De când a fost numit în funcţia de manager interimar al Spitalului Judeţean de Urgenţă (SJU) Craiova, Teodor Sas mărturiseşte că s-a confruntat cu o avalanşă de disfuncţionalităţi. Va trece destul timp până când schimbările vor începe să se observe, spune acesta. Procesul este unul de durată şi implică numeroşi actori, de la echipa de conducere la şefii de secţii sau asistenţii şefi. În lipsa unui efort comun, procesul va suferi sincope şi rezultatele vor rămâne doar un deziderat.
Clinica de Cardiologie, deschisă permanent
GdS: Care este principalul obiectiv pe care îl urmăriţi ca manager interimar?
Teodor Sas: Obiectivul meu numărul 1 în plan medical este deschiderea Centrului de Cardiologie. Trebuie aduşi medici, o parte au şi venit, trebuie să facă supraspecializare, dar în curând unii dintre ei o vor termina. În acest moment, centrul este funcţional, dar nu pe parcursul întregii zile. Sunt deja doi medici care efectuează coronarografii, dar ţinta noastră este de a fi funcţional programul de infarct miocardic acut. Pentru ca acest lucru să fie posibil, e nevoie de permanenţă, 24/24.
De fapt, cea mai mare mortalitate în zona noastră este cauzată de infarctul miocardic şi accidentul vascular cerebral. Aceste două obiective sunt cele mai importante – programul de infarct miocardic acut şi programul de stroke. Consiliul Judeţean Dolj a acordat anul acesta nişte fonduri pentru achiziţionarea de mobilier şi aparatură pentru Clinica de Cardiologie. Va mai fi nevoie, în timp, poate chiar în acest an, de achiziţionarea unui angiograf, pentru a face funcţionale ambele programe. Un oraş de mărimea Craiovei nu poate sta fără un centru de cardiologie. Repet, este obiectivul numărul 1.
GdS: Ce se întâmplă cu Unitatea de Primiri Urgenţe (UPU)?
T.S.: Unitatea de Primiri Urgenţe sperăm să fie deschisă parţial în aprilie, mai, pentru a putea începe să renovăm şi actuala UPU, care momentan este supraaglomerată. Spaţiul este insuficient. Pe partea de primiri urgenţe, va trebui discutat şi cu ceilalţi manageri de spitale din Craiova şi din zonă pentru a stabili un protocol. Nu cred că UPU ar trebui să fie mereu prima opţiune, indiferent de patologia pacientului care se prezintă la noi.
Clinica de Oncologie este o altă prioritate. Şi ea urmează să fie renovată. Sunt şi aici probleme, şi de personal, şi de spaţiu.
E nevoie de o reorganizare a structurii spitalului
GdS: După problemele de la secţia ATI, s-a stabilit că este necesară extinderea secţiei. Care este situaţia acum?
T.S.: Trebuie o reorganizare a structurii spitalului. Am cerut o statistică privind numărul total de paturi, numărul paturilor ocupate/libere. Sunt secţii la care solicitarea este foarte mare. Sunt multe paturi ocupate şi există, totodată, secţii la care, lună de lună, constatăm că nici jumătate de paturi nu sunt ocupate. Fie adresabilitatea este redusă, fie există anumite disfuncţionalităţi la nivelul secţiei respective. Este clar că trebuie o reorganizare a structurii spitalului. Este şi secţia ATI inclusă în acest plan care, într-adevăr, va trebui extinsă. De exemplu, azi, la ATI, din 59 de paturi erau libere 2. E o secţie foarte aglomerată. Nu se pot rezolva peste noapte aceste disfuncţionalităţi.
Va dura până să se vadă rezultate. Sunt extrem de multe probleme în acest spital. Efortul trebuie să fie comun, e clar că o persoană, două sau cinci nu pot schimba acest spital. E nevoie de efortul conducerii, al şefilor de servicii, al şefilor de secţie şi al asistenţilor şefi.
GdS: Cum veţi gestiona neregulile privind normele de igienă?
T.S.: Trebuie respectate regulile de dezinfecţie pentru fiecare secţie pentru limitarea infecţiilor nosocomiale. Am luat deja o măsură în acest sens. Pe fiecare secţie, în funcţie de protocol, tipul dezinfectantului, suprafaţa acoperită, periodicitatea dezinfecţiei, se face un necesar pe lună. Dar lucrul acesta nu a fost făcut până acum. Asistenţii şefi răspund de această procedură.
GdS: Există multe sesizări ale pacienţilor legate de hrana din spital, care ar ajunge târziu şi nu ar respecta normele de calitate.
T.S.: Aici foarte important este cine recepţionează hrana. Voi solicita celor de la Juridic un punct de vedere. Aceştia sunt depăşiţi numeric, sunt doar 4. Eşti limitat, este lipsă de personal pe partea administrativă.
GdS: Luaţi în calcul surse alternative de finanţare? De exemplu, fondurile UE?
T.S.: După părerea mea, spitalul ar trebui să aibă departament special pentru accesare de fonduri europene. Cu atât mai mult cu cât în perioada 2021-2027 va fi Programul Operaţional Sectorial pe sănătate şi trebuie să fii pregătit. Nu a existat aşa ceva. În acest moment, nu este personal pregătit pentru accesare de programe europene în spital. La universitate, de exemplu, există. Fără fonduri europene nu te poţi dezvolta cum trebuie.