Casa Christie’s din Paris a anunţat că desenul inedit, operă de tinereţe a lui Michelangelo Buonarroti inspirată de unul dintre maeştri Quattrocento-ului, Masaccio, a fost vândut miercuri cu un preţ record de 23 de milioane de euro, scrie News.ro.
Această vânzare depăşeşte recordul atins pentru un desen al celebrului pictor şi sculptor italian, stabilit până în prezent în iulie 2000 de „The Risen Christ” (8,1 milioane de lire sterline, adică 9,5 milioane de euro) la Christie’s Londra, potrivit casei de licitaţie.
Desenul, de dimensiunea unei foi A4, este o operă de tinereţe, regăsită în mod miraculos, a lui Michelangelo Buonarroti. El a fost inspirat de „Baptême des néophytes” de Masaccio, unul dintre cei mai importanţi artişti din Quattrocento (Renaşterea timpurie), şi ilustrează interesul lui Michelangelo pentru reprezentarea corpului masculin, potrivit AFP.
Lucrarea provine dintr-o colecţie privată franceză. Înainte de a fi pusă în vânzare la Paris, a fost expusă la Hong Kong şi New York.
Desenul, recunoscut după 112 ani
Desenul a fost recunoscut în 2019 ca fiind de Michelangelo de către un fost specialist în desen de la Christie’s, Furio Rinaldi, atribuire confirmată ulterior de profesorul de istoria artei de la Universitatea din Cambridge Paul Joannides, autor al Catalogului complet al desenelor de Michelangelo şi şcoala lui la Muzeul Luvru şi la Muzeul Ashmolean din Oxford.
Vândut în 1907 la Hotel Drouot ca o lucrare de şcoală a lui Michelangelo, desenul a scăpat atenţiei tuturor specialiştilor până la recenta sa redescoperire.
Figura centrală reia unul dintre personajele din „Baptême des néophytes” (Botezul neofiţilor), una dintre faimoasele fresce pictate de unul dintre pictorii fondatori ai Reanaţterii italiene, Masaccio (1401-1428), pe zidurile capelei Brancacci a bisericii florentine Santa Maria del Carmine.
Sunt cunoscute mai multe studii de mână ale artistului după Masaccio, în special la Cabinetul de stampe de la Munchen şi la Albertina din Viena, în timp ce o copie a unei alte fresce a pictorului Giotto este păstrată la Muzeul Luvru.
Folosind două cerneluri maro cu tonuri diferite, Michelangelo şi-a însuşit figura lui Masaccio făcând-o mai musculoasă, robustă, monumentală, precum viitoarele sale reprezentări ale corpului uman, cum ar fi David în marmură de la Galleria dell Accademia din Florenţa şi cei doi sclavi ai săi de la Luvru.
În desen, Michelangelo asociază, pe ambele părţi, două figuri, fără legătură cu fresca lui Masaccio, executate cu ajutorul unei tuşe de stilou mai liberă şi mai viguroasă.