35.1 C
Craiova
sâmbătă, 6 iulie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljControversa IntenCity 2024

Controversa IntenCity 2024

La doar câteva zile după ce s-a tras cortina peste a treia ediţie a festivalului IntenCity, una mai puţin spectaculoasă decât precedentele, venea pe adresa redacţiei un email acuzator la adresa managerului Operei Române Craiova, Antoniu Zamfir, organizatorul festivalului. Surprinzătoare nu erau acuzele în sine, deoarece jurnaliştii GdS primesc numeroase emailuri care nu se confirmă după verificare, ci concreteţea datelor prezentate. Mai exact, expeditorul a ataşat un tabel care, spunea el, reprezintă situaţia vânzărilor de bilete şi abonamente pentru cele trei zile cât a durat IntenCity, care ar scoate în evidenţă faptul că, din banii publici viraţi Operei de Primăria Craiova, o parte însemnată s-ar fi dus în mii de invitaţii făcute cadou.

GdS a analizat fiecare ediţie a Intencity, iar calculele au arătat diferenţe majore între sumele din bani publici cheltuite pentru aducerea artiştilor străini şi veniturile obţinute din vânzarea biletelor, abonamentelor şi din sponsorizări. La o simplă privire pe tabelul aferent ultimei ediţii se observă un număr foarte mare de invitaţii, adică venituri zero în dreptul organizatorului. Dacă le raportezi la numărul total de bilete şi abonamente vândute, procentul bate spre 30%.

„Norocul“ Operei este că anul acesta, din cauza constrângerilor bugetare, Primăria Craiova a redus cu 70% subvenţia pentru IntenCity, deci şi pierderile sunt mai mici ca valoare. Sunt însă aceste date adevărate sau fabricate? Încearcă cineva să intoxice presa cu informaţii false? Plecând de la aceste întrebări am decis să amânăm publicarea articolului până când nu obţinem o reacţie din partea celor acuzaţi.

Odată venită, vă lăsăm pe dumneavoastră, cititorii, să trageţi concluziile. Ca să vă facem curioşi vă spunem, pe scurt, că Opera Craiova consideră datele incorecte şi inexacte, deoarece au ca sursă doar unul din cele două mijloace de vânzare a biletelor şi abonamentelor.

Asta într-un paragaraf. În altul spune că datele sunt false şi că publicarea lor reprezintă o scurgere de informaţii pe care o va investiga, deoarece în tabel sunt trecute date personale, cum ar fi numele persoanelor şi numărul de telefon.

Pe de altă parte, Antoniu Zamfir, managerul Operei Craiova pune sub semnul întrebării noţiunea de pierdere şi dă ca exemplu Festivalul Enescu unde, spune el, diferenţa dintre cheltuieli şi veniturile din bilete este foarte mare. Cu alte cuvinte, un act cultural, precum IntenCity, în viziunea sa, nu poate fi încadrat contabil.

Aproape o treime invitaţii gratuite

Bun. Ce spun datele „scurse“ către presă. În cele trei zile de festival, Opera Craiova ar fi emis 17.198 de bilete. Dintre acestea, 4.063 ar fi fost bilete de o zi, iar restul de 13.135 sunt abonamente pentru toate cele trei zile. Cele 4063 de bilete s-ar fi vândut asfel: 1345- 28 iunie, 1215 – 29 iunie și 1503 – 30 iunie.

Din cele 17.198 de bilete emise, 4797 ar fi fost invitaţii cu acces VIP sau abonamente pentru toate cele trei zile şi ar fi fost acordate partenerilor şi sponsorilor. Dacă din numărul total scădem invitaţiile, care sunt gratuite, ar reieşi că, în cele trei zile de festival, Opera Română ar fi vândut 12.401 de bilete pe care ar fi obţinut 1.808.046 de lei. Pentru ediţia din acest an a IntenCity, Opera Craiova a primit o subvenţie de şapte milioane de lei, de trei ori mai mică decât anul trecut.

Potrivit datelor, pe care Opera le consideră incorecte şi false, 27,89% din biletele de la IntenCity au fost oferite gratuit. Dacă raportăm subvenţia de la primărie la veniturile obţinute, fără contribuţia sponsorilor, desigur, tot pe baza datelor de mai sus, Opera a cheltuit şapte milioane de lei şi a obţinut 1,8 milioane de lei, adică venituri de aproape patru ori mai puţine decât cheltuielile.

