Problema medicilor specialişti sau primari care nu văd pacienţii în timpul gărzii şi îşi trimit doar rezidenţii în unele cazuri a ajuns în atenţia managementului Spitalului Clinic Judeţean de Urgenţă din Craiova, care a făcut în urmă cu două săptămâni un control inopinat la Unitatea de Primiri Urgenţe. În urma verificărilor, a reieşit că în aproape 15% dintre cazuri, foile de observaţie ale pacienţilor aveau doar parafa medicului rezident. Adică medicul specialist sau medicul primar nu văzuse pacientul.
Dacă în cazuri excepţionale, lipsa parafei medicului specialist poate avea circumstanţe atenuante, chiar directorul medical Stelian Mogoanta admite că un procent de 10 sau 15% este imens.
De-a lungul timpului, mulţi pacienţi care au ajuns în Urgenţă s-au plâns că nu au fost văzuţi decât de rezident. Pentru ei, poate însemna o şansă mai mică la îngrijiri adecvate. Pentru spital, lipsa parafei medicului specialist sau primar înseamnă bani pierduţi, pentru că doar aceştia pot închide un caz. „Medicul rezident nu are cod de parafă. Responsabilitatea cazului îi revine medicului specialist”, spune directorul SCJU Craiova, Eugen Georgescu.
Conducerea spune că va relua controalele şi că, dacă lucrurile nu se schimbă, urmează sancţiunile disciplinare. Se poate ajunge până la desfacerea contractului de muncă.
„Avem şi medici cu procese pe aceste speţe”
Medicul rezident poate gestiona până la un punct pacientul, însă cel care dă indicațiile de îngrijire și ia deciziile finale este medicul specialist sau primar, a declarat pentru GdS directorul medical de la SCJU Craiova, Stelian Mogoantă.
„La verificarea de săptămâna trecută, au fost undeva la 10-15% din cazuri în care foile au purtat doar parafa medicului rezident, ceea ce înseamnă enorm.Vom lua din nou toate foile de observație din urgență și vom reanaliza situaţia, pentru a vedea din câte dintre acestea lipsește parafa specialistului”, a spus Mogoantă, care adaugă că există şi acţiuni în justiție pe astfel de spețe cu personal din spital.
„Au fost cazuri în care medicul rezident a pus parafa, care nu are cod, pacientul a plecat și a murit. Repet. Medicul rezident nu are cod de parafă!”, a transmis directorul medical.
Situaţii mai mult sau mai puţin explicabile
Mogoantă dă exemplul unor situaţii în care medicul de gardă poate trimite rezidentul, însă acestea sunt, în teorie, contextuale şi temporare. „Dacă medicul de gardă se află în sala de operație, până la sosirea sa, rezidentul preia cazul şi pot apărea timpi de așteptare mari. Avem un astfel de caz în instanță cu o pacientă cu fractură. Medicul de gardă de la ortopedie se afla în sala de operație cu alt caz, s-au strâns mulţi pacienți şi s-a ajuns la un timp de așteptare de 4 ore. Pacienta care a reclamat această situaţie a solicitat să suplimentăm numărul de medici ortopezi pentru o gardă. Nu este atât de simplu pentru că există niște normative. În funcție de numărul de paturi, de pacienți, poți avea 1 sau 2 linii de gardă, cu excepții precum ATI”
Mai sunt și situații în care pacientul este cel care nu mai stă după medicul specialist și pleacă, de regulă din cauza timpului prea mare de aşteptare. Dar şi situații în care „rezidentul își arogă niște lucruri și îl trimite pe pacient acasă după ce l-a văzut doar el”, povesteşte Mogoantă. „Sunt și medici foarte buni, uneori mai buni decât specialiștii, da, dar din punct de vedere legal nu pot face acest lucru până nu primesc acel cod de parafă”, adaugă directorul medical.
„Unii medici îşi iau scutiri medicale ca să nu mai facă gărzi”
Dacă lucrurile nu se schimbă, urmează sancțiunile disciplinare, spune conducerea spitalului. Se poate ajunge inclusiv la desfacerea contractului de muncă.
„Nu e posibil să figurezi ca medic primar în gardă și toate consulturile să ți le realizeze medicul rezident”, a declarat directorul SCJU, Eugen Georgescu.
Stelian Mogoantă a abordat şi o altă problemă cu care se confruntă spitalul în ultima perioadă: „Avem secții unde medicii nu mai vor să facă gărzi, își iau scutiri medicale pentru hipertensiune și așa mai departe. Majoritatea avem hipertensiune, dacă e să luăm lucrurile aşa”.
Absenţele nemotivate, o altă problemă la SCJU Craiova
Conducerea denunţă şi situaţii în care medicii sau alte cadre medicale nu vin la serviciu și nu anunță, astfel că a impus semnarea condicii zilnic.
„În calitate de șef de secție, mi s-a întâmplat ca un medic să plece de urgență la București cu hernie de disc și să își anunțe rezidentul, dar să nu mă anunțe și pe mine de absența sa”, dă un exemplu dr. Mogoantă.
„Sunt medici care au plecat din spital după ce i-am pus să aleagă între spital și privat pentru că nu mai veneau la serviciu din cauza consultațiilor din privat. Am revenit la semnarea condicii zilnic. Când am transmis acest lucru, un medic ne-a întrebat dacă suntem la uzină. Nu, dar este un gest absolut firesc. Acum luăm condica și, aleatoriu, verificăm dacă angajatul este la serviciu, fie el medic, fie oricine altcineva. Până la 31 decembrie încă suntem plătiți la media din 2019, indiferent dacă facem sau nu cazurile asumate. În momentul în care vom fi plătiți strict la numărul de cazuri, datele problemei se vor schimba”, a spus dr. Eugen Georgescu.
Schimbări la nivelul conducerii secţiilor: „Este un mesaj”
În ultima perioadă, conducerea SCJU Craiova a decis schimbarea mai multor şefi de secţii. Întrebaţi dacă este un mesaj pentru personalul medical, directorii Georgescu şi Mogoantă recunosc că este un semnal: „Vor mai fi astfel de schimbări. Este un mesaj că lucrurile trebuie să se schimbe. Suntem mai mulți cei mai aplecați spre a ne face meseria cu decență”, a declarat Stelian Mogoantă.
„Vrem să corectăm lucrurile care nu funcționează. Șeful de clinică dă un trend, încercăm să orientăm totul în direcția corectă. Sunt schimbări pentru a coagula normalitatea. Sunt oameni care au grijă de clinicle lor private, dar nu au grijă de clinicile lor din spital. Nu este normal”, a transmis şi Eugen Georgescu.
Controalele vor continua, spun directorii SCJU Craiova.
„Cei care nu vin la serviciu, pot rămâne în mediul privat, conform legii. Controalele au fost un avertisment. Am mai lansat semnale şi ni se răspundea: La noi în clinică? Nu e adevărat! Dar când ai foile în faţă, ştii clar pe cine tragi la răspundere”, a adăugat managerul Spitalului Judeţean.
Rămâne de văzut când se va trece de la avertismente la măsuri concrete.