Ai fost internat în spital și ai primit rețetă, fie ea și pe un colț de hârtie fără parafă, pentru a cumpăra medicamente sau materiale sanitare? Îți poți primi banii înapoi, după externare! O spune răspicat chiar ministrul sănătății, Sorina Pintea, care explică și procedura în acest caz. La rândul său, Alin Demetrian, managerul Spitalului Județean de Urgență Craiova, îi asigură pe pacienții internați aici că unitatea le poate returna banii astfel cheltuiți. „Nu ar trebui să le fie teamă, îi aștept cu factura“, spune Demetrian. Gazeta de Sud a desfășurat în 2013 o amplă campanie de informare a pacienților internați în spitalele din Oltenia în privința drepturilor pe care le au, mesajul principal fiind acela că unitatea medicală este obligată să le returneze banii cheltuiți pe perioada spitalizării cu medicamentele, analizele sau materialele sanitare.
Cumpărarea pe perioada spitalizării a unor medicamente sau materiale sanitare necesare tratării afecțiunii pentru care ai fost internat a fost și va rămâne un sport național. Un sport din care pacientul nu ar trebui însă să iasă în pierdere, pentru că spitalul este obligat să-i returneze, la externare, cheltuiala făcută, indiferent de valoarea ei și fără o limită de timp. O spune chiar ministrul sănătății, Sorina Pintea. Ea adminte însă că, deși în România există legi clare în acest sens, ele nu sunt întotdeauna respectate, din varii motive. Ele pot fi, totuși, respectate dacă pacientul își cunoaște aceste drepturi și acționează în consecință. A spus-o răspicat Sorina Pintea, săptămâna trecută, la Craiova.
„Orice pacient internat într-un spital public din România are dreptul, dacă medicul curant îi recomandă un medicament suplimentar, pe care spitalul nu-l are, sau un material sanitar ori orice alt obiect care ține de exercitarea actului medical și dovedește cu chitanță și factură că acel produs a fost cumpărat în perioada zilelor de spitalizare, să-și recupereze banii. Spitalul este obligat să-i returneze acea sumă, indiferent de valoarea ei și fără o limită de timp. Nicăieri în lege nu se stipulează că s-ar prescrie obligația spitalului, că există o sumă limită sau orice altceva“, a precizat Sorina Pintea.
„Ca să explic mai bine, omul se duce în spital și medicul îi spune că nu are ampicilină, din varii motive, nu există contract, s-a terminat, și te roagă să cumperi. Pacientul, după ce este externat, merge la spital cu biletul de ieșire în copie și cu o cerere în care spune: stimate domnule manager, vă rog a-mi deconta suma de, cheltuită pentru achiziționarea de medicamente la cererea medicului curant, în perioada de, iar unitatea trebuie să-i returneze banii“, a adăugat ministrul sănătății.
„Nu ar trebui să le fie teamă, îi aștept cu factura“
Sorina Pintea a fost pusă de jurnaliști în fața unui fapt concret de rețetă dată în spital pentru un pacient internat chiar la Spitalul Județean de Urgență (SJU) din Bănie, ocazie cu care i-a informat încă o dată pe bolnavi ce trebuie să facă în astfel de cazuri pentru a-și recupera banii. Tot atunci, managerul SJU Craiova, Alin Demetrian, a dat asigurări pacienților aflați în această situație că spitalul le va returna banii, chiar dacă rețeta este, de fapt, un colț de hârtie fără parafa medicului, cum a fost cazul respectiv. „Întâmplător, ne-am întâlnit cu un aparținător care a fost trimis din spital să cumpere niște medicamente. L-am rugat să rămână să vorbească și cu dumneavoastră (Alin Demetrian – n.r.), a spus că nu, pentru că are părintele internat și nu vrea să aibă probleme“, a fost informația oferită de jurnaliști. „Așa spun toți“, a răspuns imediat managerul SJU. „Nu ar trebui să le fie teamă de așa ceva și îi aștept cu factura pentru a-și primii banii înapoi. Este o procedură legală, nu facem lucrurile pe sub mână“, a adăugat Alin Demetrian.