De menţionat aici că Opera a solicitat şi obţinut în martie anul acesta o rectificare bugetară de 2,8 milioane de lei pe parte de venituri, deoarece anticipa că va obţine mai mulţi bani din această ediţie a Intencity. „Prin analizarea veniturilor curente ale celor două ediţii, am constatat că acestea, în ediţia a II-a au crescut cu 262% faţă de prima ediţie: în anul 2022 s-a încasat suma de 2,445 de milioane de lei, în anul 2023 s-a încasat suma de 6,428 milioane de lei.

Statistica încasărilor ne încurajează ca pentru ediţia a III-a să prevedem o creştere a veniturilor curente faţă de bugetul aprobat cu suma de 2,8 milioane de lei“ spunea Opera Română în martie 2024. Tot atunci, instituţia primăriei considera că suma pe care urma să o primească din sponsorizări şi donaţii este de 247.000 de lei.

Mii de invitaţii gratuite

Potrivit datelor primite pe adresa redacţiei, cele mai multe invitaţii le-a primit BCR. După calculele noastre, banca a primit peste 1.100 de invitaţii. Pe locul al doilea este Coliseum cu circa 500 de invitaţii, iar lista este completată de firme şi parteneri ai Operei Craiova. Cea mai bună zi a festivalului ar fi fost prima.

Tabelul arată 1345 de bilete de o zi vândute în valoare de 107.408 lei şi 13.315 abonamente de 3 zile şi VIP în valoare de 1.483.770 de lei. Aici sunt incluse şi invitaţiile gratuite. A doua zi a festivalului pare cea mai slabă, cu 1.215 bilete vândute în valoare de 97.044 de lei, iar a treia zi figurează cu 1.503 bilete vândute în valoare de 119.824 de lei.

Tipul biletelor şi abonamentelor vândute în toate cele trei zile arată astfel:

4.797 * 0 lei = 0
37 * 68 lei = 2.516
4.022 * 80 lei = 321.760
3 * 100 lei = 300
5.893 * 150 lei = 883.950
1 * 170 lei = 170
1.494 * 175 lei = 261.450
550 * 200 lei = 110.000
207 * 500 lei = 103.500
84 * 600 lei = 50.400
40 * 625 lei = 25.000
70 * 700 lei = 49.000

Ce spune Opera Română despre aceste date

Aşa cum explicam mai sus, GdS a solicitat un punct de vedere organizatorului IntenCity, Opera Craiova, în legătură cu aceste date. Din discuţiile avute cu cei responabili şi analizând răspunsul primit, GdS a decis că informaţiile primite sunt de interes public şi că au suficiente elemente sau tangenţe de veridicitate pentru a reprezenta baza acestui articol.
Redăm integral răspunsul Operei Craiova:

„În urma solicitării Dumneavoastră, dorim să clarificăm câteva aspecte importante:

Informațiile prezentate privind numărul biletelor vândute și încasările realizate nu sunt corecte și nu provin din surse oficiale.
În primul rând, Instituția Operei Române Craiova a vândut bilete pe două platforme – pe iticket.ro, cât și pe craiovaintencity.ro.

Acestea au fost vândute atât în sistem online cât și fizic la casieria Operei Române Craiova, drept pentru care situația finală a încasărilor de bilete nu este, deocamdată, centralizată.

Astfel, orice cifră sau informație publicată în acest moment este speculativă și inexactă.
Festivalul nostru își desfășoară activitatea în mod transparent și respectă toate normele legale în vigoare.

Menționăm că abonamentele acordate cu titlu gratuit fac parte din obligațiile asumate cu sponsorii, partenerii și alte entități care au sprijinit promovarea festivalului (trusturi de presă și Influenceri).

Ne dorim ca publicul și partenerii noștri să știe că tratăm cu seriozitate acest incident și vom investiga sursa scurgerii acestor informații false. Vom lua toate măsurile necesare pentru a asigura integritatea și confidențialitatea datelor noastre.

Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru susținerea continuă a Festivalului IntenCity“.

GdS va solicita Operei Craiova, aşa cum a făcut-o după fiecare ediţie IntenCity, date complete despre costurile totale şi mai ales veniturile totale obţinute. Legat de acest aspect, managerul Operei Craiova, Antoniu Zamfir, spunea, într-o discuţie cu jurnalistul GdS, că un act cultural nu ar trebui încadrat în rigorile balanţei contabile.

Zamfir voia să spună că este greu să cuantifici profitul, nu doar cel financiar, al unui astfel de eveniment şi dădea exemplul Festivalului Enescu despre ale cărui costuri, spunea el, depăşesc cu mult, încasările. Şi atunci, nu îl mai faci pentru că nu este profitabil contabil?

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS