Numele lui este Andrei P., are 29 de ani si lucreaza in Bucuresti ca programator. In fiecare seara, tânarul slab, cu gâtul putin incovoiat de cele zece ore de munca, intra in garsoniera sa din Titan, infuleca ceva, se conecteaza la internet si devine… Adam Mirihi, rezident in Second Life. Adam Mirihi este un barbat atletic, creol si cu bogate bucle negre, proprietar al unei profitabile discoteci. Adam cineaza intr-un restaurant de lux insotit de o domnisoara, de fiecare data alta, dar intotdeauna la fel de superba. Adam este unul dintre cei peste un milion de locuitori fericiti ai universului virtual numit Second Life. Andrei P. este unul dintre cei peste un milion de locuitori nefericiti ai universului real numit Bucuresti. Si unul, si altul sunt in fapt aceeasi persoana.
Daca despre universul bucurestean stim si vorbim multe, despre universul din Second Life, deja celebru in SUA, nu s-a vorbit inca foarte mult la noi. Inventata in 2003, Second Life este o lume virtuala care iti ofera via internet o viata paralela. In octombrie 2006 numarul de utilizatori ai acestui simulator a depasit un milion. Oricine descarca gratuit programul pe computerul personal isi poate vedea visul cu ochii: crearea unei noi identitati, a unei noi infatisari si detinerea unei libertati de actiune absolute. Strazile virtuale sunt populate de avataruri, personaje animate in spatele carora se ascund oameni adevarati. O data ce ai dobândit trupul râvnit si o pereche de ochi perfecti, poti incepe sa traiesti cu adevarat. In Second Life gasesti orice: biblioteci, mall-uri imense de unde iti poti cumpara haine, mii de texturi de piele sau sute de forme de sâni. In Second Life poti dansa, poti merge la expozitii de grafica sau poti avea legaturi amoroase finalizate cu o casatorie intr-o minunata capela.
Insa aceasta complexa lume virtuala este departe de a fi doar un joc. Ea se autogenereaza permanent profitând de capacitatea nelimitata de creatie si comunicare pusa la dispozitia oricarui utilizator. Daca iti doresti, de exemplu, o vila nu ai decât sa cumperi o parcela de teren si sa incepi constructia. Insa ca si in viata reala, ai nevoie de bani. Moneda forte virtuala se numeste linden si daca reusiti sa câstigati 250 de lindeni, ii puteti oricând schimba pentru un dolar american palpabil. Acest sistem a dus la aparitia unei uimitoare economii virtuale, care genereaza lunar peste 30 de milioane de dolari. Prin urmare, marile corporatii au inceput sa navaleasca in acest spatiu virtual, Toyota, Adidas sau IBM fiind doar câteva dintre companiile ce au magazine virtuale si organizeaza evenimente virtuale. Dimensiunea paralela din Second Life are si produsele ei de succes: utilizatorii anonimi transformati in celebritati. Dar si vedetele lumii reale au patruns in acest spatiu, pastrându-si insa identitatea adevarata: avatarurile scriitorului Kurt Vonnegut sau ale formatiei Duran Duran pot fi intâlnite in orasele virtuale.
Fenomenul Second Life este o provocare analitica deopotriva pentru sociologi, psihologi si economisti. Imprevizibilitatea si rapiditatea dezvoltarii acestui univers paralel au deja efecte vizibile in realitatea americana. Ramâne sa analizam in viitor si cauzele succesului acestei lumi virtuale. Insa nu dintr-o perspectiva traditionala, ci meditând la vorbele creatorului Second Life, Philip Rosedale: „Nu construiesc un joc, construiesc o noua tara“. Tara in care proprietarul Adam Mirihi este mai fericit decât programatorul Andrei P.