2.9 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljPodul de la Malu Mare, calvarul de pe DN 55

Podul de la Malu Mare, calvarul de pe DN 55

Pe DN 55 Craiova – Bechet, în zona podului de peste pârâul Valea Ilenei din comuna Malu Mare, se circulă cu restricţii de trei ani. Lucrările de reabilitare şi consolidare a podului trebuia finalizate încă din septembrie 2017, dar constructorul - firma italiană SECOL, a tărăgănat atât de mult lucrurile încât totul s-a transformat într-un eşec. Şi, implicit, într-un calvar pentru miile de şoferi care circulă zilnic pe DN 55. Totuşi, o minune s-ar putea întâmpla în acest an: firma SECOL ar termina de reabilitat podul de la Malu Mare. Mai departe, Dumnezeu cu mila...

Podul de la Malu Mare ar putea fi ultima lucrare pe care firma italiană SECOL o va face anul acesta pe Drumul Naţional (DN) 55 Craiova – Bechet. Un drum a cărui reabilitare a început în iulie 2015, dar ea nu s-a finalizat nici până în prezent.

Contractul de aproape 80 de milioane de lei semnat în noiembrie 2013 de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova cu SECOL (Societa Edile Costruzioni e Lavori SA), ca lider de asociere, avea ca obiectiv „Consolidare şi amenajare scurgere ape DN 55 km 4+400 – km 71+100“. Mai exact, era vorba de reabilitarea drumului Craiova – Bechet, la pachet cu podurile şi podeţele de pe acesta.

Până la urmă, totul a fost un fiasco, iar podul de la kilometrul 11, de pe raza comunei Malu Mare, s-a dovedit marele eşec al firmei italiene.

Constructorul a lucrat la partea carosabilă, dar podul respectiv, care trebuia consolidat până la sfârşitul lunii septembrie 2017, conform contractului iniţial, a fost lăsat de izbelişte. De trei ani, pe aici se circulă cu restricţii, pe o singură bandă.

Podul de la Malu Mare, calvarul de pe DN 55 Craiova - Bechet
Podul de la Malu Mare, calvarul de trei ani al şoferilor care circulă pe DN 55 Craiova – Bechet

Un adevărat calvar pentru miile de şoferi care traversează zilnic DN 55. În plus, aceştia se mai confruntă şi cu denivelările cauzate de diferenţa de nivel a părţii carosabile, pe porţiunile unde constructorul a turnat stratul de uzură.

Ordinul de reluare a lucrărilor s-a dat în aprilie. Degeaba

DRDP Craiova, administratorul drumului, dădea asigurări, prin primăvară, că lucrările de pe DN 55 vor fi gata până la sfârşitul acestui an. Potrivit datelor pe care Direcţia le deţinea atunci, lucrările de pe DN 55 erau executate în procent de 73%. Pentru restul de lucrări, termenul de finalizare era estimat pentru luna noiembrie 2019.

Podul de la Malu Mare, calvarul de pe DN 55 Craiova - Bechet
La podul de la Malu Mare s-a decopertat până la beton jumătate din partea carosabilă

La sfârşitul lunii martie, firmei SECOL i-a fost comunicat programul de lucrări. Ordinul de reluare a lucrărilor a fost dat ulterior, pe 8 aprilie.

Antreprenorul se va mobiliza în teren, va asigura resursele, utilajele şi forţa de muncă necesare desfăşurării lucrărilor şi va executa lucrări conform programului şi bugetului alocat pe 2019, se menţiona în acesta.

În realitate, nu s-a întâmplat nimic, pentru că firma de construcţii nu şi-a trimis oamenii pe şantier.

Pe lângă podul de la Malu Mare, italienii de la SECOL mai aveau de reabilitat alte patru poduri. Cele de la Făcăi, Secui, Murta şi Sadova. În plus, firma trebuia să construiască un pod nou peste canalul de la Bratovoeşti. Şi aici lucrarea, care avea ca termen de realizare trei luni, a fost lăsată de izbelişte.

În afară de aceste lucrări, pe DN 55 ar mai fi de montat 5,9 kilometri de parapet metalic. Plus de realizat doi kilometri de rigole deschise.

Ar mai fi bani doar pentru podul de la Malu Mare

Totuşi, o minune s-ar putea întâmpla în acest an: firma SECOL ar termina de reabilitat podul de la Malu Mare. Cel puţin aşa susţin reprezentanţii DRDP Craiova.

Asta şi pentru că doar pentru această mare lucrare şi pentru alte câteva mai mici la Bratovoeşti ar mai exista fonduri. Pentru că alocarea bugetară din 2019 s-a redus drastic.

În primăvară a existat pentru acest obiectiv o alocare bugetară de 11 milioane de lei, alocare care s-a redus apoi la 3,5 milioane de lei. Bani care au fost direcţionaţi către podul de la Malu Mare şi suprafeţele de drum care necesită aşternerea de alte straturi de asfalt, până la stratul de uzură. Aşa cum sunt acum lucrările de pe raza comunei Bratovoeşti, au precizat, pentru GdS, reprezentanţii DRDP Craiova.

Potrivit Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, constructorul nu s-a apucat de lucru în aprilie, când s-au alocat cele 11 milioane de lei. Nici măcar în iunie, când alocarea s-a redus la 3,5 milioane de lei, ci abia prin luna august. Şi nici atunci de bunăvoie, ci doar după ameninţări că-i va fi reziliat contractul.

Lucrările au început, aşadar, la podul de la Malu Mare. Pe sensul de mers spre Craiova s-a decopertat asfaltul până la beton. De asemenea, parapetul metalic al podului, aflat în stare avansată de degradare, a fost dat jos. În paralel, s-a turnat asfalt şi pe la Bratovoeşti.

DRDP Craiova se gândeşte să penalizeze constructorul

În acest moment ar exista, deci, fondurile necesare finalizării lucrărilor la podul de la Malu Mare. Ultimul termen stabilit în contract pentru finalizarea tuturor lucrărilor de pe DN 55 Craiova – Bechet a rămas noiembrie 2019.

Firma SECOL trebuie să construiască un pod nou peste canalul de la Bratovoeşti. Aşa arată acum lucrările
Firma SECOL trebuie să construiască un pod nou peste canalul de la Bratovoeşti. Aşa arată acum lucrările

Dacă nu se va încadra în acest termen, constructorului i se vor aplica penalităţi de întârziere.

Contractul cu constructorul permite două tipuri de penalităţi. Daune interese, dacă se reziliază contractul, şi penalităţi de întârziere, dacă se termină lucrările după data din contract. În cazul de faţă, ne apropiem de expirarea acestui termen. Probabil că firma va fi îndreptăţită să mai primească o prelungire a termenului cu maxim o lună, dar nimic mai mult. Constructorul se mai poate prevala de faptul că nu a avut toate fondurile necesare, dar mai întâi ar trebui să consume alocarea de 3,5 milioane de lei şi abia apoi să invoce acest lucru. Dar a avut şi 11 milioane de lei la dispoziţie şi tot nu a lucrat, aşa că…, susţin reprezentanţii DRDP Craiova.

Aşa că minune s-ar putea întâmpla, iar firma SECOL ar putea finaliza în acest an lucrările la podul de la Malu Mare. Pentru restul de lucrări de pe DN 55 însă, Dumnezeu cu mila…

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS