Este cunoscu faptul că pensionarii trebuie să aducă adeverințe de la angajatori pentru că au primit sporuri, prime, ore suplimentare – în weekend sau pe timp de noapte pentru recalcularea pensiei. Legea pensiilor, intrată în vigoare în septembrie 2024, care a modificat modul în care se calculează acestea, punctul de pensie urmând să fie înlocuit cu punctul de referință, impune acest lucru.
Problemele apar când foştii angajaţi încearcă să obţină adeverinţele de la foştii angajatori. Sunt situaţii când unităţile de muncă din perioada comunistă nu mai există, arhiva de asemenea sau eliberarea adeverinţelor se face cu greutate, iar foştii angajaţi au de pierdut.
Într-o situaţie similară se află şi o parte a foştilor angajaţi ai SC Reloc SA Craiova. Aceştia au depus încă de anul trecut cereri către societatea la care au lucrat o viaţă întreagă ca să obţină adeverinţele necesare recalculării pensiei. Unii dintre ei au obţinut, ce-i drept, aceste adeverinţe, alţii mai au de aşteptat. Aceştia din urmă şi-au pierdut răbdare, dar şi banii pe care ar fi putut să-i primească în plus la pensie.
„Noi am lucrat la Reloc o viaţă întreagă. Am lucrat în condiţii grele, zgomot, praf, gaze. După apariţia legii de recalculare a pensiilor, la Casa de Pensii ni s-au cerut adeverinţe pentru sporuri. Am mers la fabrică şi am solicitat. Am făcut asta anul trecut. Au trecut 6 luni şi noi nu am primit aceste adeverinţe”, spune un fost angajat de la Reloc.
Oamenii sunt nemulţumiţi pentru că nu sunt luaţi în considerare.
„Şi-au făcut treaba cu noi şi nu-i mai interesează. Ei spun că lucrează în arhivă ca să ne dea aceste adeverinţe, dar noi pierdem perioada de recalculare. Nu ne dau nici un răspuns, ne ducem la poartă şi nu ne bagă în seamă. Ne spun mereu că o să ne sune”, afirmă un alt fost angajat al SC Reloc SA.

Unii au primit adeverinţe, alţii….
Lotul solicitanţilor a fost mult mai mare, dar spre norocul lor, unii dintre ei şi-au primit adeverinţele şi beneficiază la acest moment de recalcularea pensiei conform Legii 360/2023.
„Am auzit că vreo 25% dintre cei care au cerut adeverinţe au fost chemaţi să-şi ridice actele necesare. Când depui cererea îţi spun să laşi un număr de telefon, dar pe noi de vreo şase luni nu ne-a sunat nimeni. Termenul limită era în februarie. Depunem mai târziu, dar pierdem din perioada de recalculare. Arhiva există, dar de anul trecut ne tot ducem acolo, dar nu primim actele”, spune un fost angajat Reloc.
Supăraţi, în cele din urmă pensionarii au depus sesizări la Inspectoratul Teritorial de Muncă şi sunt decişi să apeleze şi la instanţe dacă nu primesc aceste adeverinţe atât de necesare.
„Am făcut sesizări şi la ITM, mergem şi în instanţă. Ce să facem? Sunt drepturile noastre. Am lucrat în condiţii grele. Unde am lucrat noi, în permanenţă era un zgomot de peste 80 de decibeli, aveam nişte căşti de protecţie de 2 lei. Căştile originale, suedeze erau cu lichid interstițial, nu auzeai nimic. Noi aşa am lucrat în condiţii grele de zgomot, gaze, fum, iar acum nu ne cerem decât drepturile noastre”, completează un alt fost angajat Reloc.

Reloc şi-a suplinit personalul ca să facă faţă solicitărilor
Reprezentanţii SC Reloc SA spun că foştii angajaţi îşi vor primi adeverinţele. În acest sens, societatea a suplinit personalul ca să facă faţă valului de cereri.
„Reloc a luat măsuri şi a angajat două persoane la Serviciul Resurse Umane. Societatea noastră funcţionează din 1968 şi trebuie căutat în arhivă lună cu lună. Trebuie să căutăm în arhivă documente de acum 50 de ani. Numărul solicitărilor este mare, timpul pentru a transmite un răspuns durează şi probabil că oamenii şi-au pierdut răbdarea. Noi ne-am mărit echipa în acest sens şi transmitem răspunsul acestor solicitări. Ei eu făcut sesizări şi la ITM, dar cei care au venit în control au înţeles, au văzut că lucrăm în acest sens. Oamenii consideră că dacă nu primesc un răspuns rapid nu vor mai primi. Ei nu pot să intre în societate pentru că aici este activitate, dar ne pot anunţa prin orice alt mijloc de comunicare. Ei nu pierd dreptul de recalculare. Cert este că solicitanţii vor primi aceste adeverinţe. Este bine că societatea noastră şi-a continuat activitatea şi arhiva încă există, nu ne-am schimbat locaţia. Oamenii îşi accesează drepturile şi Reloc nu le îngrădeşte aceste drepturi”, a explicat directorul de vânzări, Megdonia Pârvulescu.
Trece timpul, pierd bani
Reprezentanţii Casei de Pensii Dolj spun că pensionarii pierd la recalculare cu cât întârzie cu aducerea actelor doveditoare.
„Recalcularea este valabilă de la momentul aducerii adeverinţei. De exemplu, dacă aduc adeverinţa în luna martie vor primi drepturile băneşti începând cu luna aprilie”, a precizat directorul Casei de Pensii Dolj, Daniela Licu.