Serviciul Județean al Salvamont Gorj va coordona Dispeceratul național de salvare cu drona, care va devenit funcțional din luna ianuarie 2022.
Deja au fost efectuate încercări și probe ale programului informatic primit de la o companie din Polonia. Programul face o analiză în timp record a imaginilor primite de la dronă. Astfel, o oră de filmare cu drona de la o misiune de căutare persoane dispărute este analizată în maximum două minute. În baza analizei, Dispeceratul de la Târgu Jiu, care va funcționa în sediul Salvamont Gorj, va stabili alte perimetre de căutare. Vor putea fi prelucrate imagini și de la dronele folosite în zonele urbane, de exemplu.
Achiziția echipamentelor și a trei drone performante costă aproximativ 30.000 de euro. Fondurile sunt asigurate de către Consiliul Județean Gorj, după cum a precizat Sabin Cornoiu, șeful Salvamont Gorj și președintele Salvamont România. „Va fi un sistem inovator de salvare care este folosită în alte țări. Țara noastră, prin Salvamont România, a fost acceptată să facă parte dintre cele 50 de țări de pe întreg mapamondul membre ale IEDO – Organizația internațională de salvări de urgență cu ajutorul dronelor.
Vom participa și la un Congres de profil care va avea loc în curând în Franța. Avem și un coleg care se specializează și care va lucra la Dispeceratul național. În cazul căutărilor, acest sistem va reduce foarte mult timpul de căutare a persoanelor dispărute. Vrem să ne specializăm și prelucrarea imaginilor făcute deasupra apelor pentru a găsi persoane dispărute. Nu va fi nevoie de drone ultraperformante. Vom primi imagini din țară de la serviciile care vor fi conectate la Dispecerat ”, a declarat Sabin Cornoiu.
Ambulanță nouă pentru Salvamont Gorj
Totodată, Serviciul Județean al Salvamont Gorj va beneficia de o ambulanță nouă. Aceasta va intra în curând în dotarea instituției, după cum a declarat Sabin Cornoiu, directorul Salvamont Gorj. Astfel, la dispoziția echipelor de salvatori montani se vor afla trei salvări cu tracțiune integrală. Acestea dispun de toate echipamentele necesare pentru stabilizarea victimelor și acordarea primului ajutor. Una din ambulanțe este în baza din Rânca, a doua la sediul din Târgu Jiu, iar a treia va fi trimisă în misiunile cu victime multiple. De asemenea, la nevoie va înlocui una din cele două ambulanțe existente în cazul unui probleme tehnice.
Puțini voluntari
Serviciul Public Județean Gorj al Salvamont și Salvaspeo Gorj are însă probleme cu pregătirea personalului care va asigura activitatea peste câțiva ani. Cum profesioniștii în domeniul salvării montane nu sunt foarte mulți la nivel național, toate serviciile apelează la voluntari. Potrivit lui Sabin Cornoiu, șeful Serviciului Public Județean Gorj al Salvamont și Salvaspeo Gorj, mulți voluntari au trecut prin curtea instituției, însă puțini au rezistat.
În momentul de față se lucrează cu trei voluntari. Dintre aceștia doar doi au absolvit cursul de vară și urmează să se prezinte la cursul de iarnă. Durata stagiului de voluntariat este de 2 ani de zile, perioadă în care candidații vor lucra alături de salvatorii profesioniști și vor participa inclusiv la misiuni. Se antrenează în diferite discipline, precum schiul, escalada. În același timp trebuie să fie dobândite toate cunoștințele necesare pentru intervenția la timp. Salvamontiștii au și pregătire de paramedic.
Din cauză că nu au avut oportunitatea să încadreze personal din rândul voluntarilor din județ, Salvamont Gorj a angajat doi salvatori din județul vecin Hunedoara. Aceștia lucrează împreună cu salvamontiștii din județul Gorj și au avantajul că știu foarte bine zona montană din Hunedoara și pot participa la misiuni comune cu Serviciul Salvamont din Ardeal. Sabin Cornoiu a mai spus că meseria de salvator montan este una deosebit de dură care necesită o pregătire permanentă și multe sacrificii, mai ales dacă este vorba de salvatori care au familie. În orice moment poate fi primită o alertă și se pleacă în misiune.