6.2 C
Craiova
duminică, 22 decembrie, 2024
Știri de ultima orăLocalDoljOraşul din România cu cei mai mulţumiţi pacienţi

Oraşul din România cu cei mai mulţumiţi pacienţi

În urmă cu două luni, am solicitat Primăriei Craiova informaţii privind rezultatele chestionarelor pentru satisfacţia pacienţilor din spitalele municipalităţii. Primăria a trimis un răspuns incomplet la aproape o lună distanţă, după care am mai aşteptat încă o lună pentru completări. Răspunsurile sunt surprinzătoare.

În România, de puţine lucruri îi este mai frică omului decât de spital. O ironie bine spusă acum câţiva ani suna cam aşa: „Poţi să mori sau, mai rău, să ajungi la spital!”. În ţara unde sistemul e, de multe ori, mai bolnav decât pacientul, oamenii preferă să stea acasă până când nu mai pot, în speranţa că pot evita experienţe traumatizante, iar poveştile despre astfel de situaţii nu sunt deloc puţine. Însă există un loc în care satisfacţia pacienţilor ar uimi până şi personalul medical din cele mai moderne state ale lumii. Cel puţin, pe hârtie.

De la cea mai mare nemulţumire, la satisfacţie de aproape 100%

Un sondaj citat în Strategia de dezvoltare la nivel urban, parte din Strategia integrată de dezvoltare a zonei urbane Craiova 2021-2030 arată că serviciile de sănătate reprezintă cea mai mare problemă a oraşului, în viziunea locuitorilor. 52% dintre cei 400 de respondenţi au considerat că serviciile de sănătate sunt cea mai mare deficienţă a oraşului lor. Sondajul este reprezentativ la nivel național pentru mediul urban, cu o marjă de eroare statistică de +/-1% pentru un interval de încredere de 99%.

Cu toate astea, sondajele realizate de Primăria Municipiului Craiova în spitalele aflate în subordinea municipalităţii creionează un tablou cu totul diferit. Conform răspunsurilor oferite de pacienţii internaţi în spitalele primăriei, serviciile de sănătate la care au avut acces sunt aproape ireproşabile.

Răspuns fără răspunsuri

În data de 13 mai, Primăria ne transmitea că, potrivit datelor transmise de reprezentantul Primăriei în Consiliile de Administraţie ale unităţilor sanitare din subordine, fuseseră colectate până la acel moment 351 de chestionare. La Spitalul de Neuropsihiatrie, 121 de pacienţi completaseră chestionarul, iar dintre aceştia numai 6 au formulat sugestii, propuneri şi observaţii. La Spitalul Clinic de Boli Infecţioase „Victor Babeş”, 64 de pacienţi au răspuns întrebărilor, 9 dintre aceştia formulând sugestii sau observaţii. La Spitalul Clinic Municipal „Filantropia”, au fost completate 166 de chestionare, iar în 6 dintre acestea s-au regăsit şi observaţii.

Cam atât ne-a anunţat municipalitatea în urmă cu mai bine de o lună, deşi GdS a solicitat încă de la început statisticile privind răspunsurile pacienţilor.

După ce am cerut Primăriei să ne ofere răspunsul complet la solicitarea formulată în baza Legii 544 privind liberul acces la informaţiile de interes public, am mai aşteptat o lună. În acest timp, răspunsurile pacienţilor s-au înmulţit la două dintre spitale (Neuro şi Infecţioase). La Filantropia, numărul chestionarelor a rămas acelaşi.

Toate bune şi frumoase

În data de 17 iunie, am primit de la Primăria Craiova răspunsul complet la solicitarea iniţială. Cifrele contrazic sondajul citat în strategia de dezvoltare urbană, nemulţumirile împărtăşite de oameni pe reţelele sociale şi impresia generalizată că sistemul medical de stat din România este ros de cangrenă până la măduvă. Conform răspunsurilor pe care le vom detalia în cele ce urmează, în cele trei spitale din subordinea administraţiei locale din Craiova, totul este roz. Aparent, Craiova nu are numai cel mai frumos târg de paşte din Europa, dar şi cei mai mulţumiţi pacienţi din ţară.

La Spitalul de Neuropsihiatrie, 395 de pacienţi au completat chestionarul pus la dispoziţie de primărie, la Victor Babeş, 118, iar la Filantropia, numărul a rămas neschimbat: 166.

Întrebarea 1: Când v-a fost predat chestionarul?

88,4% dintre pacienţii de la Neuro au răspuns la internare, 4,8% – pe parcurusul internării, 6,8% – la externare.
84,6% dintre pacienţii de la Infecţioase au răspuns la internare, 9,38% – pe parcursul internării, 6% – la externare.
41% dintre pacienţii de la Filantropia au răspuns la internare, 18% – pe parcursul internării, 41% – la externare.

Întrebarea 2: Sunteţi mulţumit de ambientul spitalului şi condiţiile de cazare?

100% dintre pacienţii de la Neuropsihiatrie au răspuns DA.
97,5% dintre pacienţii de la Infecţioase au răspuns DA.
100% dintre pacienţii de la Filantropia au răspuns DA.

Întrebarea 3: Sunteţi mulţumiţi de calitatea şi serviciul de distribuire a hranei?

100% dintre pacienţii de la Neuropsihiatrie au răspuns DA.
100% dintre pacienţii de la Infecţioase au răspuns DA.
95% dintre pacienţii de la Filantropia au răspuns DA.

Întrebarea 4: Curăţenia salonului şi a spaţiilor aferente acestuia au fost corespunzătoare?

100% dintre pacienţii de la Neuropsihiatrie au răspuns DA.
100% dintre pacienţii de la Infecţioase au răspuns DA.
100% dintre pacienţii de la Filantropia au răspuns DA.

Întrebarea 5: Sunteţi mulţumit de conduita şi implicarea asistentelor medicale?

100% dintre pacienţii de la Neuropsihiatrie au răspuns DA.
100% dintre pacienţii de la Infecţioase au răspuns DA.
99% dintre pacienţii de la Filantropia au răspuns DA.

Întrebarea 6: Sunteţi mulţumit de conduita şi implicarea medicului?

100% dintre pacienţii de la Neuropsihiatrie au răspuns DA.
100% dintre pacienţii de la Infecţioase au răspuns DA.
100% dintre pacienţii de la Filantropia au răspuns DA.
La punctele 5 şi 6, pacienţii pot numi asistenta, infirmiera, medicului sau, dacă nu îl cunosc, pot menţiona data şi ora incidentului şi numărul salonului.

Întrebarea 7: Vi s-a solicitat să cumpăraţi medicamente sau alte obiecte sanitare din afara spitalului?

16,7% dintre pacienţii de la Neuropsihiatrie au răspuns DA.
7% dintre pacienţii de la Infecţioase au răspuns DA.
10% dintre pacienţii de la Filantropia au răspuns DA.

Întrebarea 8: Sugestii şi propuneri pentru îmbunătăţiri:

Neuropsihiatrie: Mai multă aparatură pentru investigaţii, mai mult personal medical şi administrativ, mâncarea poate suporta îmbunătăţiri, distribuirea acesteia să se facă la caserole, montarea unor dozatoare de apă, micşorarea numărului de paturi în saloane.
Infecţioase: grijă mai mare pentru curăţenie, mâncarea poate suporta îmbunătăţiri, micşoarea numărului de paturi în saloane, mai multă implicare din partea asistentelor.
Filantropia: mai multă aparatură pentru investigaţii, mai mult personal medical şi administrativ, mâncarea poate suporta îmbunătăţiri, salarii mai mari pentru personal, îmbunătăţirea accesului la poartă.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS