Tesla a publicat joi raportul privind producţia şi livrările de vehicule pentru trimestrul al patrulea din 2024, marcând o premieră neplăcută: prima scădere anuală a livrărilor din istoria companiei.
În ultimul trimestru, Tesla a livrat 495.570 de vehicule şi a produs 459.445, în timp ce livrările anuale s-au ridicat la 1.789.226 de unităţi, comparativ cu 1,81 milioane în 2023, relatează CNBC.
Acţiunile Tesla au scăzut cu până la 7% în tranzacţiile de joi, investitorii fiind dezamăgiţi de faptul că livrările au fost sub aşteptările analiştilor, care estimaseră 504.770 de vehicule pentru trimestrul raportat. Deşi compania a oferit reduceri de preţ şi stimulente pentru a stimula vânzările, acestea nu au fost suficiente pentru a depăşi prognozele.
Performanţă spectaculoasă a acţiunilor Tesla în a doua jumătate a anului
Valoarea bursieră a companiei a crescut cu 63% pe parcursul lui 2024, iar în decembrie acţiunile au atins un maxim istoric, depăşind recordul anterior din 2021. Cu toate acestea, începutul anului a fost dificil, cu o scădere de 29% a acţiunilor în primul trimestru, cea mai mare pierdere trimestrială din 2022.
Tesla se confruntă acum cu o competiţie tot mai intensă, în special pe pieţele europene şi asiatice. În Europa, vânzările au scăzut cu 14% între ianuarie şi noiembrie 2024, conform datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
În China, deşi Model Y rămâne al doilea cel mai bine vândut vehicul electric, creşterea vânzărilor acestuia, de 5%, a fost sub ritmul pieţei, care a avansat cu 8%.
Între timp, rivali precum BYD, Li Auto şi LeapMotor au înregistrat creşteri mai rapide şi îşi extind agresiv prezenţa pe pieţele internaţionale.
Musk a declarat că se aşteaptă la o creştere anuală a livrărilor
În America de Nord, Tesla rămâne lider de piaţă, dar s-a confruntat cu acumulări de stocuri în trimestrul al patrulea, inclusiv pentru noul model Cybertruck. Vehiculul, care are un preţ de pornire de aproximativ 80.000 de dolari, a fost criticat pentru că a început ”să aglomereze loturile de maşini second-hand.”
Pe măsură ce Tesla se pregăteşte pentru 2025, CEO-ul Elon Musk a declarat că se aşteaptă la o creştere anuală a livrărilor între 20% şi 30%, susţinută de lansarea unor vehicule mai accesibile şi a unor modele autonome.
În ciuda ambiţiilor sale, analiştii avertizează că atenţia lui Musk asupra politicului – în special sprijinul financiar masiv pentru campania lui Donald Trump – ar putea afecta performanţa operaţională a companiei.
Citește și: Bărbat arestat pentru comiterea a trei crime, la întâmplare, pe străzile din Rotterdam