Doamnele de „vita nobila“ din New York, studentele rafinate, precum si câteva vedete ca Nicole Kidman au dat nastere unei noi formule de shopping: hainele scumpe se cumpara la comun. Noua tendinta le-ar face pe rafinatele doamne si domnisoare sa se simta mai sic, dar si mai putin vinovate ca scot atâtia bani din buzunar.
Mai nou, hainele de firma se cumpara in multiproprietate, se stabilesc calendare cu date la care fiecare poate beneficia de costisitoarea achizitie si se semneaza un acord pentru a imparti costurile. Nu, nu este vorba de o excursie la munte, ci de haine. Pentru ca, mai nou, de la sarafanul Chanel la blugii Cavalli, garderoba se achizitioneaza la comun. Cel putin asa sustin redactorii de la Harper’s Bazaar, o revista de moda americana, considerata biblia stilului feminin. Noua moda este, cel putin deocamdata, prezenta doar pe continentul american, insa fara indoiala ca nu va trece mult timp pâna când ea isi va face simtita prezenta si in Europa. O ancheta publicata in cea mai recenta editie a revistei, realizata de Nicole Richie si Lindsay Lohan, a scos la iveala faptul ca noua formula de shopping comunitar nu este la moda doar printre doamnele sic, care au cam ramas fara bani, sau printre studentele in cautare de genti Gucci la pret redus, dar si printre vedete, care in mod normal nu prea au de ce sa se plânga, când vine vorba de bani. Dovada sta rochia cu margarete semnata Prada, descoperita acum un an pe Nicole Kidman si Naomi Watts, foarte bune prietene cu un personal stylist la comun, Rachel Zoe.
Sarcina – prilej pentru a face schimb de haine
O situatie similara celei prezentate mai sus a existat si in cazul lui Beth Buccini si Sarah Easley, proprietare si fondatoare ale marcii de imbracaminte si accesorii Kirna Zabete, care au recurs la cumparaturile in comun, in timpul lunilor de sarcina. Având patru copii, in patru perioade diferite, cele doua creatoare au reusit sa puna la punct, la jumatate de pret si fara probleme cu calendarul, o garderoba completa. Probabil in cazul vedetelor citate a fost vorba doar de o coincidenta, insa de ce si cei care nu au probleme cu banii prefera sa isi asume riscul de a-si vedea propria imbracaminte pe altcineva doar ca sa nu plateasca hainele la pret intreg? Tot potrivit revistei Bazaar, din câte se pare, si femeile cu un cont consistent in banca, la fel ca orice muritor, sufera de remuscari atunci când isi cumpara haine de firma, cu preturi astronomice. Asadar, au ales aceasta formula de shopping doar pentru a avea constiinta impacata. Insa multiproprietatea garderobei trebuie, bineinteles, protejata, la fel ca orice proprietate imobiliara. Specialistii de la Bazaar avertizeaza: „Puneti la punct un contract de custodie atunci când impartiti o haina scumpa cu prietenele si respectati intotdeauna igiena: daca va doriti sa cumparati la comun o pereche de pantofi costisitori, puneti-va cel putin ciorapi“.
Placerea de a face cumparaturi, comparabila cu sexul
Placerea pe care o simtim atunci când facem cumparaturi poate fi comparata cu cea din timpul unei partide de sex. Satisfactia achizitionarii unei haine noi pe care ne-o dorim de mult timp este similara cu cea a unei lungi nopti de dragoste. Dupa cum informeaza editia on-line a cotidianului italian La Repubblica, placerea resimtita in timpul actiunii de a face cumparaturi si in timpul celei de a face sex este reglata de aceasi zona cerebrala, mai precis de sistemul limbic, a precizat laureatul Premiului Nobel pentru Economie in anul 2000, Daniel McFadden.
Activitatile economice precum câstigul sau cheltuiala nu au legatura cu zona cerebrala destinata culturii si instructiei, asa cum se putea crede.
El a evidentiat ca placerea resimtita in momentul cumpararii unui lucru mult dorit activeaza aceeasi zona a creierului ca atunci când persoana respectiva face sex.