Uniunea Europeană umblă la regulile privind siguranța vehiculelor în ideea că se va înjumătăți numărul de decese și răniri grave în urma accidentelor rutiere până în 2030. Printre echipamentele care vor deveni obligatorii pe noile camioane începând cu 2022 se numără alcool tester și cutie neagră.
General Safety Regulation (GSR) propune noi sisteme active de siguranță, care vor deveni obligatorii, notează cargo-bus.ro. Sistemele proteja ocupanților vehiculelor, pietonii și bicicliștii. În plus, vor reduce erorile umane, care cauzează 90% dintre accidentele rutiere din Europa. UE estimează că noile regulamente pentru vehicule vor salva peste 25.000 de vieți și vor evita cel puțin 140.000 de răniri grave până în 2038. GSR face parte dintr-un efort mai larg, care include o cunoaștere mai bună a riscurilor și reguli noi pentru infrastructura rutieră, în special pentru a face traficul din orașe mai sigur pentru utilizatorii vulnerabili ai drumurilor.
În 2017, Comisia UE a lansat o consulare publică privind îmbunătățirea siguranței vehiculelor. După discuții între Comisie, Consiliu și Parlamentul European, cele trei organisme au ajuns, în mai 2019, la un acord provizoriu privind noul Regulament General de Siguranță (GSR). Înainte de implementare, consiliul și parlamentul mai trebuie să voteze formal noile reguli. Detaliile tehnice exacte ale fiecărui echipament nu sunt încă stabilite exact, dar cele mai multe dintre noile tehnologii vor fi implementate pe toate vehiculele noi începând din 2022.
Camioane cu alcool tester și cutie neagră din 2022
Conform propunerii GSR, mai multe echipamente noi vor fi obligatorii pe camioanele noi începând din 2022. O singură propunere, legată de îmbunătățirea vederii directe de pe locul șoferului, va fi introdusă din 2025.
Iată câteva din noile sisteme de siguranță:
Camioane cu alcool tester la bord. Regula propune o interfață standardizată pentru detectoarele de alcool în aerul respirat în vehicule. Se dorește ca motorul să nu poată fi pornit dacă șoferul a consumat alcool.
Detector de oboseală. Acest sistem de siguranță ar trebui să evalueze starea de atenție a șoferului. De exemplu, sistemul va monitoriza cât timp a condus cineva și va avertiza șoferul să ia o pauză atunci când este necesar.
Recunoașterea și prevenirea neatenției. Acest sistem este capabil să recunoască nivelul de atenție al șoferului și să îl avertizeze pe acesta dacă se lasă distras de alte activități.
Cutie neagră. Din 2022, camioanele noi vor trebui echipate și cu un sistem de înregistrare a datelor, util mai ales în cazul unui accident. Sistemul este similar cutiilor negre de la avioane.
Alte sisteme care vor deveni obligatorii
Asistență pentru limita de viteză. Acest sistem va monitoriza activ viteza camionului și indicatoarele rutiere și va alerta șoferul dacă circulă cu o viteză mai mare decât cea legală. Se estimează că acest sistem va încuraja mulți șoferi să încetinească.
Detectarea pietonilor și bicicliștilor. Camioanele vor trebui echipate din 2022 și cu sisteme frontale și laterale de detectarea a utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor. Șoferii vor fi avertizați dacă există pietoni și bicicliști în jurul vehiculului, echipament foarte util mai ales în viraje.
Semnalizare pentru frânarea de urgență. Stopurile de frână vor ilumina intermitent (sau ceva similar) pentru a semnaliza celor aflați în spate că autocamionul încetinește rapid sau frânează foarte puternic.
Asistență la mers cu spatele. Sistemul va folosi tehnologii de detecție, precum camere video sau senzori, pentru a-i oferi șoferului o perspectivă asupra obiectelor și persoanelor aflate în spatele camionului.
Monitorizarea presiunii pneurilor. Acest sistem va monitoriza presiunea pneurilor și o va reporta în timp real șoferului. Astfel, se vor evita incidentele grave provocate de exploziile de pneuri.
Până în 2025 vor fi adoptate cerințe specifice pentru a îmbunătăți vizibilitatea și a înlătura punctele oarbe. Noul standard își propune să le permită șoferilor să vadă mai repede și mai ușor utilizatorii vulnerabili ai drumurilor, inclusiv pietonii și bicicliștii.