Femeia mileniului III si-a fixat noile standarde: feminitate suficienta, cât barbatii sa intoarca un pic capul, si masculinitate cât este nevoie pentru a impune respect. Noile tendinte sunt prezente si in moda, mesajul colectiilor recente fiind clar: femeile vin la putere.
Daca este adevarat ca moda este o oglinda a societatii, prezentarile de moda recente pot fi considerate un semn ca este pe cale sa se intâmple ceva. Cu ocazia Festivalului „Milano Moda Donna“ s-a vazut in mod clar ca si in lumea modei tema centrala este din nou puterea feminina, insa cea in adevaratul sens al cuvântului. Designerii s-au saturat de fetiscanele mereu cu zâmbetul pe buze, care de care mai „pisicoase“ si cu nurii la „vedere“, multumite doar sa fie folosite drept obiecte de decor. In ultimul timp, acesta pare sa fie asul din mâneca al femeilor, mult prea preocupate sa ii cucereasca pe reprezentantii sexului tare, care se lasa sedusi de atâta feminitate. Doamnele modei, de la Frida Giannini, designer la Gucci, si pâna la Alberta Ferretti, de la Veronica Etro la Mariella Burani, par sa spuna, prin propriul limbaj, ca a venit vremea sa inceapa lupta pentru putere, in adevaratul sens al cuvântului, acea putere care duce la functiile de conducere, tipul de putere detinut de noul cancelar german Merkel sau Michelle Bachelet – prima femeie presedinte a statului Chile. De cealalta parte, ca si cum s-ar fi pus de acord, se afla stilistii de sex masculin, care insista sa apere o moda facuta din paiete si volane, din transparente si aluzii. Cavalli propune un look de papusa si pâna si Giorgio Armani a prezentat doar rochii de seara, ca si cum femeile nu ar face nimic in restul zilei.
Femeia imperator preia puterea
Dolce&Gabbana propune o femeie Napoleon, un imperator in versiune feminina, cu splendide rochii de seara, cu croieli imperiale, transparente si pline de pietre pretioase. La fel de reusite sunt si costumatiile de zi, cu pantaloni stretch si cizme, elegante taioare si rochii ce amintesc de uniformele militare din secolul XVII. Krizia aduce pe podium o femeie a la Greta Garbo, insa recreata in versiune pop. Stilista a dorit in acest fel sa aduca un omagiu celei supranumite „divina“ marelui ecran, insa imbracata in versiune pop, cu smoking, geci masculine, trenciuri lungi din casmir si costume din catifea neagra si cu mansete rigide si albe. Laura Biagiotti a propus asa-numita „art lady“, in colectia sa triumfând culoarea. Rochiile sale de seara din catifea si tul sunt decoltate, in nuante futuriste, combinate cu manusi din casmir lungi pâna la cot. Femeia propusa de John Richmond este una puternica si rafinata, acesta unind metalul si tulul pentru a oferi un stil rock sofisticat, cu taioare negre pentru timpul zilei, insa si nonconformiste pentru o seara in discoteca. Miuccia Prada isi anuntase de ceva timp o „colectie feminista“, exemplul ei fiind urmat de multe colege din bransa: Alberta Ferretti a abandonat sifonul si a ales stofele inchise la culoare si formele impunatoare pentru a crea impresia unei femei elegante si inteligente, care stie ce vrea si stie cum sa se imbrace.
Femeia Gucci – pregatita sa intre in sedinta
Tânara Veronica Etro a adus in scena femeia aflata in cautarea puterii: colectia sa, inspirata din anii 500, a fost „pigmentata“ cu inelele cu sigiliu si diademele de regine, decoratiuni metalice si insigne razboinice. Mariella Burani a luat atitudine si s-a declarat satula sa imbrace doar femei false, precizând ca in realitate, viata unei femei este bogata, bine articulata, plina de idei si inovatii ingenioase, cum ar fi cea de vopsire a rochiei de mireasa, pentru a o putea folosi si in alte ocazii. Frida Giannini, un designer de 34 de ani, care in zilele fierbinti ale feminismului era doar un copil, a prezentat o noua versiune a femeii puternice. Ea a adus pe podiumul de prezentare socantii ani ’70, anii muzicii disco si rock, insa totusi anii unei femei elegante, indraznete, seducatoare. Femeia Gucci poarta taior si pantaloni potriviti pentru sedintele consiliului de administratie: perfecti, calcati la dunga, albi sau negri, insa si aurii pentru seara, suficient de feminini cât sa atraga atentia si masculini cât sa impuna respect. Semnele dorintei de putere sunt peste tot: in rochiile scurte si decoltate in spate, in cizmele negre, in care intra perfect pantalonii, in taioarele perfecte. Atlazul consistent, matasea imprimata, gecile de motociclist din piele fina, fustele scurte combinate cu ciorapi asortati si autoritarii pantofi cu toc si chiar si decolteurile adânci, insa hotarâte, fara brizbrizuri, toate ofera o imagine feminina curata, extrem de promitatoare si deloc amenintatoare.