10.6 C
Craiova
miercuri, 20 noiembrie, 2024
Știri de ultima orăBani EuropeniConsultanţă de 100.000 de euro pentru transport ecologic în jurul Craiovei

Consultanţă de 100.000 de euro pentru transport ecologic în jurul Craiovei

Transport ecologic în jurul Craiovei? Primăria Craiova vrea să actualizeze Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) al Zonei Metropolitane pentru a avea o nouă viziune asupra mobilității urbane și a serviciilor de transport.

Planul ar urma să se plieze pe directivele și programele europene aferente perioadei de programare 2021-2027, iar pentru realizarea lui ar fi nevoie de consultanţă de specialitate. Un serviciu pentru care autorităţile sunt dispuse să plătească circa 100.000 de euro. Primăria are nevoie de acest Plan pentru a putea accesa ulterior fonduri europene pentru „dezvoltare urbană durabilă, smart și ecologică din prisma mobilității urbane și a serviciilor de transport“, după cum se precizează în anunţul de participare la licitaţie.

Procedura de achiziţie a serviciilor de consultanţă pentru actualizarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă a fost lansată la 1 martie de către Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) „Zona Metropolitană Craiova“, iar ofertele sunt aşteptate până la data de 2 aprilie. „Scopul serviciilor solicitate este de a elabora documentaţiile de planificare strategică a mobilității și transportului la nivelul zonei metropolitane, pentru realizarea unui plan investițional al proiectelor de mobilitatea urbană durabilă. Obiectivul prezentului contract este de a oferi autorității contractante un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă cu analize realiste, complete, coerente și robuste, bazate pe un model de transport robust“, se arată în anunţ.

Consultanţă de 100.000 de euro pentru transport ecologic în jurul Craiovei. Cel mai mult va conta experienţa consultanţilor

Valoarea totală estimată a contractului de consultanţă este de 430.000 de lei fără TVA. La stabilirea ofertei câştigătoare ADI „Zona Metropolitană Craiova“ va ţine cont mai puţin de componenta financiară (cel mai mic preţ va conta în procent de 30%) şi mai mult de experienţa experţilor care îşi vor oferi serviciile (70% din ofertă). „Ȋn urma acestei achiziţii trebuie să se obţină un set de documente strategice care să corespundă cu prevederile legale în vigoare, cu cadrul strategic existent și cu directivele și programele europene aferente perioadei de programare 2021-2027, şi să fie aprobat printr-o Hotărâre de Consiliu Local“, se explică în caietul de sarcini întocmit de autoritatea contractantă.

Potrivit acestuia, serviciile achiziţionate pot fi sintetizate în trei componente: pregătirea începerii proiectului; actualizarea şi operaţionalizarea modelului de transport; Planul de Mobilitate Urbană Durabilă. Consultantul va trebui să adune toate datele disponibile (studii, strategii, planuri relevante existente la nivel național, regional, local) referitoare la sectorul transportului şi al mobilității şi la utilizarea / amenajarea teritoriului, dar şi informaţii statistice privind caracteristicile sociale, demografice şi macro-economice la nivel regional şi detaliat la nivelul localității (inclusiv la nivel stradal pentru locurile de muncă și populație).

Tot consultanţii trebuie să facă un inventar al infrastructurii rutiere metropolitane de transport (străzi, drumuri, trotuare etc), cu specificarea caracteristicilor constructive și a stării tehnice. Infrastructura de transport public și serviciile de transport trebuie prezentate în detaliu, inclusiv caracteristicile constructive și stare tehnica a infrastructurii de tramvai şi flota destinată transportului metropolitan. Studiul trebuie să cuprindă şi programele de transport pentru fiecare rută, flota alocată fiecărei rute, precum și prestația aferentă (cu/fără călători), dar şi statistici comerciale privind numărul de călători în transportul public (detaliat la nivel de rețea, linie, statie pe an, pe lună, pe zi, în funcție de diponibilități).

Planul trebuie să pună accent şi pe infrastructura feroviară

În Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Zonei Metropolitane Craiova trebuie să fie inclusă şi infrastructura feroviară. Astfel, studiul va conţine şi descrierea caracteristicilor tehnice şi a stării tehnice a infrastructurii feroviare care traversează Zona Metropolitană Craiova. De asemenea, ADI „Zona Metropolitană Craiova“ vrea să aibă şi o statistică a vânzării de bilete pentru transportul feroviar între staţiile/haltele din zona metropolitană şi/sau statistica numărului de călători care urcă/coboară în stațiile/haltele de cale ferată din zona metropolitană (pe an, lună, zi în funcție de disponibilități).

Transport ecologic în jurul Craiovei. Noul Plan de Mobilitate Urbană Durabilă al Zonei Metropolitane Craiova va cuprinde şi varianta trenurilor periurbane, care să facă legătura între municipiul Craiova şi localităţile limitrofe (Foto: metrotrains.com.au)
Noul Plan de Mobilitate Urbană Durabilă al Zonei Metropolitane Craiova va cuprinde şi varianta trenurilor periurbane, care să facă legătura între municipiul Craiova şi localităţile limitrofe (Foto: metrotrains.com.au)

„În culegerea datelor, consultantul va ține cont de lipsa de reprezentativitate a datelor aferente anului 2020, datorită pandemiei COVID-19 și de necesitatea considerării impactului pe termen scurt a acestei pandemii. Astfel, datele existente se vor solicita cel puțin pe o perioadă statistică de cel puțin 3 ani, maxim 5 ani (până maxim în 2015 – la momentul realizării PMUD anterior)“, se mai specifică în caietul de sarcini.

Se vrea transport ecologic în jurul Craiovei. Apare trenul periurban?

Care este obiectivul final al acestui demers? Obţinerea de fonduri europene pentru modernizarea şi extinderea infrastructurii de transport din jurul Craiovei. Vorbim aici, printre altele, şi de varianta acelor trenuri periurbane, care să facă legătura între Craiova şi localităţile limitrofe, de care pomenea fostul primar Mihail Genoiu.

„Se vorbește tot mai mult de acel tren periurban. Este un lucru modern, un lucru de care orice oraș modern are nevoie. Poate nu acum, dar în viitor sigur are nevoie. Important este însă că sunt bani în noul exercițiu financiar, iar ei se pot obține prin Programul Operațional de Transport. Se prefigurează deja o importantă cale de legătură pe axa Ford – Aeroport – Gară – Spitalul Regional – intersecția cu Drumul Expres Craiova-Pitești. Toate aceste puncte de interes sunt legate cu zona cea mai activă, din câte se pare, cea dinspre Filiași. Practic, aici ar fi un culoar pe care să circule trenul periurban“, explica actualul senator PSD de Dolj într-un interviu acordat GdS la finalul mandatului de primar.

„Tot ceea ce însemnă accesare de fonduri europene pe axele viitoare trebuie să fie proiecte care să fie prinse în Strategia Integrată de Dezvoltare a Orașului. Nu le ai în strategie, nu te poți duce să obții foduri pe nu știu ce axă, pentru că așa vrei tu“, mai spunea Mihail Genoiu.

Zona Metropolitană cuprinde 24 de localităţi

Zona Metropolitană Craiova reprezintă o entitate asociativă al cărui teritoriu este format din municipiul Craiova şi 23 de localităţi învecinate. Este vorba de orașele Filiași şi Segarcea şi comunele Almăj, Brădești, Breasta, Bucovăț, Calopăr, Coțofenii din Față, Ghercești, Ișalnița, Mischii, Murgași, Pielești, Predești, Şimnicu de Sus, Terpezița, Țuglui, Vârvoru de Jos, Cârcea, Coșoveni, Vela, Teasc şi Malu Mare. Planul de Mobilitate Urbană Durabilă al Zonei Metropolitane va cuprinde însă doar localităţile limitrofe Craiovei, cele care pot fi legate prin noua variantă de transport ecologic.

ȘTIRI VIDEO GdS

ȘTIRI GdS