Pasiunea pentru lucrurile rare a ajuns si pe internet. Aceasta este sentinta irevocabila a unui studiu realizat de Ipsos Explorer pentru site-ul eBay, cel mai important punct de comert electronic de pe internet. Potrivit raportului, peste opt milioane de colectionari acceseaza internetul in cautarea de obiecte rare. Spre deosebire de anii anteriori, comportamentul si logica de achizitie ale colectionarilor moderni s-au schimbat esential. Un spatiu fara granite precum internetul si o adevarata piata de desfacere mondiala le ofera colectionarilor posibilitatea sa isi largeasca orizontul de cautari spre toate colturile planetei. Gratie internetului si site-urilor dedicate licitatiilor, colectionarii pot naviga in retea in cautarea bunurilor atât de pretioase. Cel mai accesat site este de departe eBay. Fondat in urma cu 12 ani de o comunitate de colectionari, site-ul are acum sute de milioane de utilizatori in toata lumea. Un exemplu elocvent este si versiunea italiana a site-ului, activata in urma cu sase ani. „Din 2001 si pâna astazi, prin intermediul eBay.it a ajuns si in Italia fenomenul licitatiilor si al colectiilor in retea. Gratie increderii a 105 milioane de utilizatori care vând sau cumpara din toata lumea articole pentru propria colectie, alegând din 50.000 de categorii diferite, internetul a devenit piata ideala de desfacere pentru obiectele rarisime. Doar in Italia, se afla in vânzare circa 95.000 de obiecte de colectie“, spune Andrea Piccioni, director general al eBay Italia. Cifrele mentionate demonstreaza clar ce proportii a atins prezenta colectionarilor in retea.
Colectii pentru toate gusturile
Din raportul dat publicitatii de Ipsos Explorer, putem identifica atât profilul „colectionarului tip“, precum si care sunt cele mai dorite, mai schimbate sau vândute obiecte din retea. In general, colectionarul tipic are o vârsta cuprinsa intre 15 si 35 de ani, o situatie materiala buna si de obicei locuieste in partea de nord a tarii, cunoscut fiind ca acestea sunt cele mai dezvoltate regiuni. Printre obiectele sale preferate gasim monedele, cu 16 la suta dintre preferinte, apoi timbrele, 12 la suta, si, la egalitate, masinutele si papusile, cu 11 la suta dintre optiuni. In ceea ce priveste modalitatea de achizitionare, pe lânga clasicul schimb intre colectionari sau plimbarile prin târgul de vechituri, care sunt in continuare metodele preferate de a-si imbogati colectia, in ultima vreme s-a constatat o crestere considerabila a utilizarii internetului si, mai ales, a licitatiilor on line. Mai precis, 14 la suta dintre colectionari apeleaza la serviciile on line atât pentru propria colectie, cât si pentru a efectua orice alt tip de achizitii. Printre cele mai apreciate caracteristici ale licitatiilor on line se numara preturile favorabile, varietatea ofertei, obiectele rarisime si posibilitatea de achizitionare fara limite de spatiu sau timp. In medie, utilizatorii efectueaza in jur de doua-trei achizitii pentru colectiile lor, cheltuielile medii lunare fiind de peste 55 de euro. Multe dintre colectii sunt de-a dreptul incredibile. „In acesti 12 ani, au aparut pe eBay colectii incredibile: abtibilduri de banane, postere cinematografice, bilete de tramvai, sau chiar si computere, si telefoane publice din anii ’80“, spune Leonardo Costa, responsabil cu colectiile al eBay Italia.