-1.9 C
Craiova
duminică, 19 ianuarie, 2025
Știri de ultima orăSportDAEWOO asteapta semnarea contractului americano-coreean

DAEWOO asteapta semnarea contractului americano-coreean

• Inca nu se stie daca fabrica de la Craiova va fi vinduta sau lichidata • GdS a atentionat, de-a lungul anilor, autoritatile ca DAEWOO este o afacere proasta pentru Romania • Vom incerca in numerele viitoare sa reamintim cum s-a derulat „Afacerea DAEWOO“.

Rezultatele inregistrate anul trecut de concernul DAEWOO AUTOMOBILE ROMANIA, desi nemultumitoare, sint considerate un bun debut pentru 2002. Daca in 2000 au fost vindute 18.870 de automobile, anul trecut vinzarile au scazut la 18.261, valoarea cifrindu-se la 130 de milioane de dolari. Potrivit datelor oferite publicitatii de Departamentul de relatii publice al DAEWOO ROMANIA, vinzarile la export au fost depasite cu 70% in 2001 fata de anul anterior, in timp ce pe piata interna numarul autoturismelor vindute a scazut foarte mult. Conducerea firmei da vina pe „concurenta acerba“, respectiv pe importatorii de masini fabricate in Occident. In bilantul de sfirsit de an al DAEWOO AUTOMOBILE ROMANIA nu se regaseste nimic care sa reflecte activitatea trecuta si viitoare a fabricii de la Craiova. Va fi mentinuta sau lichidata dupa semnarea contractului DAEWOO-GENERAL MOTORS? Se vor face disponibilizari? Va fi vinduta vreunui investitor strain?

Creditorii DAEWOO MOTOR se apropie de incheierea unui acord final de vinzare a unui important pachet din actiunile producatorului auto sud-coreean catre GENERAL MOTORS Analistii considera vinzarea producatorului auto ca fiind rezultatul vointei guvernului sud-coreean de a restructura companiile cu mari datorii. Dupa discutii ce au durat mai mult de un an, GENERAL MOTORS a semnat, in luna septembrie a anului trecut, un protocol de acord,yyyyy in conformitate cu care va plati 400 de milioane de dolari pentru achizitionarea a patru uzine apartinind celui de-al treilea producator auto sud-coreean, in functie de cifra de afaceri. Uzinele sint situate la Changwon si Kunsan (Coreea de Sud), in Egipt si Vietnam. „Pina pe 20 ianuarie se spera ca se va reusi finalizarea si semnarea memorandumului intre DAEWOO si GENERAL MOTORS, urmind sa se treaca la perfectarea contractului de preluare a celor patru uzine. Abia dupa aceea se vor purta discutii privind celelalte fabrici care nu au fost incluse, asa cum este si cea de la Craiova“, a spus Valeriu Tones, director in cadrul Departamentului de relatii publice al DAEWOO AUTOMOBILE ROMANIA. Singura problema o constituie sindicatele fabricilor scoase la vinzare, care cer garantia ca versiunea definitiva a acordului nu va prevedea disponibilizari.

Va fi fabrica DAEWOO de la Craiova „abandonata“?

In timp ce conducerea de la Seul a firmei DAEWOO asteapta semnarea contractului cu GENERAL MOTORS, fabrica din Craiova pare ca a „inghetat“. O parte dintre muncitori se afla in somaj tehnic, asteptind primavara, iar ceilalti sint in „verificari tehnice“. La inceput de an nou, angajatii DAEWOO nu isi fac prea multe probleme din cauza zvonurilor, intarite de creditorii concernului coreean, potrivit carora majoritatea celor 13 uzine DAEWOO din strainatate, excluse din acordul de preluare, vor fi probabil lichidate. Intr-un raport intocmit de Korea Development Bank, principalul creditor DAEWOO, se arata ca uzinele „abandonate“ vor fi supuse unui program de restructurare in vederea vinzarii catre alti parteneri. In cazul in care nu isi vor gasi un cumparator, ar putea intra in procedura de lichidare. Cele sase uzine excluse din intelegerea incheiata intre creditorii DAEWOO si GM sint cele din Romania, Polonia, India, Ucraina, Uzbekistan si Iran. Muncitorii craioveni se stiu insa „aparati“ de contractul colectiv de munca semnat pe perioada 2001 – 2005, care prevede, in caz de restructurare, acordarea de salarii compensatorii in functie de vechime.

„Legea DAEWOO“ ramine abrogata

Mai problematica este obtinerea de catre conducerea DAEWOO a unui sprijin de la guvern in schimbul retragerii, de la 15 noiembrie 2001, a scutirilor de la plata taxelor vamale pentru importurile de echipamente si materii prime si a scutirii de la plata impozitului pe profit. Scutiri care, dupa cum a spus primul ministru, „reprezinta un subiect foarte delicat, care trebuie tratat cu atentie, pentru ca guvernul nu vrea sa emita o reglementare care sa contrazica standardele de concurenta practicate de Uniunea Europeana“. Asa ca abrogarea „Legii DAEWOO“ va fi mentinuta. „Este greu de presupus ca se va reveni asupra acestei hotariri a guvernului de a nu mai acorda facilitati speciale DAEWOO, mai ales dupa semnarea de catre executiv a ultimelor acorduri cu forurile europene. Se cauta insa alte modalitati de sprijin nu numai pentru DAEWOO, ci pentru intreaga industrie de automobile autohtona“, a precizat Valeriu Tones, purtatorul de cuvint al societatii.

Se asteapta lansarea in fabricatie a noului monovolum Tacuma

Datele statistice oferite de Departamentul de relatii publice al DAEWOO AUTOMOBILE ROMANIA arata insa ca previziunile sint optimiste. Valeriu Tones a spus ca DAEWOO AUTOMOBILE ROMANIA isi va continua activitatea de productie si va incerca in continuare sa se impuna pe piata romaneasca prin automobile cu standarde de inalta calitate: „Prin lansarea in productie a noi produse, cum sint Matiz Van si Matiz Economic, li se ofera clientilor o paleta mai larga de alegere, in functie de nevoi si posibilitati financiare. La acestea se adauga omologarea si lansarea in productie a autoturismului monovolum Tacuma, prezentat la SAB 2001 si la concursul <>, care se anunta un concurent serios pentru autoturismele din aceeasi gama, comercializate pe piata romaneasca.“

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS