3.4 C
Craiova
vineri, 22 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăActualitateAdministratieSolaris va produce autobuzele electrice pentru Craiova

Solaris va produce autobuzele electrice pentru Craiova

Solaris va produce autobuzele electrice pentru Craiova. Primarul Craiovei, Mihail Genoiu, a anunțat ieri, într-o conferință de presă desfășurată on-line, cine va produce cele 16 autobuze electrice destinate transportului public în comun din oraș.

Potrivit edilului, licitația a fost câștigată de firma poloneză Solaris Bus & Coach, care a obținut contractul de 76.004.854,72 lei (inclusiv TVA), în dauna turcilor de la Bozankaya Otomotiv. Genoiu a mai menționat că reprezentanții firmei poloneze, una cu care Craiova a mai avut relații contractuale, s-ar afla în Bănie pentru semnarea contractului. Acesta presupune livrarea a 16 autobuze electrice cu lungimea de circa 18 metri, plus instalarea a 16 stații de încărcare lentă și patru stații de încărcare rapidă pentru ele. 

Conform caietului de sarcini asumat de producător, în primele nouă luni de la semnarea contractului se va livra un prototip care va îndeplini toate condițiile impuse de primărie. Restul autobuzelor vor fi livrate într-un interval de șase luni, începând cu a zecea lună de la semnarea contractului, după cum urmează:

  • în luna a 10-a de la semnarea contractului – 4 bucăți;
  • în luna a 11-a de la semnarea contractului – 3 bucăți;
  • în luna a 12-a de la semnarea contractului – 3 bucăți;
  • în luna a 13-a de la semnarea contractului – 2 bucăți;
  • în luna a 14-a de la semnarea contractului – 2 bucăți;
  • în luna a 15-a de la semnarea contractului – o bucată. 

Pe ce trasee vor circula autobuzele electrice Solaris

Mijloacele de transport achiziționate vor fi folosite pe trei trasee RAT din Craiova. Este vorba de:

  • traseul 1: Gară – Olteț – Spitalul Județean de Urgență – Romanești și retur, cu o lungime de 11,4 km și un număr de 21 de stații de îmbarcare – debarcare călători; traseul 3b: stația 15 (plecare) – Amaradia – Olteț – Caracal – Bănie și Retur, cu o lungime de 19,7 km și un număr de 32 de stații îmbarcare – debarcare călători; traseul 9: Craiovești – Calea Severinului – Calea București – Hanul Doctorului – Metro și retur, cu o lungime de 24,6 km și un număr de 42 de stații de îmbarcare – debarcare călători.

Cum vor arăta noile autobuze Solaris

Autobuzele electrice produse de Solaris trebuie să aibă o lungime de minim 17,5 metri și maxim 18,75 metri, o capacitate de minimum 100 de călători, o viteză maximă de 70 km/h, trebuie să fie dotate cu sistem încălzire și de răcire cu aer condiționat, echipament Wi-Fi, sistem management trafic CGMT, sistem audio-video informare călători, sistem numărare călători, sistem supraveghere video cu minimum șapte camere, prize USB pentru încărcare device-uri pasageri. 

Reamintim că firma Solaris este cea care a furnizat Craiovei autobuzele diesel Urbino 12, printr-un acord cadru încheiat în anul 2014. În baza acestuia, primăria a achiziționat de la Solaris, în total, 29 de autobuze, ultimele cinci în decembrie 2017, la valoarea de 1.041.012 lei/autobuz. Acordul a fost sistat în primăvara anului trecut. Între timp, Solaris a mai trimis câte un autobuz electric Craiovei, care a circulat o perioadă pe traseele din oraș, sub formă de probă.

Solaris a adus de două ori la Craiova un autobuz electric, pentru a fi probat pe traseele RAT
Solaris a adus de două ori la Craiova un autobuz electric, pentru a fi testat pe traseele RAT

Revenind la licitația pentru cele 16 autobuze electrice, ar mai fi de adăugat că ea a fost anulată la finele anului trecut (12 decembrie), pentru că singura ofertă primită, chiar de la firma  Solaris Bus & Coach, câștigătoarea de acum, a fost considerată atunci incompletă și neconformă. Licitația a fost ulterior reluată și atribuită, ieri, firmei poloneze. 

Ce mai presupune achiziția celor 16 autobuze electrice

Pe lângă achiziționarea celor 16 autobuze electrice, la pachet cu stațiile de încărcare lentă și rapidă, proiectul în sine mai presupune și semaforizarea și includerea în sistemul actual de management al traficului a cinci intersecții de pe traseele de autobuz. Acestea vor fi reabilitate și prioritizate „pentru ca autobuzul electric să fie cel mai rapid mijloc de transport pe ruta respectivă“, după cum a precizat primarul Mihail Genoiu.

Licitația pentru modernizarea celor cinci intersecții este separată, iar lucrările ar trebui realizate până la sosirea autobuzelor electrice. Iată care sunt cele cinci intersecții din proiect: străzile Amaradia – Adolf Waidman – George Enescu; străzile Caracal, tronson 1 – Caracal, tronson 2 – Gheorghe Chițu, tronson 1 – Gheorghe Chițu, tronson 2; străzile Frații Buzești – Alexandru Macedonski, tronson 2 – Caracal, tronson 1; străzile Alexandru Macedonski, tronson 2 – Arieș, tronson 2 – Arieș, tronson 1; străzile Alexandru Macedonski, tronson 2 – Bujorului, tronson 2 – Bujorului, tronson 3.

Va fi lansată licitația și pentru lotul doi de 30 de autobuze electrice

În final, edilul Craiovei a anunțat că va fi lansată și licitația pentru restul de 30 de autobuze electrice, așa cum a fost proiectul inițial. Ea va avea însă clauză suspensivă, pentru că nu există încă finanțare europeană pentru lotul doi de autobuze.

Acesta presupunea achiziţionarea a 30 de autobuze cu sistem de propulsie electric cu lungime de circa 12 metri, a 30 de staţii de încărcare lentă şi a şapte staţii de încărcare rapidă. Valoarea contractului este de 77.568.706 lei, fără TVA.

Pentru primul lot de autobuze (cele 16) s-a obținut, în final, o finanțare nerambursabilă de 98%, contribuția Craiovei la această achiziție fiind de circa 330.000 de euro.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS