Podul de la Malu Mare ar putea fi ultima lucrare pe care firma italiană SECOL o va face anul acesta pe Drumul Naţional (DN) 55 Craiova – Bechet. Un drum a cărui reabilitare a început în iulie 2015, dar ea nu s-a finalizat nici până în prezent.
Contractul de aproape 80 de milioane de lei semnat în noiembrie 2013 de Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP) Craiova cu SECOL (Societa Edile Costruzioni e Lavori SA), ca lider de asociere, avea ca obiectiv „Consolidare şi amenajare scurgere ape DN 55 km 4+400 – km 71+100“. Mai exact, era vorba de reabilitarea drumului Craiova – Bechet, la pachet cu podurile şi podeţele de pe acesta.
Până la urmă, totul a fost un fiasco, iar podul de la kilometrul 11, de pe raza comunei Malu Mare, s-a dovedit marele eşec al firmei italiene.
Constructorul a lucrat la partea carosabilă, dar podul respectiv, care trebuia consolidat până la sfârşitul lunii septembrie 2017, conform contractului iniţial, a fost lăsat de izbelişte. De trei ani, pe aici se circulă cu restricţii, pe o singură bandă.
Un adevărat calvar pentru miile de şoferi care traversează zilnic DN 55. În plus, aceştia se mai confruntă şi cu denivelările cauzate de diferenţa de nivel a părţii carosabile, pe porţiunile unde constructorul a turnat stratul de uzură.
Ordinul de reluare a lucrărilor s-a dat în aprilie. Degeaba
DRDP Craiova, administratorul drumului, dădea asigurări, prin primăvară, că lucrările de pe DN 55 vor fi gata până la sfârşitul acestui an. Potrivit datelor pe care Direcţia le deţinea atunci, lucrările de pe DN 55 erau executate în procent de 73%. Pentru restul de lucrări, termenul de finalizare era estimat pentru luna noiembrie 2019.
La sfârşitul lunii martie, firmei SECOL i-a fost comunicat programul de lucrări. Ordinul de reluare a lucrărilor a fost dat ulterior, pe 8 aprilie.
În realitate, nu s-a întâmplat nimic, pentru că firma de construcţii nu şi-a trimis oamenii pe şantier.
Pe lângă podul de la Malu Mare, italienii de la SECOL mai aveau de reabilitat alte patru poduri. Cele de la Făcăi, Secui, Murta şi Sadova. În plus, firma trebuia să construiască un pod nou peste canalul de la Bratovoeşti. Şi aici lucrarea, care avea ca termen de realizare trei luni, a fost lăsată de izbelişte.
În afară de aceste lucrări, pe DN 55 ar mai fi de montat 5,9 kilometri de parapet metalic. Plus de realizat doi kilometri de rigole deschise.
Ar mai fi bani doar pentru podul de la Malu Mare
Totuşi, o minune s-ar putea întâmpla în acest an: firma SECOL ar termina de reabilitat podul de la Malu Mare. Cel puţin aşa susţin reprezentanţii DRDP Craiova.
Asta şi pentru că doar pentru această mare lucrare şi pentru alte câteva mai mici la Bratovoeşti ar mai exista fonduri. Pentru că alocarea bugetară din 2019 s-a redus drastic.
Potrivit Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri, constructorul nu s-a apucat de lucru în aprilie, când s-au alocat cele 11 milioane de lei. Nici măcar în iunie, când alocarea s-a redus la 3,5 milioane de lei, ci abia prin luna august. Şi nici atunci de bunăvoie, ci doar după ameninţări că-i va fi reziliat contractul.
Lucrările au început, aşadar, la podul de la Malu Mare. Pe sensul de mers spre Craiova s-a decopertat asfaltul până la beton. De asemenea, parapetul metalic al podului, aflat în stare avansată de degradare, a fost dat jos. În paralel, s-a turnat asfalt şi pe la Bratovoeşti.
DRDP Craiova se gândeşte să penalizeze constructorul
În acest moment ar exista, deci, fondurile necesare finalizării lucrărilor la podul de la Malu Mare. Ultimul termen stabilit în contract pentru finalizarea tuturor lucrărilor de pe DN 55 Craiova – Bechet a rămas noiembrie 2019.
Dacă nu se va încadra în acest termen, constructorului i se vor aplica penalităţi de întârziere.
Aşa că minune s-ar putea întâmpla, iar firma SECOL ar putea finaliza în acest an lucrările la podul de la Malu Mare. Pentru restul de lucrări de pe DN 55 însă, Dumnezeu cu mila…