În data de 17 ianuarie s-a împlinit un an de la tragedia de la Cariera Minieră Jilț Sud, din Complexul Energetic Oltenia.
De atunci și până acum nu au fost schimbări majore la Cariera Minieră Jilț Sud. Cu toate că săptămâna aceasta s-a împlinit un an, puține sunt măsurile luate în ceea ce privește îmbunătățirea semnificativă a condițiilor de lucru și chiar de transport. Din păcate, în urmă cu un an, trei mineri și-au pierdut viața, după ce un camion a căzut de la înălțime de pe un pod. Șoferul nu a mai putut controla mașina și vehicului a căzut în gol și s-a răsturnat. În vehicul se aflau 13 persoane. Acestea erau transportate cu un vehicul folosit doar pentru marfă. În ziua respectivă oamenii s-au urcat sau au fost puși să se urce în camionul pentru transport scule pentru reparații.
Anchetă pentru ucidere din culpă
Polițiștii și procurorii fac și acum anchetă în dosarul penal deschis imediat după producerea evenimentului și în care se insistă în continuare cu expertizele. De amintit că Inspectoratul de Poliție al Județului Gorj a deschis un dosar penal pentru săvârșirea infracțiunii de ucidere din culpă în cazul accidentului tragic de la Cariera Jilț Sud, din Complexul Energetic Oltenia. Cercetările sunt coordonate de Parchetul de pe lângă Judecătoria Motru.
„La data de 17 ianuarie, Secția 3 Poliție Rurală Motru a fost sesizată cu privire la producerea unui eveniment în incinta Carierei Jilț Sud, din localitatea Mătăsari. La nivelul IPJ Gorj, s-a constituit echipa operativă formată din polițiști din cadrul Serviciului de Investigații Criminale, Serviciului Criminalistic, Poliției Municipiului Motru și Secției 3 Poliție Rurală Motru, care s-au deplasat la fața locului, pentru efectuarea cercetării.
Un bărbat, de 51 de ani, angajat al unei societăți comerciale, în timp ce conducea o autoutilitară în incinta Carierei Jilț, în care erau transportați angajați ai carierei miniere, a pierdut controlul autoutilitarei la trecerea peste un pod amenajat peste benzile transportoare, răsturnându-se la o diferență de circa 3 metri de sol.
Polițiștii au stabilit faptul că, în interiorul autoutilitarei, la momentul producerii incidentului, pe lângă muncitori, se mai aflau și două tuburi metalice de acetilenă. În urma evenimentului, a rezultat rănirea a nouă persoane și decesul a trei bărbați, de 29, 38, respectiv 48 de ani. Conducătorul auto a fost transportat la spital, în vederea acordării de îngrijiri medicale, urmând să îi fie recoltate probe biologice, în vederea stabilirii alcoolemiei. În cauză, a fost întocmit dosar penal, sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă și neluarea și nerespectarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă”, conform IPJ Gorj.
Program de închidere
Complexul Energetic Oltenia și-a propus să închidă o serie de cariere miniere și să efectueze lucrările de ecologizare prevăzute de lege. Măsurile de restructurare care vizează închiderea sau conservarea perimetrelor miniere se află în diferite stadii de implementare. Pentru perimetrele miniere Peșteana, Lupoaia și Husnicioara există Planuri Tehnologice de Încetare a Activității înaintate la Ministerul Energiei pentru a fi aprobate în Comisia Tehnico-Economică. Pentru perimetrele miniere Jilț Sud, Tismana, Jilț Nord există în curs de derulare procedură pentru selecția serviciilor de proiectare pentru elaborarea Planurilor Tehnologice de Încetare a Activității.
Carierele EO se închid și se ecologizează conform Planului de restructurare aprobat prin Decizia C(2022) 553, corelat cu necesarul de lignit pentru capacitățile energetice care vor asigura funcționarea sigură și stabilă a Sistemului Electroenergetic Național și în concordanță cu lucrările de punere în siguranță a extracției de lignit prevăzute în Planul de Închidere a Activității (PIA) pentru fiecare carieră.
La CEO vor mai rămâne după 2026 grupurile energetice numerele 4 și 5 de la Rovinari și 5 de la Turceni, toate în rezervă de capacitate. De asemenea, din 10 cariere miniere, vor rămâne 4 după 2026, în capacitate rezervată. Este vorba de Cariera Jilț Nord, care se va închide în 2027, Cariera Pinoasa care se va închide în 2030, Cariera Roșiuța care se va închide în 2029 și Cariera Roșia care se va închide în 2030. Chiar Cariera Minieră Jilț Sud ar fi trebuit să intre în rezervă de la 1 ianuarie 2024. Din lipsă de cărbune la nivelul CEO încă mai produce lignit.
Citește și: Oamenii străzii refuză să se interneze la Casa „Iris” și preferă să doarmă în frig