Când va avea Craiova autobuze noi? O întrebare la care craiovenii aşteaptă un răspuns concret, dar pe care autorităţile locale nu îl pot încă oferi.
Asta pentru că procedurile de achiziţie ar fi în derulare, potrivit autorităţilor, şi nimeni nu poate da un termen precis. Mai ales că oricând pot apărea surprize, cum s-a întâmplat în cazul tramvaielor.
Primăria Craiova a încheiat, anul trecut, un acord de parteneriat cu Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice privind achiziţia a 17 tramvaie noi. Ministerul urma să se ocupe de licitaţie şi să ofere Craiovei cele 17 mijloace de transport în comun electrice. Însă, procedura a eşuat. La licitaţia demarată în ianuarie nu s-a prezentat nimeni până la data limită de 10 iunie. Aşa că, procedura a fost anulată în mod automat şi, cel mai probabil, va fi reluată.
Când va avea Craiova autobuze noi
Zecile de autobuze noi, electrice şi diesel, promise de autorităţile locale, ar fi acum şansa craiovenilor la un transport public modern. Când vor apărea însă aceste autobuze pe traseele RAT Craiova nu se ştie exact.
Reprezentanţii primăriei au pomenit prima dată de ele prin 2017. Au reluat subiectul în 2018, pentru ca la începutul anului 2019 să vină cu completările de rigoare.
Iniţial, se vorbise de 35 de autobuze electrice şi de 30 de autobuze diesel – Euro 6.
Prin februarie, edilul venea însă cu completări. Nu vor fi 38, ci 46 de autobuze electrice. Cele diesel, deşi invitaţia la licitație era pentru 35, ar fi, totuşi, 40.
„La minister va rămâne să se deruleze procedura de achiziţie a celor 17 tramvaie, care este într-un stadiu destul de avansat“, mai spunea edilul.
Licitaţia pentru autobuzele electrice nu a fost încă lansată
Cum de la tramvaiele noi craiovenii îşi pot lua, momentan, gândul, salvarea transportului public în comun ar veni de la autobuzele electrice. Numai că şi aici lucrurile se mişcă greu.
Din februarie, de când primarul Genoiu vorbea de urcarea în SICAP a caietului de sarcini, şi până acum nu s-au făcut prea mulţi paşi. În prezent, la primărie s-ar constitui comisia de licitaţie. Abia apoi ar urma să fie demarată procedura de achiziţie publică.
Pentru că este vorba de un proiect cu fonduri europene, reprezentanţii primăriei susţin că s-a depus cererea de finanţare, dar ea nu a fost încă aprobată. Se poate demara însă licitaţia. „Nu s-a semnat finanţarea, dar putem da drumul la licitaţie“, spun aceştia.
Cum licitaţia nu a fost încă lansată, de primele autobuze electrice în Craiova nu se poate vorbi anul acesta. O licitaţie la care, oricum, primăria a cam bâjbâit în privinţa tipului de vehicul ecologic dorit: electric sau hibrid. Plus cele două luni pierdute cu predarea şi preluarea proiectului de la Ministerul Dezvoltării.
Valoarea totală a acestui proiect depăşeşte 110 milioane de lei (circa 25 de milioane de euro). Achiziţia este împărţită în trei faze: 30 de autobuze electrice în prima tranşă, apoi cinci şi alte trei. Plus pachetul de rezervă de încă opt autobuze. Din cele 46 de autobuze electrice, 30 ar avea o lungime de 12 metri, iar 16 o lungime de 18 metri (autobuze articulate).
Salvarea să vină de la BERD?
În decembrie 2018, Primăria Craiova semna cu Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) contractul de împrumut în valoare de 15.000.000 de euro. Din aceşti bani urma să fie achiziţionate şi cele 35 sau chiar 40 de autobuze urbane noi. Ele ar avea podea joasă, motor Diesel Euro 6 – clasa C şi o lungime standard de 12 metri. În aprilie 2019, primăria lansa invitaţia la licitație – etapă unică. Data estimată de semnare a contractului cu furnizorul era 1 iulie.
Regulile după care se va face achiziţia sunt cele ale BERD. Aşa că procedura ar fi mult simplificată şi, în consecinţă, mai scurtă, susţineau autorităţile. Potrivit acestora, procedura ar fi avansat şi, cel mai probabil, autobuzele diesel noi achiziţionate cu bani de la BERD ar putea ajunge în Bănie înaintea celor electrice. Nu se ştie însă şi când s-ar întâmpla acest lucru.