12.3 C
Craiova
luni, 4 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăSanatateDe ce depinde succesul vaccinării anti Covid în România

De ce depinde succesul vaccinării anti Covid în România

Până în toamnă, autorităţile din România îşi doresc să vaccineze anti Covid jumătate din populaţia ţării. Pentru ca acest lucru să se întâmple, e nevoie nu doar de o organizare ireproşabilă din punct de vedere logistic, dar şi de suficienţi oameni care să îşi dorească să se vaccineze.

Dacă vom reuşi sau nu să atingem ţinta de vaccinare şi să dăm uitării epidemia Covid depinde de mai multe lucruri. Dr. Gindrovel Dumitra, coordonatorul Grupului de Vaccinare din cadrul Societăţii Naţionale de Medicină de Familie, a analizat principalele provocări cu care ne confruntăm în acest moment.

Problemele logistice s-au redus

Poate cea mai mare dintre acestea este determinarea populaţiei să se vaccineze. Cum pot autorităţile contribui la acest lucru? Prin informare, dar şi printr-o organizare strategică a centrelor de vaccinare. Medicii de familie ar putea avea un rol-cheie în acest proces.

„E foarte important că am format un bulgăre de încredere, care se rostogoleşte şi care, cu siguranţă, va fi factorul care va influenţa decizia de vaccinare. Problemele logistice rămân în continuare, dar încep să fie atenuate. Şi avem un exemplu concret: vaccinul Pfizer, care trebuia iniţial păstrat la temperaturi de -80 grade Celsius, apoi doar 5 zile la temperaturi normale, timp în care trebuia administrat, a primit aprobarea Agenţiei Europene a Medicamentului pentru a fi stocat două săptămâni la temperaturi de până la -15 grade Celsius, ceea ce înseamnă că poate fi păstrat la congelatoarele obişnuite. Acest lucru se leagă şi de a doua parte, privind receptivitatea populaţiei la vaccin şi o să vă explic imediat de ce. Noile condiţii de stocare înseamnă că am putea administra vaccinul şi prin intermediul cabinetelor medicilor de familie”, transmite dr. Gindrovel Dumitra.

Multe persoane sunt încă nehotărâte în privinţa vaccinării

Există mai multe etape pe care o persoană le parcurge pentru a lua o decizie şi a trece la acţiune, explică medicul.
„O teorie privind aceste etape o regăsim în ciclul lui Prochaska. El vorbeşte de stadiul de precontemplare – atunci când o persoană e convinsă că nu se vaccina sau nu va renunţa la fumat, la alcool etc. Este sigur pe această decizie. Obiectivul este de a duce această persoană către stadiul de contemplare, adică să o determinăm să se gândească la cealaltă opţiune: „Poate e mai bine să mă vaccinez. Poate ar fi bine să mă las de fumat”. Apoi, urmează etapa deciziei şi etapa acţiunii – în cazul nostru, să te hotărăşti să te vaccinezi şi să faci acest lucru”, precizează Gindrovel Dumitra.
În populaţie, regăsim persoane care se află în diverse stadii.

Medicii de familie ar putea avea un rol-cheie în campania de vaccinare anti Covid

Conform unei clasificări făcute de OMS şi a mai multor sondaje, între 25-40% din populaţie s-ar vaccina, adică se află deja în etapa de acţiune. Sunt cei care se programează singuri sau îi roagă pe alţii să îi programeze se află aici. Există un procent de aproximativ 25% care se află în stadiul de precontemplare, adică nu s-ar vaccina şi un grup intermediar, de 25-30%, care se află în zona de reticenţă.

„Unii s-ar vaccina, dar nu sunt siguri, alţii nu s-ar vaccina, dar nu sunt siguri. Ne putem adresa acestei zone de ezitare la vaccinare cu anumite mijloace. Sunt campaniile publice, de o parte, şi discuţiile private, de cealaltă. Discuţiile de la om la om, mai ales cele purtate cu oameni în care avem încredere. Şi aici intervine legătura între partea logistică şi posibilitatea vaccinării de către medicul de familie şi convingerea populaţiei. Pentru că medicul de familie, preotul, oamenii din comunitate în care populaţia are încredere pot contribui la trecerea la stadiul deciziei şi acţiunii”, transmite coordonatorul Grupului de Vaccinologie.

Sunt oameni care se află în etapa deciziei, dar nu fac pasul, nu trec la acţiune, spune medicul.
„Dar dacă eu am un pacient în cabinet care a venit pentru o reţetă, în timp ce îi scriu reţeta, îl pot întreba: „Dar nu vreţi să vă vaccinaţi?” În acel moment, acţiunea devine foarte uşoară, nu mai am bariera numită programare sau aşteptare”, exemplifică dr. Dumitra.

Este nevoie de o strategie laborioasă, adaugă acesta. Există instrumente care pot fi utilizate pentru a creşte succesul campaniei de vaccinare, dar totul este condiţionat şi de existenţa unei cantităţi suficiente de vaccin.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS