O pacientă internată la Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) din Craiova a sesizat Gazeta de Sud că a primit mâncare alterată în spital. Femeia spune că, de când s-a internat, mâncarea nu a venit niciodată la o oră fixă, este servită rece, iar uneori masa de prânz ajunge la bolnavi la ora 15:00 sau chiar 16:00.
După ce pe adresa redacţiei au ajuns şi alte sesizări legate de mâncarea rece şi întârzieri în livrarea acesteia, am mers în vizită la SJU Craiova şi am vorbit cu câţiva pacienţi internaţi. Unul singur s-a declarat mulţumit de hrană. Ceilalţi au spus că mâncarea este foarte proastă şi ajunge la ei rece.
Mâncarea ajunge la bolnavi rece
Problema hranei bolnavilor de la Spitalul Judeţean de Urgenţă (SJU) din Craiova este, aşadar, departe de a se fi soluţionat. După ce a renunţat la serviciile oferite de furnizorul cu care a colaborat timp de opt ani, unitatea medicală a încheiat un contract cu o firmă de catering. Fostul furnizor, care pregătea mâncarea în spital, a sigilat, la plecare, blocul alimentar pe motiv că a investit patru milioane în acesta şi nu şi-a recuperat investiţia. Astfel, furnizorul de hrană nu are, în acest moment, acces la blocul alimentar pentru a prepara sau, cel puţin, pentru a încălzi mâncarea.
Cei care suferă sunt pacienţii, fiind imposibil ca toate porţiile care trebuie livrate zilnic să păstreze temperatura optimă prevăzută de lege. Numărul estimativ menţionat în caietul de sarcini a fost de 850-1000 porţii/zi. Temperatura de servire ar trebui să fie de minim 60 grade Celsius pentru mâncărurile calde, conform Art. 37 litera c) din Ordinul Nr. 976/1998 pentru aprobarea Normelor de igienă privind producţia, prelucrarea, depozitarea, păstrarea, transportul şi desfacerea alimentelor.
„Este o bătaie de joc”
O pacientă internată la Fizioterapie, Constantina Gavriliţă, ne-a transmis o fotografie cu o porţie de ficăţei de culoare suspectă şi spune că problemele sunt numeroase: „Sunt internată în spital. Firma aduce o mâncare extraordinar de proastă şi nu o aduce nici la timp. Masa de prânz au adus-o şi la 3 sau la 4 (15:00, 16:00 – n.r.), masa de seară au adus-o şi la ora 10 (22:00 – n.r.). Mâncarea este rece sloi, inclusiv ciorba. Sunt bolnavi de diabet care au medicamente pe care nu le pot lua pe stomacul gol, iar mâncarea vine foarte târziu. Stau doamnele de la bucătărie câte două ore pe la lift să îi aştepte pe cei de la firma de catering. Bolnavii se ceartă cu dumnealor, nu ştiu că nu ele sunt de vină. Este o bătaie de joc.”
Colega sa de salon, Victoria Bâlteanu, spune că mâncarea este atât de rece că „îţi îngheaţă dinţii-n ea. Toată lumea e supărată la noi pe etaj din acest motiv. De când am venit aici, nu am avut o oră fixă să mănânc. Iar ceaiul… Abia dacă primeşti 100 ml şi acela e rece şi mai mult apă.”
„Veniţi cu mâncare de acasă!”
În urmă cu câteva zile, am mers să vorbim direct cu pacienţii din spital. Am întâlnit un singur pacient mulţumit, care se internase la cardiologie cu o seară în urmă şi apucase să mănânce de două ori. La secţia de chirurgie, un alt pacient a mărturisit că nu a mâncat deloc din hrana oferită de spital, însă ştie că este rece de la colegii de salon, care se plângeau de acest lucru. O altă pacientă întâlnită la parter, în drum spre ieşire, a transmis un mesaj către cei care ajung la SJU: „Să vă aduceţi de acasă. E foarte proastă mâncarea. Şi rece. Toată lumea se vaită.”
Constantina Gavriliţă spune că ar fi putut trece cu vederea că mâncarea nu are gust sau că e rece, dar să aduci mâncare alterată într-un spital este bătaie de joc: „Alaltăieri seară ne-au adus nişte ficăţei alteraţi, de o culoare verde-albăstruie. Mulţi bolnavi s-au culcat nemâncaţi în seara aceea pentru că nu erau pregătiţi cu mâncare de acasă. Ne-am revoltat. Am sunat şi la secretariat. Domnul director trebuie să cunoască aceste lucruri”.
Şi Victoria Bâlteanu spune că nu a putut mânca porţia: „Au venit ficăţeii verzi, miroseau urât, piureul era acru. Ieri mâncarea a venit aproape de ora 3. Foarte dezorganizat. Sunt internată de pe 20 ianuarie şi mereu au fost probleme cu mâncarea, e dezastru.”
Directorul de îngrijiri medicale, Mădălina Ispas, ne-a transmis, însă, că sesizarea cu privire la hrana alterată nu se confirmă.
Spitalul: Vina pentru probleme e a fostului furnizor
Managerul spitalului, Eugen Georgescu, s-a arătat reticent la aceste plângeri. „Nu am auzit aşa ceva, sincer vă spun. Aţi vorbit dumneavoastră personal cu pacienţii? Nu cred aşa ceva. Este o firmă multinaţională, a fost controlată de DSP, de toată lumea. Ştiu că au fost nişte probleme cu întârzierile acum două săptămâni. Cu privire la faptul că mâncarea este rece, noi mai avem şi problema blocului alimentar (sigilat – n.r.), dar într-adevăr, pe pacienţi nu îi interesează acest aspect. Voi verifica şi veţi fi contactată de directoarea de îngrijiri medicale.”
Directoarea de îngrijiri medicale a transmis, apoi, un răspuns în care motivează că fostul prestator este cel care a îngreunat procesul de livrare a hranei prin numeroasele sesizări către organele de verificare. Tot fosta firmă este vinovată şi de temperatura hranei, pentru că a interzis accesul în blocul alimentar, pe care, din perspectiva SJU, „îl ocupă în mod abuziv”. Iată răspunsul integral transmis de directorul de îngrijiri medicale Mădălina Ispas:
„Au existat unele întârzieri în distribuţia hranei, întrucât numeroasele sesizări ale fostului prestator către organele competente de verificare ale modului de preparare şi distribuire au fost în forma continuată, fapt ce a contribuit la întârzieri evidente în fluxul tehnologic. Referitor la temperatura hranei, facem precizarea că au existat zile când aceasta, în momentul recepţiei, nu a avut temperatura optimă. Acest fapt se datorează modului în care fostul prestator ocupă spaţiul în mod abuziv, refuzând predarea acestuia la expirarea perioadei prevăzute în contractul de închiriere, respectiv 31.12.2019, spitalul demarând procedura de urgenţă privind evacuarea din blocul alimentar, în acest moment aflându-ne în imposibilitatea punerii la dispoziţie prestatorului a unui spaţiu din care să se distribuie hrana către secţiile spitalului”.
O alegere asumată?
Situaţia blocului alimentar este, în acest moment, incertă. Spitalul nu a despăgubit firma pentru investiţiile realizate în blocul alimentar. Astfel, s-a ajuns la situaţia în care fostul furnizor a refuzat predarea spaţiului în care a investit. De aceea, unitatea medicală nu mai are acces la spaţiul de preparare a hranei. Nu se ştie când va fi tranşată această problemă. Între timp, hrana bolnavilor nu poate fi nici măcar încălzită.
Însă problemele implicate de alegerea unui serviciu de livrare au fost asumate de management din momentul în care a scos la licitaţie serviciul de furnizare a hranei căutând, în mod strategic, un furnizor de servicii de catering. Fostul furnizor de hrană a fost, astfel, scos din joc, iar spitalul nu a mai fost legat de prepararea hranei în blocul alimentar a cărei situaţie ştia că este problematică. Era, însă, de aşteptat ca hrana să nu poată fi recepţionată la temperatura optimă, de peste 60 de grade Celsius, mai ales pe timp de iarnă, fiind vorba de sute de porţii de livrat.