OE-FSD este primul avion care este capabil să aterizeze într-un mod complet autonom. Acesta nu are nevoie de intervenția pilotului și nici a unui controlor de trafic aerian, informează Technische Universität München.
Una dintre cerinţele esenţiale pentru buna funcţionare a aeroporturilor este prezenţa unui centru de control. Acesta trebuie să asigure dirijarea traficului şi atribuirea unei „ferestre” de aterizare pentru fiecare avion nou venit, evitând congestionarea pistei de aterizare.
Cea mai importantă dintre etapele esenţiale pentru aterizarea în siguranţă a unui avion de pasageri este ghidarea pe traiectoria optimă. Tehnica folosește un instrument radio dedicat, care urmăreşte o baliză radio ce nu este afectată de condiţiile meteo potrivnice.
În cazul aeroporturilor mai puţin importante, această funcţionalitate nu este disponibilă. Această aterizare depinde exclusiv de profesionalismul piloţilor care trebuie să urmeze reperele vizuale disponibile.
OE-FSD: Alternativă propusă de cercetători nemți
Alternativa propusă de cercetători ai Technische Universität München împrumută inovaţii din domeniul vehiculelor autonome, cum ar fi sistemul de recunoaştere a reperelor vizuale, încadrarea avioanelor la aterizare.
Cumulat cu parametrii de localizare GPS, informaţiile obţinute folosind camere video infraroşu şi lumină vizibilă, permit gestionarea inclusiv situaţiilor potrivnice pentru pilotare obişnuită, cum ar fi ceaţa densă sau ploaia.
Calcularea traiectoriei este făcută automat, iar pilotul aflat la bort poate supraveghea întreaga procedură de aterizare fără intervenţii suplimentare.
Proiectul aflat la început ar putea elimina în cele din urmă factorul erorii umane. Acțiunea automatizează, pe de-a-ntregul, călătoriile cu avionul. Pentru început, sistemul ar putea fi disponibil ca o rezervă pentru piloţi, urmărind din umbră manevrele de zbor şi alertând în cazul eventualelor erori.
Având în vedere scandalul stârnit în jurul flotei de avioane ultra-tehnologizate Boeing 737 Max, este puţin probabil ca sistemele de pilotaj complet automatizate să fie acceptate pentru uz comercial în viitorul apropiat.
Însă pe termen lung, traficul aerian tot mai aglomerat ar putea face din acestea singura opţiune pentru zboruri ieftine şi sigure, în condiţiile unor aeroporturi tot mai aglomerate.
Aurelian Marian Soare