6.8 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljStaţiile de tramvai vor avea, în sfârşit, adăpost pentru pasageri

Staţiile de tramvai vor avea, în sfârşit, adăpost pentru pasageri

Staţiile de tramvai din Craiova vor avea, în sfârşit, adăpost pentru pasageri. E drept că de anul viitor, având în vedere că abia acum a fost lansată o licitaţie pentru furnizarea şi montarea de adăposturi modulare.

22 de staţii de tramvai de pe traseul 100 (Han Craioviţa – Pasaj Electro) vor oferi astfel călătorilor condiţii mai bune de aşteptare. O iniţiativă bună, dar care putea fi luată, totuşi, ceva mai devreme, având în vedere că iarna care se apropie îi va prinde pe călători tot în staţii fără adăpost.

Însă, după principiul mai bine mai târziu decât niciodată, SC RAT SRL Craiova, societatea deţinută de primărie care gestionează transportul public în comun din municipiu, a demarat, la începutul lunii, o procedură de achiziţie a unor adăposturi modulare pentru pasageri. Cele 22 de staţii de aşteptare a tramvaiului propuse pentru amenajare au fost împărţite în două categorii. 11 vor avea adăposturi formate din trei module, iar celelalte 11 din două module. Asta pentru că şi lăţimea peroanelor diferă. Valoarea totală estimată a celor 55 de module este de 400.000 de lei, termenul limită pentru primirea ofertelor fiind 25 noiembrie.

Ce staţii de tramvai vor avea adăpost pentru călători

Potrivit caietului de sarcini scos la licitaţie, staţiile unde adăposturilor vor fi formate din trei module sunt cele de la Casa Tineretului (2), Spitalul Nr. 2 (2), Teatrul Naţional (2), Piaţa Centrală (2), Institut (2), pe ambele sensuri de circulaţie a tramvaiului, plus cea de la Pasajul Electroputere. Celelalte 11 staţii unde adăposturile vor fi mai mici (din două module) sunt Han Craioviţa, ANL (2), SIF (2), Şcoala „Decebal“ (2), Rotonda (2) şi Viitorul (2).

Peroanele au o lungime de aproximativ 30 de metri, dar lăţimea lor variază între 1,45 m şi 2,1 m.
Conform caietului de sarcini, un modul va avea o lungime minimă de 2,3 m şi maximă de 2,5 m, o lăţime a acoperişului de minimum 1,30 m şi maximum 1,45 m şi o înălţime de minimum 2,5 m şi maximum 2,7 m.

„Adăposturile modulare pentru cele 22 de staţii vor fi dotate cu bănci de odihnă, asigurându-le călătorilor un minim de confort şi protecţie, atât faţă de condiţiile atmosferice neplăcute, precipitaţii şi temperaturi ridicate, cât şi de circulaţia vehiculelor de pe carosabil“, se explică în document. Tot de aici aflăm că „există anumite riscuri la care sunt supuşi călătorii care aşteaptă tramvaiul, din cauza lipsei adăposturilor şi a unui gard de protecţie metalic faţă de carosabil“ şi de aceea se impun aceste măsuri pentru protejarea lor.

GdS a scris despre necesitatea unor garduri de protecţie încă din 2016

Ceea ce se menţionează acum în caietul de sarcini, cu privire la protejarea călătorilor care aşteaptă tramvaiul, a scris Gazeta de Sud încă din 2016. În mai 2016, imediat după reluarea circulaţiei tramvaiului, GdS a sesizat faptul că peroanele de pe Calea Bucureşti nou construite (de la intersecţia cu bulevardul Carol I şi până la Pasajul Electroputere) au probleme. Ele au fost relocate în cadrul unui proiect cu fonduri europene care a vizat şi reabilitarea străzii Calea Bucureşti, dar noile refugii erau prea înguste, iar distanţa dintre peron şi scara vagonului era prea mare. În plus, peroanele nu aveau prevăzute garduri de protecţie pentru călători.

La sesizarea GdS, ADR Sud-Vest Oltenia a solicitat primăriei, în mai 2016, să refacă peroanele şi să monteze garduri de protecţie. Până în decembrie 2016, municipalitatea nu a făcut nimic. Pentru ca apoi să transmită, la solicitarea GdS, că va căuta anul viitor (2017 – n.r.) sursele de finanţare pentru „modificarea şi echiparea peroanelor de tramvai cu garduri pentru protecţia călătorilor aflaţi în staţie“. De atunci au trecut trei ani, dar situaţia a rămas la fel. Acum se vorbeşte iar de siguranţa călătorilor care circulă cu tramvaiul, dar de adăposturi pentru pasageri. Deşi în caietul de sarcini se aduce aminte şi de lipsa unor garduri de protecţie, licitaţia lansată de RAT SRL este doar pentru amenajarea unor adăposturi pentru călători.

Cum vor arăta adăposturile pentru călători din staţiile de tramvai

Adăposturile pentru călători din staţiile de tramvai vor fi proiectate de firma care va câştiga licitaţia, însă ele trebuie să aibă un „design modern, cu elemente din materiale rezistente la coroziune din oţel galvanizat, cu proprietăţi antivandalism“.

„Panourile dinspre carosabil, dar şi ale acoperişului vor fi din sticlă securizată sau sticlă laminată. Acoperişul va fi prevăzut cu protecţie împotriva căderii de cioburi, în cazul spargerii acestuia. Acoperişul se va încadra în dimensiunile peronului şi va facilita drenajul apei către partea carosabilă. Fiecare modul, la interior, va fi dotat cu o bancă de odihnă pentru călători, încastrată în pavimentul peronului sau în structura metalică a acestuia“, se solicită prin caietul de sarcini.

Modulele trebuie să conţină şi elemente ce vor putea facilita montajul de echipamente pentru informaţii utile călătoriei, panouri publicitare şi montarea unui coş de gunoi suspendat. Durata normală de utilizare a acestor module trebuie să fie de minimum opt ani. Tot în caietul de sarcini se precizează că la 30 de zile de la semnarea contractului trebuie furnizate modulele necesare pentru amenajarea a cinci staţii prevăzute cu câte trei module fiecare şi montarea acestora. La 55 de zile va trebui amenajate alte şase staţii cu câte trei module, la 80 de zile – cinci staţii cu câte două module, iar la 105 zile de la semnarea contractului, restul de şase staţii cu două module.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS