7.3 C
Craiova
miercuri, 25 decembrie, 2024
Știri de ultima orăOpiniiCum a căzut SMURD-ul: întrebări dure într-o situaţie de urgenţă

Cum a căzut SMURD-ul: întrebări dure într-o situaţie de urgenţă

Prăbuşirea celui de-al cincilea elicopter SMURD este o tragedie cu repetiţie. Speculaţiile publice abundă, dar faptele nude sunt cele ce urmează.
În ultimii 12 ani, în România au murit 14 oameni în accidente aviatice medicale. Mai mult de o victimă pe an.
Aceşti oameni sunt nişte eroi. Iar eroii nu sunt trataţi cu speculaţii grăbite şi scuze pripite, ci cu întrebări cugetate. Întrebări la care guvernul României trebuie să răspundă urgent.

MOMENTUL PRĂBUŞIRII?

Comunicatele şi declaraţiile oficiale nu se pun de acord asupra momentului exact al prăbuşirii. Avem trei variante oficiale diferite:
Ora 16.11 – momentul în care s-a efectuat primul apel de urgenţă la 112 de către unul dintre martorii de la faţa locului, conform declaraţiei lui Raed Arafat;
Ora 16.16 – conform comunicatului Romatsa, publicat de Ministerul Transporturilor;
În jurul orei 16.20 – conform comunicatului Ministerului de Interne.
În cazul unui accident atât de grav, instituţiile statului comunică oficial trei ore diferite ale prăbuşirii elicopterului SMURD.

DE CE S-A PRĂBUŞIT?

Elicopterul a căzut în lacul Siutghiol, o zonă foarte populată din Mamaia Nord. Punctul de reper pe mal, la 500 de metri de locul scufundării aparatului în apă, este aşa-numita zonă „La butoaie“. Martorii oculari susţin că elicopterul s-a apropiat încet de suprafaţa lacului, ca şi când ar fi vrut să aterizeze, şi s-a dat peste cap la contactul cu apa.
Aparatul s-a prăbuşit cu aproximativ 18 minute înainte de apusul soarelui, zburând în direcţia vest sau sud-vest, conform traseului menţionat într-un comunicat oficial Romatsa. Fiind o zi cu vreme bună, este foarte probabil ca piloţii să fi zburat cu soarele în faţă.
Elicopterul dispunea doar de un sistem simplu de navigaţie vizuală, fără asistenţa instrumentelor specifice dotării IFR care permite zborul în condiţii de noapte sau vizibilitate redusă (conform documentelor publicate iniţial de jurnalistul Ovidiu Vanghele şi confirmate dintr-o sursă independentă pentru HotNews).
La momentul publicării, nu există nici un comunicat oficial despre posibila cauză a prăbuşirii.

CÂT DE BUN ERA ELICOPTERUL?

Aparatul, de tip EC-135, este unul nou, printre cele mai sigure din această clasă. A fost achiziţionat de Consiliul Judeţean Constanţa, condus de urmăritul penal Nicuşor Constantinescu, în 2013. Deşi aparatul putea beneficia gratuit de un upgrade la dotarea IFR, Consiliul Judeţean Constanţa l-a refuzat (sursă: documentele oficiale publicate de investigatiimedia.ro). La momentul ultimului zbor nu era dotat cu flotoare care să-i permită aterizarea pe apă.
Aparatul a fost preluat de SMURD Constanţa în urmă cu o lună, având doar 153 de ore de zbor. A intrat în revizie la producătorul Eurocopter în noiembrie 2014, beneficiind de o inspecţie vizuală şi de o vopsire.
Responsabilitatea funcţionarii şi întreţinerii corecte a aparatului revine Detaşamentului Aeromedical din cadrul Inspectoratului General de Aviaţie de la Ministerul de Interne, condus de ministrul Gabriel Oprea.
Este neclar cine verifică respectarea cu stricteţe a corectitudinii reviziei elicopterelor SMURD. Surse medicale au declarat pentru HotNews că, uneori, elicopterele SMURD se întorc de la revizie cu aceleaşi probleme cu care au intrat în revizie.
Raed Arafat, coordonatorul SMURD, a anunţat că toate celelalte opt elicoptere SMURD existente în ţară vor fi oprite de la zbor până ce se va constata că sunt sigure.
Acesta este cel de-a cincilea elicopter SMURD prăbuşit în ultimii 12 ani. Numărul total al victimelor SMURD în accidente aeriene a ajuns la 12.

CÂT DE REPEDE AU SOSIT AJUTOARELE?

Primele trei maşini de ambulanţă au sosit în intervalul 16.17-16.20, la doar șapte minute după momentul prăbuşirii. Degeaba. Nici una dintre ele nu era dotată cu barca necesară intervenţiei.
Cele trei maşini SMURD, aparţinând Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Constanţa, au sosit la 14 sau 19 minute de la anunţarea accidentului. În privinţa orei avem din nou informaţii contradictorii emise de oficiali:
16.25 este ora sosirii primei maşini SMURD, conform lui Raed Arafat;
16.30 este ora sosirii echipajelor SMURD, conform purtătorului de cuvânt al ISU Constanţa.
Barca aflată în dotarea uneia dintre maşinile SMURD nu a funcţionat corespunzător. Celelalte două, da. Din declaraţiile martorilor, se pare că prima maşină SMURD sosită la faţa locului a fost cea care deţinea o barcă defectă.
16.35-16.40 este momentul intervenţiei bărcilor la locul prăbuşirii. Adică la 24-29 de minute de la primul apel telefonic la 112.
16.45 este ora la care prima victimă este recuperată din apă, adică la aproximativ 35 de minute de la momentul prăbuşirii. Luni, temperatura apei a fost de aproximativ 5 grade Celsius (conform site-urilor de specialitate). În aceste condiţii, durata medie până la pierderea cunoştinţei este de 15-30 de minute.
Toţi cei patru pasageri ai elicopterului SMURD, un medic, o asistentă şi doi piloţi, au murit.
Prăbuşirea celui de-al cincilea elicopter SMURD în ultimii 12 ani este o tragedie cu repetiţie. Solicităm, aşadar, autorităţilor române să răspundă urgent următoarelor întrebări:
De ce elicopterele SMURD aflate în funcţiune nu sunt dotate corespunzător pentru a oferi siguranţă maximă medicilor, asistenţilor şi pacienţilor transportaţi? Cine este responsabil de dotarea improprie a elicopterului EC-135?
De ce ambulanţele şi maşinile SMURD active în zona Mării Negre nu sunt dotate corespunzător pentru intervenţii pe apă? Cine sunt cei direct responsabili?
Cine este responsabil de verificarea corectitudinii reviziei elicopterelor medicale? Dacă aceste revizii sunt conforme, de ce s-a considerat ieri necesară oprirea la sol a tuturor aparatelor aflate în uz?
Cine sunt responsabilii politici direcţi pentru stagnarea finanţării bugetului pentru Sănătate (în termeni reali, o scădere de 15% în 2015 faţă de acest an)?
Numărul total al membrilor SMURD morţi în accidente aviatice a ajuns la 12. Dacă includem şi cele două victime ale accidentului aviatic din Apuseni de la începutul anului, atingem numărul 14.
Mai mult de o victimă pe an. E mult prea mult. Aceşti oameni sunt nişte eroi. Eroi sunt şi cei care, în contextul prezent, vor continua să se urce în elicopterele SMURD pentru a salva vieţi.
Iar eroii nu sunt trataţi cu scuze pripite şi câteva declaraţii răsuflate.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS