10.1 C
Craiova
marți, 19 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăMagazinCum trăiau femeile în Grecia Antică?

Cum trăiau femeile în Grecia Antică?

Cântată de-a lungul secolelor în tragedii și în poezie, imortalizată cu măiestrie pe vasele din ceramică fină sau prin statuile impozante ale zeiţelor, femeia din Grecia Antică a fost mereu în centrul artelor. Cu toate acestea, câte dintre informaţii reprezintă literatură și câte realitatea vremurilor antice?

În spatele pergamentelor literare și a măiestriei cuvintelor, realitatea în care trăia femeia grecească era cu totul alta. Într-un discurs din anul 403 î.Hr. al oratorului Lisias împotriva lui Eratostene, observăm întocmai acest lucru. scrie Historia.

Eufilet, personaj principal al pledoariei, o acuză pe soţia sa de adulter împreună cu Eratostene, pe care îl ucide, pentru nerespectarea legilor cetăţii și pentru pervertirea soţiei sale. Vina pe care Eufilet o prezintă în primă fază este reprezentată tocmai de această libertate acordată soţiei, de lipsa controlului acesteia. De exemplu, acesteia i-a fost permis să locuiască la parterul casei, în loc de etajul superior, unde ar fi fost monitorizată constant, așa cum se obișnuia în majoritatea caselor grecești. I-au fost îngăduite numeroase ieșiri, la înmormântarea soacrei sale sau cu ocazia festivalului Thesmoforiilor. Toate acestea au fost elemente ce ar fi dus ulterior la apropierea celor doi amanţi.

Deși scopul discursului oferă oratorului posibilitatea de a-l blama public pe Eratostene, cel care, cu puţin timp înainte, îi ucisese fratele, pentru a putea accede în guvernul celor 30 de tirani, putem discerne în mod critic din această pledoarie convenţiile sociale, legislaţia și felul în care sunt reglementate legile care se referă la familie și la adulter, precum și eventualele diferenţe sociale ale Atenei, de la sfârșitul secolului al V-lea î.Hr.

Rituri și stagii de iniţiere din Grecia Antică

Faţă de modelele celebrate în literatură, care ne sunt prezentate dintr-un punct de vedere masculin și idealizant pe alocuri, viaţa cotidiană a femeilor era departe de acestea. Mărturiile arheologice și inscripţiile pot completa mult mai bine realitatea feminină de zi cu zi. În Atena, femeile care nu proveneau din familii înstărite erau obligate, pe lângă sarcinile domestice, să lucreze. În acest fel contribuiau la întreţinerea familiei. Ţesutul, muncile agricole, aprovizionarea cu apă, cumpărăturile sau chiar comercializarea anumitor mărfuri puteau fi ocupaţii doar ale unor femei umile.

În cazul celor nobile, pe lângă buna administrare a casei și a servitorilor, femeile se ocupau de creșterea copilului, viitorul cetăţean al polisului. Puteau părăsi casa doar însoţite și cu acordul tutorelui cu ocazia nunţilor, a festivalurilor religioase, a înmormântărilor și a reprezentărilor teatrale. Cele necăsătorite puteau sluji ca preotese în marile temple.

Dacă observăm cele trei stagii de iniţiere din cadrul festivalului religios ale Arrephoriilor ţinut în Atena, vom înţelege mai bine rolul atribuit femeii din Grecia încă din perioada adolescenţei. Îndeletnicirea ţesăturilor, îngrijirea gospodăriei, ascultarea și recunoștinţa faţă de cei vârstnici. Acestea erau elemente pe care tinerele trebuiau să le îndeplinească. Tinerele fete sau kore, atent selecţionate din rândul aristocraţiei locale, aduceau de la baza acropolei coșuri pline cu fructe. Ele le închinau zeiţei Atena. Apoi, simbolic, coboarau de la sanctuar în grădinile Afroditei, din apropierea râului Ilissos. Prin acest ritual, în mod simbolic, acestea treceau de la statutul adolescentin la cel marital.

Ce făceau fetele înainte de căsătorie

Înainte de căsătorie, tinerele ar fi depus jucăriile din copilărie în cadrul sanctuarului zeiţei Artemis. Îi dedicau acesteia benţita cu care își prindeau părul. De asemenea, o parte din podoaba capilară, semn că au atins vârsta necesară măritișului.

Odată stabilită între familii nunta, și în funcţie de statutul mirelui, mireasa ar fi adus cu ea în noua casă zestrea. Aceasta era atent adunată de-a lungul anilor. În ziua nunţii, împreună cu mama mireasei, fata ar fi fost împodobită cu cele mai alese bijuterii. Totodată, ar fi purtat un machiaj de sărbătoare și ar fi urcat pe carul nupţial pentru a-și întâlni alesul. Nu știm care ar fi fost destinul căsătoriei, unul fericit sau nu. Dar, dacă am ţine cont de spusele lui Socrate, am putea afirma următoarele: „Dacă ai o soţie bună, atunci ai să fii foarte fericit; dacă ai una rea, atunci ai să devii filosof – și asta este bine pentru toţi bărbaţii“.

Citește întreg materialul pe Historia.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS