Parcometrele pentru plata taxei de parcare, despre care primarul Mihail Genoiu pomenea la începutul anului, vor ajunge până la urmă şi la Craiova. Acestea vor fi amplasate în zonele unde ar urma să fie amenajate parcări cu plată, după modelul celor de pe strada A.I. Cuza.
Primăria a lansat, zilele trecute, licitaţia privind achiziţia de parcometre, aparate care vor oferi şoferilor şi alte modalităţi de plată a taxei de parcare, în afară de deja celebrul SMS. În prezent, în Bănie există 121 de locuri de parcare cu plata prin SMS, pe străzile A.I. Cuza (77 de locuri), Romul (28) și Nicolaescu Plopșor (16).
Când vor apărea parcometrele, numărul locurilor de parcare cu plată va creşte la 407, pentru că vor fi amenajate încă 286 de locuri cu plată.
Practic, toată zona centrală a Craiovei se va transforma într-o imensă parcare cu plată, conform proiectului de „modificare, prin completare, a Regulamentului privind aplicarea taxei pentru parcarea autovehiculelor pe domeniul public al municipiului“, dezbătut pe 5 octombrie 2018 şi aprobat ulterior în Consiliul Local.
Faţă de proiectul iniţial, după dezbaterea de anul trecut s-a renunţat la taxarea parcării pe strada Calea Bucureşti, unde ar fi existat 386 de locuri cu plată, de la intersecţia cu bulevardul Carol I până la cea cu strada Spania. Şi tot în urma dezbaterilor s-a stabilit ca pe strada Mihai Viteazul să fie parcare cu plată doar pe o parte a drumului.
Patru luni pentru întocmirea caietului de sarcini?
Revenind la parcometrele pentru plata taxei de parcare, Primăria Craiova a decis că achiziţioneze 14 astfel de automate. Şi nu de orice fel, ci cu alimentare solară (panouri fotovoltaice) şi cu acumulatori, „pentru o funcţionare non-stop, indiferent de factorii climatici şi fără încărcarea periodică suplimentară a bateriei de la o sursă externă“, după cum se specifică în caietul de sarcini.
Un document la care angajaţii primăriei au lucrat aproape patru luni, dacă este să ne luăm după spusele edilului. În februarie 2019, Mihail Genoiu susţinea că „Direcţia de Achiziţii lucrează la caietul de sarcini privind achiziţionarea a 14 parcometre, pentru a da cetăţeanului posibilitatea de a plăti taxa şi prin alte mijloace, nu doar prin SMS“.
Licitaţia a apărut în sistemul electronic de achiziţii publice în data de 7 iunie.
Parcometrele pentru plata taxei de parcare vor costa circa 500.000 de lei
Primăria şi-a propus achiziţionarea a 14 parcometre alimentate cu panou solar, la pachet cu instalarea și punerea lor în folosință. Serviciile de administrare a sistemului ar urma să fie oferite de furnizor cu titlu gratuit, pe o perioadă de şase luni.
Potrivit caietului de sarcini, parcometrul trebuie să aibă afişaj, tastatură, fantă pentru plata cu monede, fantă pentru plata cu card bancar, modem GSM, sistem de închidere securizat şi rolă de hârtie.
Garanţia întregului sistem trebuie să fie de minim doi ani, iar cea a carcasei de minim zece ani. Parcometrul trebuie să afişeze texul în patru limbi – română, engleză, germană, franceză, şi să permită plata cu monede, cu carduri bancare tip contactless și carduri preplătite.
Tot potrivit caietului de sarcini, parcometrul trebuie să dispună de un buton pentru restituirea monedelor introduse sau anularea plăţii. Aparatul va accepta numai monede de 50 de bani şi nu va da rest.
În schimb, va recunoaşte orice tip de card bancar şi va putea fi upgradat pentru moneda euro, fără să fie necesară schimbarea echipamentului.
O rolă de hârtie ar trebuie să ajungă pentru minim 3.000 de tichete, iar parcometrele trebuie livrate împreună cu 150 de role de hârtie.
Pe perioada de garanţie, suportul tehnic va fi gratuit. Valoarea totală estimată a contractului este de 466.551 lei, criteriul de atribuire fiind „preţul cel mai scăzut“. Termenul limită de depunere a ofertelor este 24 iunie, iar termenul de livrare a parcometrelor este de două luni de la semnarea contractului.
Străzile din Craiova unde vor apărea parcările cu plată
În Craiova vor apărea, aşadar, 154 de noi locuri de parcare cu plată, care vor funcţiona între orele 8.00 și 18.00, de luni până vineri, cu excepția sărbătorilor legale.
Iată străzile: Mihail Kogălniceanu (de la intersecţia cu strada Eugeniu Carada până la intersecţia cu strada Unirii) – 37 de locuri, Eugeniu Carada (de la intersecţia cu strada Simion Bărnuțiu până la intersecția cu Mihail Kogălniceanu) – 16 locuri, Unirii (de la intersecţia cu Kogălniceanu până la intersecţia cu strada Bujorului) – 38 de locuri, Mihai Viteazul (de la intersecţia cu strada Unirii până la intersecţia cu Ion Maiorescu) – 43 de locuri şi Ştirbei Vodă (de la intersecţia cu strada Unirii până la intersecţia cu strada Matei Basarab) – 20 de locuri.
Alte 132 de locuri vor fi cu plată non-stop. Acestea vor fi amenajate pe străzile: Sfântul Dumitru (de la intersecţia cu Unirii până la intersecţia cu Matei Basarab) – 64 de locuri, Matei Basarab (de la bulevardul Ştirbei Vodă până la Piaţa Veche) – 51 de locuri şi Ion Maiorescu (de la intersecţia cu strada Popa Șapcă până la intersecția cu Madona Dudu) – 17 locuri.
Primăria Cluj a plătit 3 milioane de lei pentru 100 de parcometre
Parcometrele nu sunt o noutate. În alte oraşe din ţară ele au apărut deja. Spre exemplu, la Cluj Napoca au fost instalate, la începutul acestui an, 40 de parcometre care funcţionează non-stop pe bază de energie solară şi acumulatori reîncărcabili. Noile parcometre acceptă plata cu monede, carduri bancare tip contactless și carduri preplătite şi nu dau rest, la fel ca şi cele pe care le vrea Craiova.
Cele 40 de parcometre făceau parte dintr-un lot de 100 de astfel de aparate, care au fost achiziționate de Primăria Cluj Napoca pentru suma de 2.591.763,30 lei, fără TVA, adică trei milioane de lei cu TVA.