Craiova se află în topul oraşelor care au obţinut cele mai multe venituri din amenzi pentru maşini parcate neregulamentar, dar spre coada clasamentului în privinţa veniturilor totale per loc de parcare, comparativ cu alte oraşe din România.
Pe de altă parte, în acest an oraşul a urcat pe primul loc în privinţa locurilor de parcare inteligente, arată o analiză oferită Integratorul de soluții inteligente la cheie Vegacomp Consulting și Parking Data. Este vorba despre a cincea ediție a analizei Inventarul Parcărilor Publice, conform căreia România dispunea, în 2023, de 1.353.726 de locuri de parcare publice, față de 1.299.318 în 2022.
Câţi bani a obţinut Craiova din parcări
În analiză, Craiova figurează cu venituri de 14,722,111 lei şi un total de 42179 de locuri de parcare publice. Oraşul are un venit de 349,04 lei per loc de parcare, unul dintre cele mai mici, în timp ce Bucureşti are un venit de 1286,25 lei, Oradea – un venit de 968,84 lei, iar Cluj, un venit de 888,74 lei. Sub Craiova se situează totuşi alte două oraşe importante, Timişoara, cu 235,51 lei, şi Braşovul, cu 214,93 lei.
Parcări pentru automobile electrice, pas
La categoria locurilor de parcare dedicate automobilelor electrice, Craiova lipseşte din top. La clasament nu contribuie variatele politici locale de oferire de gratuități sau reduceri pentru automobilele electrice și hibride la accesul în parcările publice și sunt luate în calcul doar acele locuri destinate exclusiv automobilelor electrice. Primul loc este ocupat de Iași cu 160 de locuri, la fel ca anul trecut, urmat de Cluj-Napoca cu 65, mai puțin cu un loc față de anul trecut și Sectorul 4 cu 45 de locuri.
În schimb, în topul oraşelor cu locuri pentru persoane cu dizabilităţi, Craiova se află pe locul 7, cu 1547 de locuri, în clasament figurând în principal sectoarele din Bucureşti şi numai alte 4 oraşe: Braşov, Piteşti, Iaşi sau Oradea.
Pe primul loc la parcările inteligente
Este al treilea an în care numărul parcărilor publice inteligente a înregistrat o scădere, se arată în analiză. În 2021, numărul locurilor de parcare inteligente din România era în creștere la 12.154 în 13 orașe comparativ cu 9.742 în 2019. În 2022, topul era condus, la foarte mare distanţă, de Cluj-Napoca, cu 3.505, față de 7.705 locuri de parcare inteligente în 2021, și Iași cu 970 de locuri. În 2023, Iași conduce topul cu 1.042 de locuri, urmat de Craiova cu 1.026, scrie în raport. Pe de altă parte, nu este foarte clar ce înseamnă parcări inteligente, dar este de menţionat că acelaşi număr – 1026 – este menţionat de Craiova şi la parcările cu plată.
Craiova, pe locul doi după numărul de locuri de parcare fără plată
Craiova este în top trei oraşe după numărul de locuri de parcare fără plată, cu 37367 locuri, fiind surclasată de Timişoara, cu 60920 şi urmată de Sibiu, cu 25264.
Cluj-Napoca este pe prima poziție în topul parcărilor aflate într-o construcție, fiind urmat surprinzător de Jimbolia și București. Craiova se situează pe locul 9, cu 619 astfel de locuri.
Topul orașelor mari cu cele mai multe locuri de parcare cu plată este condus de București, Timișoara și Brașov, cu 45280 de locuri, 22580 locuri, respectiv 21041. Craiova apare în listă cu doar 1026 (identic cu numărul parcărilor inteligente), pe locul 9, după Iaşi, care deţine 2335 de astfel de locuri.
Concluziile raportului
„În cei 5 ani de analiză, vedem anul 2022 ca un an de cotitură pentru evoluţia parcărilor din Bucuresti. Observăm, astfel, o creştere a numărului locurilor de parcare de doar 23% – de la 244.342 în 2020 la 300.359 în 2023 – şi o creştere a veniturilor de aproape 7 ori în 5 ani, în 2023 fiind duble faţă de anul precedent”, a transmis Cornel Bărbuț, CEO al Vegacomp Consulting.
Potrivit informațiilor din raport, primăriile au obținut venituri de 452.362.330 lei din utilizarea locurilor de parcare și din amenzi în 2023, în creștere față de suma de 314.585.683 lei colectată în anul precedent. Doar Bucureștiul aduce aproximativ 40% din veniturile totale înregistrate în țară, cu 300.359 locuri de parcare.
Tariful pentru parcările de reședinţă variază între 30 și 120 lei în localităţile mici, respectiv între 70 și 600 lei în orașele mari. Pentru abonamente, preţurile de închiriere variază între 15 lei/lună și 1.000 lei/lună. Aceste tarife s-au păstrat și în 2023, modificările fiind insesizabile față de anul anterior. Tariful orar de ocupare pentru parcările publice cu plată variază între 1 și 5 lei, cu excepţia Clujului și Oradei, unde limita maximă ajunge la 10 lei;
Metodologia se bazează pe răspunsurile primăriilor
Ca metodologie, raportul se axează pe adrese trimise la 325 de primării din România, dintre care au răspuns solicitării un număr de 310 orașe, față de 304 în ediția anterioară. Pentru Bucureşti, au fost incluse șapte primării în acest raport. Documentul include informațiile prelevate de la primării, verificate și comparate cu raportările precedente şi din alte surse relevante, în perioada 1 august – 15 septembrie 2024.
CITEȘTE ȘI:
>> Bucureşti-Craiova: Sunt gata primii kilometri de şină unde trenurile ating 120 km/h
>> O dronă a invadat spațiul aerian al României