Deși cartea de imobil poate părea pentru mulţi o amintire urâtă a unor vremuri demult apuse în care statul comunist, încerca să controleze viața oamenilor, acest document face parte și acum din categoria celor destinate evidenței persoanelor. Cărţile de imobil au rămas la mâna asociaţiilor de proprietari, sarcina şi responsabilitatea completării acestora nu mai revine angajaţilor MAI.
În Craiova, respectiva carte de imobil se ţine şi se actualizează fie de asociaţia de proprietari, fie de o persoană desemnată de aceasta. Sau a fost dată uitării.
Cartea de imobil rămâne obligatorie și face parte dintre documentele privind evidența persoanelor. Aceasta este întocmită mai ales în cadrul asociaţiilor de proprietari. Legea asociaţiilor spune că: ,,Președintele asociației de proprietari are următoarele atribuții: i) întocmește și actualizează cartea de imobil, în conformitate cu legislația în vigoare”, art. 57. Persoanele care au această responsabilitate nu mai pot solicita fotocopii după cartea de identitate și/sau după actul de proprietate. Documentele care conțin date cu caracter personal, pot fi verificate doar vizual, pentru conformitate.
Actualele reglementări legale
Prin urmare, conform Hotărârii nr 295/2021 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare unitară a dispozițiilor Ordonanței de Urgență a Guvernului nr 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința, precum și pentru stabilirea formei și conținutului actelor de identitate, ale dovezii de reședință și ale cărții de imobil, cartea de imobil trebuie întocmită în termen de 30 de zile de la darea în folosință a imobilului cu destinație de locuință, de regulă, pentru fiecare scară sau corp de clădire.
Poliției ii revine obligația de a tipări și distribui gratuit cărțile de imobil. De asemenea, trebuie să existe un polițist din structurile de ordine publică instruit special și care să se ocupe de acest subiect.
Fiecare persoană are obligația de a se înscrie în cartea de imobil, în termen de 15 zile de la sosire într-un bloc. Pentru înscrierea în cartea de imobil, persoana respectivă va prezenta actul de identitate și titlul de proprietate asupra apartamentului – contract de vânzare-cumpărare, certificat de moștenitor.
Totuşi, în conformitate cu actualele reglementări legale, persoanele responsabile cu întocmirea cărții de imobil nu mai pot solicita fotocopii după actul de identitate și după titlul de proprietate. Acest lucru este interzis în mod explicit de către Hotărârea 295/2021, care pune, astfel, în aplicare Regulamentul GDPR. Actul de identitate și titlul de proprietate pot fi doar verificate vizual, pentru conformitate.
La ce le trebuie proprietarilor, cartea de imobil?
Reprezentanţii unor asociaţii de porprieatri din Craiova spun că mai greu se pot întocmi aceste cărţi ,mai ales după apariţia Regulamentului GDPR.
„Noi am primit de la poliţie formularele, dar este mai greu. Oamenii nu vor să-ţi dea datele.Trebuie să mergi la ficare, dar dacă refuză să-şi dea datele nu-i poţi obliga. Eu am avut un caz, o persoană a cumpărat un apartament în asociaţie şi a refuzat să-mi de copie după contractul de vânzare cumpărare. Mi-a spus că îmi face o adresă în care arată că este noul proprietar şi atât. Ne încurcă şi GDPR-ul.
În carte trebuie să scrii proprietarii, dacă sunt chiriaşi îi treci şi pe aceştia. Ne ajută aceste date din cartea de imobil, de exemplu pentru restanţieri. Acţionezi în instanţă doar proprietarul nu chiriaşul”, spune administratorul unei asociaţii de proprietari.
Utilitatea cărții de imobil
Cât privește utilitatea cărții de imobil, să mai luăm un exemplu practic. Să presupunem că într-un apartament nelocuit momentan dintr-un bloc, așa cum sunt unele dintre el are loc o avarie la instalația de apă sau de scurgere.
Dacă nu sunt cunoscute identitatea și datele de contact ale proprietarului, toți vecinii de dedesubtul acestui apartament vor asista neputincioși la scurgerea apei din locuința goală, fără a putea lua nici o măsură.
Până în momentul în care vor reuși să ia legătura cu proprietarul apartamentului nelocuit sau cu un reprezentant al acestuia, care să permită accesul pe proprietate.
Neștiind cine e proprietarul, dacă acesta este plecat din localitate sau chiar în străinătate, pot trece zile sau chiar săptămâni până la rezolvarea problemei.
În ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal, trebuie respectat principiul reducerii la minimum a colectării lor, respectiv să se facă doar prelucrarea informațiilor strict necesare pentru îndeplinirea scopului prevăzut de lege.
În cartea de imobil se trec: Numele şi prenumele proprietarului; actul de identitate; data mutării în imobil şi felul adresei; domiciliul şi data mutării în imobil.