Riscul de a fi biciclist în Craiova

A fi biciclist în Craiova este o adevărată aventură. Pistele de biciclete sunt cvasi-inexistente, parcările lipsesc cu desăvârșire, iar cine se avântă în trafic cu bicicleta o face asumându-și un mare risc. Cu toate acestea comunitatea bicicliștilor din Craiova este una importantă. Din păcate, vocea membrilor acestei comunități nu este deloc auzită de autorități. Asta, deși încurajarea mersului cu bicicleta are avantaje și pentru sănătatea oamenilor, dar, în același timp reprezintă și un mijloc de reducere a traficului auto.
În ultimul an, am avut o serie întreagă de întâlniri cu aceștia, în urma cărora s-au conturat mai multe direcții de acțiune.

Locuri de parcare pentru biciclete

Prima dintre ele s-a concretizat într-o inițiativă legislativă. Toate instituțiile de utilitate publică vor fi obligate să amenajeze cel puțin zece locuri de parcare pentru biciclete. Astfel se încurajează deplasarea cu bicicletele în oraș, iar comunitatea devine mult mai vizibilă. Inițiativa legislativă se află în dezbatere publică, textul ei fiind publicat pe pagina mea de facebook. Până în toamnă, când va intra în circuitul parlamentar, aștept propuneri la adresa de e-mail [email protected].

După cum spuneam, acesta este doar un prim pas. Următorul va fi să lansăm către autoritățile locale provocarea de a realiza un studiu de trafic care să identifice cele mai bune soluții pentru amenajarea în Craiova a unor piste de biciclete funcționale.

Pistele de biciclete nu sunt doar niște marcaje

Claudiu Meleandră, unul dintre fondatorii Asociației „Dau pedală“, spunea că pistele de biciclete nu sunt doar niște marcaje delimitate pe trotuar sau pe carosabil. Ele trebuie să asigure protecția biciclistului și să îi permită deplasarea în condiții de siguranță pe un anume traseu. Or, în momentul de față, cele trei piste de biciclete amenajate în oraș nu îndeplinesc niciuna dintre aceste condiții. Este vorba despre pistele amenajate pe strada Caracal, Calea București și pe bulevarul Râului. Oricine a trecut pe acolo a observat că ele nu sunt utilizate de bicicliști pentru că sunt improprii pentru așa ceva. Ele au fost făcute, doar pentru că unele firme trebuia să fie plătite. Și după bordurile care au fost folosite în mod inutil, au fost plătite foarte bine.

Acest studiu trebuie să fie realizat de firme cu experiență. Sunt țări unde o bună parte din problema traficului a fost rezolvată prin amenajarea acestor piste de bicicletă. Olanda este exemplul cel mai cunoscut, dar nu este singurul.

Mersul pe bicicletă trebuie promovat

Nu în ultimul rând, este nevoie de o campanie de informare și conștientizare a populației cu privire la importanța promovării mersului pe bicicletă. „O bicicletă pe stradă în plus înseamnă o mașină în minus“, spunea Cosmin Corâțu, unul dintre cei mai activi membri ai Asociației „Dau Pedală“.

Când stăm în traficul din oraș, blocați minute în șir, ar fi bine să ne gândim la asta și la modalitățile prin care putem reduce acest trafic.

Nicolae Giugea