În discuție a intervenit Sorina Pintea. „Este o procedură legală din 2014. Dacă omul a plecat să cumpere medicamentele vine cu bonul fiscal, face cerere și solicită decontarea lor. Alin, te rog, procedura să fie pe site-ul spitalului, astfel încât să nu existe discuții. Singurele rețete care nu se decontează sunt cele pentru pacienții cronici. Un pacient bolnav de diabet, de exemplu, își ia insulina de la medicul din Policlinică. Pe perioada internării i se termină insulina, să spunem. În normele de la contractul-cadru există niște formulare, astfel încât acel pacient, în perioada internării, să poată să își ia insulina din farmacie, pentru că, teoretic, nu are voie să fie consultat în ambulator fiind internat în spital. Acestea sunt singurele excepții, anexa 33 cu bolile cronice“, a lămurit problema ministrul sănătății.
„Medicamentul este ieftin, aici e drama“
Jurnaliștii au continuat tirul de întrebări, pentru a afla cine își asumă medicamentele prescrise pe un colț de hârtie, în lipsa unei parafe. „Nu trebuia să existe acea rețetă“, a spus prof. univ. dr. Florinel Bădulescu, șeful Clinicii de Oncologie din cadrul SJU, prezent la discuție. „Acest document nu este unul de decontare. Documentul de decontare este bonul fiscal de la farmacie, pe care îl atașează la cererea respectivă. Acum depinde și de procedura spitalului, pentru că unele spitale spun că trebuie să-și asume rețeta medicul șef de secție“, a explicat ministrul sănătății. „Și dacă medicamentele respective nu sunt trecute în foaia de observație a pacientului?“, au întrebat jurnaliștii. „Pacientul vine cu bonul fiscal și managerul spitalului poate să verifice, inclusiv pe baza acelei hârtiuțe, chiar și fără parafă. Chitanța este importantă“, a răspuns Sorina Pintea. „Da, chitanța este importantă, și eu mă voi ocupa personal ca pacientul să își primească banii“, a confirmat și managerul SJU Craiova, Alin Demetrian.
Punctul pe i l-a pus prof. univ. dr. Florinel Bădulescu. „Doamna ministru, știți care e problema? Că medicamentul este foarte ieftin și dacă vreți să verificăm, haideți să vedem ce necesar a transmis secția respectivă la sfârșitul anului trecut. Hai să vedem, pentru că medicamentul este ieftin, aici e drama“, a afirmat Bădulescu. „Domnule profesor, nu facem acum politică în fața presei, dar putem spune că nu contează ce necesar ai prevăzut la sfârșitul anului trecut, pentru că planul de achiziții poate fi completat ori de câte ori este nevoie“, a fost răspunsul ministrului Sorina Pintea. „Asta e o chestiune de comunicare până la urmă, pentru că se poate pune procedura pe site-ul spitalului, se pot pune niște afișe informative“, a conchis Cristian Grasu, secretar de stat în Ministerul Sănătății, prezent și el la discuții.
GdS, amplă campanie în sprijinul pacienților internați
Afișele de care a pomenit secretarul de stat Cristian Grasu au reprezentat subiectul unei ample campanii de informare desfășurată de Gazeta de Sud în anul 2013, privind drepturile pe care le au pacienții pe perioada spitalizării. Afişele editate de GdS, care înștiințau bolnavii că spitalul este obligat să le asigure medicaţia şi analizele medicale în timpul internării, au fost lipite în aproape toate secţiile unităţilor medicale din Oltenia, compartimentele de primiri urgențe şi ambulatoriile de specialitate.
Mesajul „Dacă ați plătit pentru analize sau medicamente, spitalul este obligat să vă dea banii înapoi“, susținut de toate textele de lege care consfințesc acest drept al pacieților internați, a ajuns în toate spitalele județene din Oltenia (Craiova, Slatina, Râmnicu Vâlcea, Târgu Jiu și Drobeta Turnu Severin), dar și în spitalele municipale sau orășenești, precum cele din Băilești, Calafat, Segarcea, Dăbuleni, Filiași, Motru, Rovinari, Târgu Cărbunești, Baia de Aramă, Orșova, Balș, Drăgășani, Caracal, Corabia, Horezu sau Brezoi.