică şi execuţie parcări supraetajate şi 140.000 de lei pentru un SF privind parcări supraetajate în Craiova.
Parcări tip park&ride
Ar mai fi de menţionat că în Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană (SIDU) a Zonei Urbane Craiova 2021-2030, document realizat de Banca Mondială în perioada 2019 – 2021, municipiului Craiova îi este recomandată şi „amenajarea unor parcări de tip park & ride la capătul liniilor de tramvai, astfel încât cetățenii să își parcheze automobilul personal la limita / în afara graniței orașului și să fie încurajați să folosească transportul în comun“.