2.8 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăSanatateMedici şi pacienţi, descurajaţi de „hârţogăria“ din sănătate

Medici şi pacienţi, descurajaţi de „hârţogăria“ din sănătate

Pacienții și medicii se plâng de birocrația excesivă din sistemul de sănătate
Pacienții și medicii se plâng de birocrația excesivă din sistemul de sănătate

Pacienții și medicii sunt nevoiți să lupte zilnic cu birocrația din sănătate. De multe ori, pacienții sunt plimbați între medici până să primească tratamentul sau îngrijirile medicale de care au nevoie. Informatizarea sistemului de sănătate prin rețeta electronică, card de sănătate, dosar electronic trebuia să eficientizeze munca medicilor și să crească accesul pacienților la serviciile medicale. Cu toate acestea, bolnavii încă plimbă hârtii de la un medic la altul, iar medicii se plâng de faptul că „hârțogăria“ le mănâncă mult din timpul consultației.

Un pacient care își fracturează piciorul este nevoit să facă mai multe drumuri între cabinetele medicale până să obțină concediu medical. Spitalul nu poate să îi acorde concediu dacă nu a fost internat, iar medicul de familie nu poate să îi dea mai mult de zece zile, timp în care fractura nu se vindecă. Odată ajuns la medicul specialist, pacientul este nevoit să stea pe o listă de așteptare pentru că numărul consultațiilor decontate de Casa de Asigurări de Sănătate este limitat, iar spitalele nu vor să își încarce cheltuielile cu astfel de servicii. Așadar, cine are ghinionul să își fractureze piciorul trebuie să se lupte pentru concediu medical cu un sistem birocratic absurd.
Mult mai simplu ar fi ca medicul specialist din Urgență, care constată gravitatea fracturii după ce pune ghipsul, să emită și concediul medical pentru perioada în care pacientul nu are voie să se miște. Sistemul de sănătate pare de multe ori gândit în așa fel încât să descurajeze pacientul.

„Mai mult de jumătate din timpul consultației este consumat de activitatea birocratică“

Cea mai mare birocrație este la medicul de familie, spun reprezentanții pacienților, chiar dacă sistemul informatic ar trebui să eficientizeze munca medicilor. „De fiecare dată, pacientul trebuie să piardă foarte mult timp în fața medicului și acesta să stea să scrie, să intre în calculator, să noteze. Mai mult de jumătate din timpul consultației este consumat de activitatea birocratică. De multe ori aceste raportări sunt în interesul Casei de Asigurări de Sănătate: dosarul electronic, rețeta electronică, asta deși avem un sistem informatic integrat care ar trebui să rezolve de la sine anumite probleme. Problema este că medicul nu are timp suficient pentru pacient. Trimiterea pentru internare sau la medicul specialist, pentru care trebuie să faci drumuri, este o operațiune birocratică ce poate fi înlocuită atâta timp cât ai un format electronic. Medicul specialist ar putea să vadă în sistem recomandarea medicului de familie. Actualul formular este cât se poate de birocratic. În plus, este o mare birocrație la acordarea concediului medical“, a declarat Vasile Barbu, președintele Asociației Naționale pentru Protecția Pacienților (ANPP).

„Există și birocrația trimiterii la investigații paraclinice în condiții de decontare“

În România nu există programe de prevenție bine puse la punct. De cele mai multe ori, oamenii ajung la medic târziu, atunci când boala se află într-un stadiu avansat. Asta și pentru că atunci când un pacient asigurat vrea să își facă un set de analize trebuie să treacă printr-un adevărat vârtej birocratic, dacă vrea să primească gratuitate măcar la o parte din analize. „Există și birocrația trimiterii la investigații paraclinice în condiții de decontare. Acolo ești înscris pe o listă de așteptare care nu îți oferă nici o garanție că se respectă. Plafoanele financiare fac ca pacienții să aibă un acces foarte restrâns la investigații de laborator. De multe ori, pacienții plătesc analizele fără să existe șansa de rambursare a banilor. Așa se face că pacientul are acces cu greu la astfel de analize“, a adăugat Vasile Barbu.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS