Tel Drum revine în forţă la Craiova şi licitează pentru un drum judeţean important din Dolj. Este vorba de DJ 561A Giurgița (DJ 561) – Moțăței (intersecție DN 56), de fapt primul tronson al drumului de 72 de kilometri care merge până la Plenița – limita cu judeţul Mehedinți.
Proiectul aparţine Consiliului Judeţean (CJ) Dolj şi este finanţat prin Programul Operaţional Regional (POR) 2014-2020. Pentru a fi sigur că va prinde finanţare europeană, CJ Dolj a împărţit proiectul în două, fiecăruia corespunzându-i un tronson de drum: DJ 561A Giurgiţa – Moţăţei (DN 56), de 41,4 kilometri şi DJ 561A Moţăţei – limita cu judeţul Mehedinţi, de 30,7 km. Ambele au fost scoase până la urmă la licitaţie cu fonduri UE, însă Tel Drum a optat doar pentru primul tronson.
Celebra societate din Alexandria, despre care s-a spus că era controlată de fostul lider al PSD Liviu Dragnea, s-a înscris la licitaţia cu valoare mai mare. E drept că şi lungimea tronsonului este mai mare, 41,4 km, drumul trecând prin Urzica Mare, Urzicuța, Afumați, Boureni, Băilești, Balasan şi Moțăței Gară. Potrivit anunţului de participare postat în sistemul electronic, valoarea totală a investiţiei a fost estimată la 99.402.464,15 lei fără TVA, adică la aproape 25 de milioane de euro cu TVA.
Tel Drum revine. Cu cine se bate la licitație
Licitaţia lansată pe 18 decembrie 2019 a avut ca termen de primire a ofertelor data de 10 februarie. CJ Dolj s-a trezit însă nu doar cu Tel Drum pe cap, ci şi cu alte patru asocieri de firme interesate de DJ 561A, tronsonul Giurgiţa – Moţăţei şi de milioanele de euro alocate aici.
Tel Drum, care a reabilitat în Craiova strada Râului şi o parte din Bariera Vâlcii, în cadrul unui proiect european de 10 milioane de euro care a mai cuprins şi modernizarea străzii Caracal, s-a înscris la licitaţie alături de Con Metal CF SRL Bucureşti (subcontractant). Firma din Capitală are însă o parte infimă din lucrări – 0,37%.
Cu cine se va lupta Tel Drum în cursa pentru contractul de 25 de milioane de euro? În primul rând cu asocierea formată de firma craioveană Domarcons SRL, în calitate de lider. Domarcons vine cu Erpia SA Craiova, cu Alpenside SRL din Bucureşti şi cu Alpha Construct Sistem SA, din Drobeta Turnu Severin. Plus cu aceeaşi Con Metal CF SRL (subcontractant cu 0,47% din lucrări).
Pentru acest drum au mai depus oferte asocierile Strade Bauunternehmung din Craiova (lider) – RCM Costruzioni (Italia) – Panadria SRL (Găneasa) şi Condor Păduraru SRL din Slatina (lider) – Hydrostroy AD (Bulgaria) – Europan Prod SA din Piteşti (subcontractant cu 0,5%).
Tel Drum revine. Pe fir au intrat și turcii
În fine, la licitaţie s-a înscris şi o asociere turco-română: Özaltın İnşaat Ticaret Ve Sanayi AŞ din Ankara – Visio Construction Works SRL din Bucureşti (firmă reprezentată de un cetăţean turc). Criteriul de atribuire a contractului este „cel mai bun raport calitate-preţ“. 90% din punctaj reprezintă componenta financiară, iar restul de 10% perioada de garanție acordată.
Termenul de finalizare a lucrărilor este de doi ani. Lucrările de modernizare a drumului includ acostamente, colectarea şi evacuarea apelor, drumuri laterale, trotuare, accese la proprietăți, treceri de pietoni, stații de autobuz, parcări/zone de refugiu, terasamente. Lucrări se vor mai executa şi la podețe, poduri (construire sau reabilitare) şi la trecerea la nivel cu calea ferată.
