Funcția Autopilot de pe automobilele Tesla poate fi „păcălită” să opereze fără ca un om să se afle pe scaunul șoferului, arată un experiment realizat de revista americană Consumer Reports, scrie digi24.
Inginerii publicației au vrut să verifice dacă funcția Autopilot poate opera fără un șofer aflat în spatele volanului. Pentru test au folosit un autoturism Tesla Model Y din 2020, iar experimentul realizat pe un circuit închis cu marcaje rutiere a arătat că sistemul de operare al mașinii este „ușor de păcălit”.
Funcția Autopilot a mașinilor Tesla este un sistem avansat de asistență pentru șofer, despre care producătorul spune că „sporește siguranța și confortul pentru cel aflat în spatele volanului”.
Cum s-a desfășurat testul
Inginerii Consumer Reports au vrut sa vadă pot folosi funcția Autopilot pe modelul lor Tesla, fără ca o persoană să se afle pe scaunul șoferului.
„În cadrul evaluării noastre, sistemul nu doar că nu s-a asigurat dacă șoferul este atent la drum, dar nici nu și-a dat seama dacă se află o persoană pe scaunul șoferului”, a declarat Jake Fischer, director de teste auto la Consumer Reports.
Jake Fischer și Kelly Funkhouser, managerul programului de testare a interfețelor pentru vehicule, au scos modelul Tesla de test pe circuit. Fischer s-a urcat la volan, peste centura de siguranță cuplată, iar Funkhouser a urcat în spate.
Fischer a activat Autopilot când mașina rula pe circuitul cu marcaje, apoi a setat viteza de deplasare la 0, iar automobilul s-a oprit. Apoi, Fischer a agățat de volan un lanț cântărit, care să simuleze greutatea mâinilor șoferului, și a trecut pe scaunul pasagerului fără să deschidă ușile, pentru că asta ar fi dezactiva funcția Autopilot.
Folosind maneta din dreapta volanului, Fischer a reușit să apoi să pornească și să oprească mașina de mai multe ori, fără să se afla la volan.
„Mașina s-a deplasat de mai multe ori pe circuit, fără să observe că nu exista un șofer la volan, că un om nu atingea volanul sau că nu exista greutate pe scaunul șoferului”, a declarat Fischer.
Activarea funcției Autopilot și a altor sisteme de asistență despre care Tesla spune că oferă experiența condusului autonom nu fac mașina să fie autonomă. În acest moment, nu există autovehicule complet autonome pe piață, arată revista Consumer Reports.
Un accident cu semne de întrebare
Experimentul a avut loc în contextul accidentului petrecut zilele trecute în Texas, care a implicat o Tesla Model S din 2019. Accidentul s-a soldat cu doi morți, o persoană aflată pe scaunul pasagerului și încă una pe bancheta din spate, iar poliția crede că nu se afla nimeni la volan.
Șeful Tesla, Elon Musk, a declarat că datele recuperate până acuma arată că funcția Autopilot nu era activată la momentul coliziunii. „Mai mult, funcția Autopilot trebuie să detecteze marcaje rutiere pentru a se putea activa, iar pe acel drum ele nu existau”, a scris Musk pe Twitter.
Administrația pentru Siguranța Traficului Rutier din SUA investighează în prezent 28 de accidente în care au fost implicate modele Tesla.