Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a transmis într-un comunicat că a luat măsura suspendării a trei unități din Craiova înscrise drept centre de carantină în urma unui control al instituției. Inspectorii au descoperit numeroase nereguli, printre care alimente expirate sau păstrate în condiții improprii, saltele pătate, lenjerie neigienizată și lipsa curățeniei în camere. Cele trei unități vor fi închise pentru o perioadă de până la 6 luni, spune ANPC.
Amenzi în valoare de 48000 lei
Sub coordonarea conducerii ANPC, echipele Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor (CJPC) Dolj au efectuat, pe 28.04.2020, verificări la unitățile din Craiova care asigură servicii de cazare și catering pentru persoanele aflate în carantină.
În urma acțiunilor desfășurate la societățile comerciale SC Flormang Com SRL, SC Lorpal SRL (Casa Zamfirescu) și SC MBI Travel SRL s-au constatat numeroase abateri la blocurile alimentare, transmite ANPC într-un comunicat de presă.
Alimentele erau depozitate necorespunzător, unele produse erau expirate sau nu aveau eticheta de produs, de unde să rezulte principlalele elemente de identificare şi caracterizare. Inspectorii au constatat și schimbarea stării termice a produselor.
În spaţiile de pregătire a preparatelor culinare, se utilizau ustensile depreciate, iar condiţiile igienice erau necorespunzătoare, respectiv paviment depreciat, pereţi cu urme de grăsime, hote murdare cu urme de grăsime arsă.
ANPC a decis închiderea unităților
De asemenea, în urma verificării spațiilor de cazare aparținând societății SC Flormang Com SRL s-a constatat nerespectarea condițiilor de igienă (lenjerie, saltele și perne pătate, neigienizate; lipsa curățeniei în camere).
În urma controalelor efectuate agenții economici au fost sancționați contravențional cu amenzi în valoare de 48.000 lei. A fost dispusă, totodată, și aplicarea măsurii complementare de închiderea unităților respective pe o perioadă de până la 6 luni.
Controalele ANPC de la Craiova fac parte din seria de acțiuni de control, la nivelul întregii țări, pentru a verifica modul în care comercianții îndeplinesc prevederile Ordonanțelor militare adoptate până în acest moment, menite să prevină răspândirea noului coronavirus Covid-19, precum și felul în care respectă drepturile consumatorilor.
DSP a evaluat unitățile
DSP Dolj comunica, la începutul lunii aprilie, când au existat probleme la un alt centru de carantină din județ, din orașul Calafat, că spațiile de carantină aparțin unor operatori economici care au încheiat contracte cu DSP inițial, iar în prezent, cu autoritățile publice locale, pentru decontarea chetuielilor.
DSP Dolj mai specifica și că: „întreținerea și administrarea, hrana și cele necesare intră în responsabilitatea operatorilor economici.”, dar menționa, totuși, că spațiile pentru carantină „sunt evaluate de specialiștii DSP”.
„Noi am înțeles că nu e nicio unitate închisă”, a declarat directorul DSP, Valeria Andreescu. Aceasta a explicat care este procedura pentru unitățile de carantină: „Sunt făcute notificări pentru certificarea conformității unităților respective. Se face o evaluare, apoi se emite această notificare.”
Andreescu precizează că unitățile de cazare au fost controlate de Inspecția Sanitară și notificate. „Dacă este o neconformitate, noi o sancționăm. Cu privire la alimentele expirate, este posibil ca la momentul controlului ANPC să fi existat.”
Cu privire la Casa Zamfirescu, inspectorii spun că a fost dată o sancțiune, restaurantul asigurând servicii de catering pentru persoanele carantinate la o unitate de cazare. Sancțiunea a fost aplicată pentru lipsa condițiilor igienico-sanitare.
Referitor la spațiul Flormang, inspectorii DSP spun că unitatea are o bucătărie pentru evenimente și condiții moderne. La momentul controlului DSP, în urmă cu două sau trei săptămâni, nu existau neconformități care să ducă la sancțiuni.
La MBI Travel, nu existau carantinați, iar unitatea era dotată și igienizată la momentul evaluării de către DSP.
La centrul de carantină din Calafat, sancțiunile au fost aplicate chiar de DSP Dolj. Primăria din localitate a fost amendată, la data respectivă, cu 30.000 lei, iar unitatea de catering a primit atunci avertisment pentru neinscripţionarea orei pe recipientele destinate probelor alimentare.