Luptă aprigă şi pentru tronsonul doi al DJ 561A
Şi la tronsonul doi al drumului judeţean 561A Moțăței (intersecția cu DN 56) – Dobridor – Unirea – Plenița – limita cu judeţul Mehedinți au fost depuse oferte. Licitaţia a fost lansată în sistemul public pe 10 ianuarie, iar ofertele s-au primit până la data de 20 februarie. Aici, valoarea estimată a lucrărilor este de 71.102.447,31 lei fără TVA, adică aproape 18 milioane de euro cu TVA.
Drumul care trebuie modernizat are 30,7 km. Criteriul de atribuire a contractului este acelaşi ca la primul tronson: cel mai bun raport calitate – preţ. Lucrările includ acostamente, colectarea şi evacuarea apelor, drumuri laterale, trotuare, accese la proprietăți, treceri de pietoni, stații de autobuz, parcări/zone de refugiu, terasamente. Lucrări se vor mai executa şi la podețele şi podurile aferente drumului (consolidare), iar termenul de finalizare este tot de doi ani.
Ofertele nu au întârziat să apară. Patru la număr. De fapt, exceptând Tel Drum, care nu s-a înscris şi la acest tronson, firmele participante la această licitaţie sunt aceleaşi ca la cea pentru tronsonul I. S-au schimbat doar unii lideri de asociere. Este vorba de Condor Păduraru SRL (lider) – Hydrostroy AD; Panadria SRL – Strade Bauunternehmung – RCM Costruzioni; Erpia SA (lider) – Domarcons SRL -Consorzio Stabile EBG SRL Bucureşti; Özaltın İnşaat Ticaret Ve Sanayi AŞ – Visio Construction Works SRL.
Unii constructori s-au înscris şi la drumul Craiova – Cetate
Unii din constructorii angrenaţi în licitaţia privind modernizarea DJ 561A Giurgița – Pleniţa – limita cu judeţul Mehedinţi s-au prezentat şi la licitaţia pentru drumul Craiova – Cetate.
Modernizarea DJ 552 Craiova – Mofleni – Bucovăț – Terpezița – Sălcuța – Vârtop – Caraula – Unirea – Cetate (km 4+200 – km 71+771) a fost împărţită tot în două loturi, valoarea totală a lucrărilor fiind de 50 de milioane de euro. Spre exemplu, pentru lucrările de la lotul 1, Domarcons şi Erpia au venit cu Alpha Construct Sistem SA.
În schimb, pentru lucrările de la lotul 2 al drumului Craiova – Cetate, Erpia şi Domarcons s-au asociat cu Consorzio Stabile EBG. De asemenea, asocierea Özaltın İnşaat Ticaret Ve Sanayi AŞ – Visio Construction Works SRL s-a înscris la ambele loturi de lucrări ale drumului Craiova – Ceate.
Domarcons și Erpia au în lucru și alte drumuri județene
Domarcons SRL şi Erpia SA au în lucru şi alte drumuri din Dolj. Erpia se ocupă, de exemplu, de modernizarea DJ 652A DN 6 (Cârcea) – DN 65, o investiție de 3,5 milioane de euro. În schimb, Domarcons deţine contractul pentru modernizarea DJ 542 limita județului Olt – Amărăștii de Sus – Amărăștii de Jos – Dăbuleni, unde la asociaţi apare şi Alpha Construct Sistem SA. Contractul are o valoare de aproape 10 milioane de euro.
În plus, Domarcons şi Erpia au obţinut, în martie 2019, şi acordul-cadru pe patru ani privind repararea şi întreţinerea străzilor din Craiova, în valoare de 157.139.423 lei, fără TVA. Erpia SA mai este prinsă şi în acordul-cadru de modernizare a drumurilor din Craiova, lucrând în prezent pe strada Carpenului (lucrare de 3,5 milioane de euro).
În fine, Domarcons va reabilita, în Craiova, podul de peste triaj (zona Consul), lucrare în valoare de 6.226.935 de lei, fără TVA. Mai nou, Domarcons va amenaja şi incinta exterioară a Spitalului Judeţean de Urgenţă Craiova, contract atribuit de CJ Dolj pentru două milioane de euro.